Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smidigt sätt att färga utväxt? (PS)

Produkter
(logga in för att koppla)

tks

Aktiv medlem
Med utväxt menar jag färgat hår, där det gått ett tag sedan färgningen, och "ursprungsfärgen" växt ut några cm.

Tanken är såklart att utväxten ska få samma färg som resten av håret.

Några tips på bra metoder?

Bifogar en liten exempelbild:

Bilagor

• utväxt.jpg
    utväxt.jpg
    8.2 KB · Visningar: 401
Senast ändrad:
Gjorde en snabb test på din lilla bit.
Kanske inte helt optimalt men...

Så här gjorde jag.

1.Markera de mörka områdena med lasso.

2.Tryck Q för snabbmask.
Ställ in lämpligt luddigt värde, tryck ok och gå ur snabbmaskläge.

3.Jag lättade sedan de mörka partierna i RGB via ett kurvjusteringslager. Gick sedan in under röd och grön kanal i samma kurvjusteringslager och justerade dessa så att jag fick en färg som motsvarade den andra.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    42.6 KB · Visningar: 377
Ah, tack!

Tanken var dock tvärt om, att den blonda utväxten skulle bli mörkbrun som resten av håret, fast det kanske inte framgick av den lilla bilden vad som var vad.

Nåväl, metoden bör väl inte skilja sig?

Ska testa senare; kurvor inte finns i Elements, men jag har tillgång till CS2 på högskolan jag pluggar på.

ok, jag tänkte nästan det sen :)
Processen blir väl den samma, det blir nog till och med lättare att göra det mörkt.

De svåra är att veta vilka färger man ska justera för a få till den man vill ha. Man får tänka på komplementfärgerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto