Annons

Smuts på ny 30D-sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykbjörnen

Aktiv medlem
Har fått hem kameran i veckan, och efter att ha läst om andras problem passade jag på att kika hur det stod till med sensorn. GAH! Ska det verkligen se ut såhär på en sprillans ny kamera? Denna bild är tagen iso 100, Shutter speed: 1/15 sec Aperture: 32. Oprocesserad bild finns här http://andersbond.mine.nu/smuts/06_Mar_25-12.28.36-0177.jpg

f29 är här http://andersbond.mine.nu/smuts/06_Mar_25-12.28.40-0178.jpg
f25 här
http://andersbond.mine.nu/smuts/06_Mar_25-12.28.41-0179.jpg
och det går att se ner till f11 att det fortfarande är skit på sensorn
http://andersbond.mine.nu/smuts/06_Mar_25-12.28.48-0184.jpg

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Försöka fixa själv, lämna in till Canon, eller returnera till Dustin? Vill som alla andra såklart ha en fungerande kamera så fort som möjligt, och jag har även läst på DPreview att Canon ibland bara smetar ut smutsen på sensorn (jaja, antialising filtret).

/Björn

Bilagor

• 06_mar_25-12.28.36-0177.jpg
    06_mar_25-12.28.36-0177.jpg
    9.7 KB · Visningar: 1,811
Det är sensordamm.

Prova först att blåsa rent den (EJ tryckluft på burk), utan nån liten gummiblåsa kombinerad pensel. Hama har en sådan här, där man tar bort penseln och enbart använder gummiblåsen.

Finns en spatel, pensel på zebramedia.com för runt 300:- som du kan använda vid fler tillfällen.

Ibland sitter damm på sensorn som inget luft i hela världen tar, utan den måste lämnas in.

Trist på en ny kamera.

Jag tycker att alla ni som har haft problem med damm i sensorn, ska maila Canon och uttrycka er missnöje. Att man bara pratar om det bara på FS hjälper inte någon.
Jag gissar på att de tar kritiken på allvar och åtgärdar problemet i framtiden.
De är kunden som måste visa sitt missnöje för att servicen ska förbättras.
Man räknar så här:
För varje missnöjd kund som klagat, finns det hundra till som inte har orkat göra det.

Det är verkligen inte ok att Canon skickar kameror med damm i sensorn.

Det är trist med sensordamm på ny kamera, det hade jag på min 350D och därför kollade jag extra noga på min nya 5D också (den hade också svarta prickar).

Jag lämnade in den till Stockholms centralservice i Upplands Väsby (08-59421300) efter kontakt med fotoaffären. De var mycket tillmötesgående och åtgärdade det hela medan jag väntade.

Canon har 14 dagars garanti (sensordamm) på ny kamera så det kostade ingenting att få det åtgärdat.

Blev det bra efter servicen? Har som jag sagt hört från andra som lämnat in och fått tillbaka sämre än det var innan.

/Björn

Har mailat Infocare nu, verkar smidigare att lämna in kameran där än att åka ut till Upplands Väsby. Får se vad de säger, kanke behöver tala med Canon först, iom att de bara är en anlitad verkstad.

/Björn

Kan passa på att säga att jag på min nyinköpta Mark IIn också hade damm på sensorn.
Efter en snabb service (tack Cyberphoto!) fick jag tillbaka den i fredags och... det är FORTFARANDE damm.
Inte lika mycket och på andra ställen men just nu är jag lite sur.

Vad ska du göra nästa vecka när du har damm på sensorn igen, lämna in den igen ?

Köp riktiga prylar för att göra ren sensorfiltret, städa sedan när det behövs, troligen en gång i månaden (om du är kräsen) och fota och var glad.

Damm på sensorn kommer du inte undan, det är ett problem som du får lära dig leva med, om det nu är ett problem, det tar 5 min att fixa.

Senast ändrad:
Damm kommer man tyvärr inte undan.Det finns bra hjälpmedel nu jag kör med en stor blåsbälg tror det är Hama som tillverkar den sedan använder jag en butterfly som funkar alldeles super.
Om det skulle vara ngn smuts kvar efter det (våttorkar) jag med sensor swab.

Nu för tiden svär jag mest om jag inte checkat sensorn o får klona ett hundratalbilder istället för att rengjort sensorn innan plåtningen.

Jag har testat billigare penslar o tryckluft från clas olsson fast det har inte varit lika bra.
Däremot är prissättnimgen rätt häftig på (orginal)
prylarna dom är inte direkt blyga där,men grejerna funkar.

snap skrev:
Damm kommer man tyvärr inte undan.Det finns bra hjälpmedel nu jag kör med en stor blåsbälg tror det är Hama som tillverkar den sedan använder jag en butterfly som funkar alldeles super.
Om det skulle vara ngn smuts kvar efter det (våttorkar) jag med sensor swab.

Nu för tiden svär jag mest om jag inte checkat sensorn o får klona ett hundratalbilder istället för att rengjort sensorn innan plåtningen.

Jag har testat billigare penslar o tryckluft från clas olsson fast det har inte varit lika bra.
Däremot är prissättnimgen rätt häftig på (orginal)
prylarna dom är inte direkt blyga där,men grejerna funkar.

Hej Ove.

Blev lite nyfiken, vad är "butterfly" som du nämner? Förutsätter att det inte är en butterflykniv...:)

I övrigt bara att instämma med ditt och Kent Bergströms inlägg. Damm kommer man inte undan. Man kan med olika åtgärder minska problemet, men aldrig eliminera det helt, inte i dagsläget i alla fall.

Jag har regelbundet blåst rent min sensor med gummiblåsa, minst 1 gång/månad. Nu har jag för första gången drabbats av smuts som inte går att blåsa bort, så nu blir det till att använda andra grejor. Lutar åt sensor swab även för mig.

Nu var väl det såhär att kritiken jag tog upp var att det var skit/damm på sensorn på en sprillans ny kamera. Jag har haft en 300D innan, och efter 2½års användning (aldrig gjort rent sensorn) med bla en jordenruntresa så ser den sensorn bättre ut än på min 30D.

Lite som att köpa en sprillans ny bil, och vid leverans få den nerskitad så ordentligt att du är tvungen att lämna bort bilen för sanering, eller köpa en högtryckstvätt för att kunna göra rent den. Hur många skulle acceptera det?

/Björn

Anders.Student skrev:
Jag tycker att alla ni som har haft problem med damm i sensorn, ska maila Canon och uttrycka er missnöje. Att man bara pratar om det bara på FS hjälper inte någon.
Jag gissar på att de tar kritiken på allvar och åtgärdar problemet i framtiden.
De är kunden som måste visa sitt missnöje för att servicen ska förbättras.
Man räknar så här:
För varje missnöjd kund som klagat, finns det hundra till som inte har orkat göra det.

Det är verkligen inte ok att Canon skickar kameror med damm i sensorn.

Canon och alla andra som tillverkar kameror med utbytbara objektiv är högst medvetna om problemet.
Det hjälper mao inte att maila till tillverkarna, lär dig att ta hand om problemet istället.
Livet blir enklare
mikael

Butterfly är en liten motordriven pensel kan man säga som man laddar upp genom att (köra) den.
Då drar den åt sig dammet från sensorn.
Den är Dyr i runda slängar 1000 kr men den funkar.
Du kan hitta den på www.atphototech.se

ANNONS
Götaplatsens Foto