Annons

Smidiga ljusformare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag har några billiga Elinchrom D-lite som jag använder väldigt litet, framför allt för att deras (original Portalite) softboxar i likhet med många andra är litet bökiga att montera upp och ner med lösa pinnar mm. Vad finns det för vettiga softboxar med Elinchrom ring som är uttalat smidiga att fälla upp och ihop? Behöver inga monster utan ca 80x80 cm räcker långt.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Jag har några billiga Elinchrom D-lite som jag använder väldigt litet, framför allt för att deras (original Portalite) softboxar i likhet med många andra är litet bökiga att montera upp och ner med lösa pinnar mm. Vad finns det för vettiga softboxar med Elinchrom ring som är uttalat smidiga att fälla upp och ihop? Behöver inga monster utan ca 80x80 cm räcker långt.
De har ju "paraplyvarianten" Rotalux men de kostar en slant extra. Möjligen finns motsvarande tredjeparts som passar. Men då kan kvalitén vara en annan.
 

netstorm

Aktiv medlem
Jag kör med Godox paraply-octaboxar för ca 600 kr. Man fäller ut det som ett vanligt paraply och monterar sedan en diffusorduk med kardborre. Eftersom jag är lat så låter jag duken sitta på när jag packar ihop det och öppnar bara en glipa för att komma åt att pricka pinnen när jag fäller ut/ihop.

Tyvärr är det Bowens-fäste men de har adapter för Elinchrom. På det positiva så kan du fortsätta använda dem om du framöver går till Bowens.


Men det är möjligt att jag har missat alternativ så det kan alltid vara en idé att dra iväg ett mail till butikerna för köpråd. Mitt intryck för något år sedan var att Godox fullständigt höll på att ta över "budget"-sortimentet.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag är väldigt förtjust i Westcotts Rapid box av just den anledningen. Som att fälla upp ett paraply ungefär. Jag har själv en 1x3 fots stripbox och en 24 tums oktabox. Nog inte billigast, men inte heller dyrast och håller väldigt bra.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag använder den här Godox 80x80 softboxen som man kan vika ihop.
Den är extremt smidig. Har allt uppsatt i den och sedan bara viker ut den när den ska användas och tvinar ihop den när den ska undan. Behöver inte fästa pinnar eller liknande. Nu använder jag den till speedlights men tror det finns fästen för studioblixtar.


 

gamleJ

Aktiv medlem
Ingen nämner vanliga Rotaluxserien. Det är ju stor skillnad i smidighet mellan Portalite och Rotalux. Jämför jag Rotalux med mina paraplyboxar från Godox så är de sist nämnda väldigt smidiga att fälla upp, men många har kardborrelösning hela vägen runt både för att fästa diffusor och grid. För mig går det snabbare totalt sett att montera en Rotalux och kvaliteten känns bättre.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ingen nämner vanliga Rotaluxserien. Det är ju stor skillnad i smidighet mellan Portalite och Rotalux. Jämför jag Rotalux med mina paraplyboxar från Godox så är de sist nämnda väldigt smidiga att fälla upp, men många har kardborrelösning hela vägen runt både för att fästa diffusor och grid. För mig går det snabbare totalt sett att montera en Rotalux och kvaliteten känns bättre.
Alla läser inte hela tråden. 😉
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Tack för bra inspel.
Köpte en beg Godox vik-ihop-variant som gör det jag ville, verkar den hålla så köper jag fler sådana. 😊
 
ANNONS