Annons

"Smuggla" in en kamera på konsert

Produkter
(logga in för att koppla)

Puggen

Aktiv medlem
Jag ska på en stundande konsert snart. För det ändamålet har jag nu beställt en Canon G9. Det råder totalt fotoförbud på konserter p.g.a av fåniga presskäl. Jag tänker dock försöka smuggla in kameran iallafall. Men innan jag gör det vill jag veta dels vad jag kan "råka ut för" ifall jag bli påkommen samt om man blir visiterad innan? Hur brukar det generellt gå till på konserter? Var på en konsert för några år sedan, då fick jag lämna ifrån mig min systemkamera på effektförvar innan. Jag har då tänkt att använda mig av bilderna i privat syfte, dvs eget bruk. Ser ingen mening med att försöka konkurrera med diverse press eller dylikt.

Vill verkligen komma ifrån denna konsert med bra bilder som ett minne.
 

imajica

Aktiv medlem
Vet inte hur det är officiellt nuförtiden, men jag har sett att ibland tillåter de kompaktkameror men inte "riktiga" kameror.

Själv blev jag utslängd från en konsert för många år sen när jag försökte få med mig en kamera in. Men då försökte jag just smuggla med den in. Hade jag haft den fullt synlig hade jag förstås inte fått ta med den, men å andra sidan hade de antagligen bara sagt till mig att lämna den nånstans och sen släppt in mig.

Det där med visitering är lite olika från konsert till konsert och från ställe till ställe. Men det är inte helt ovanligt.

Hur det funkar rent lagligt vet jag inte, men om de hittar kameran och inte släpper in dig så är det inte mycket att göra. Möjligen kan man klaga efteråt, men då är det ju för sent.
 
ANNONS