Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Smuts på ny 30D-sensor

Produkter
(logga in för att koppla)
ErikNygren skrev:
hämtade min 30D idag på posten.. slängde på objektivet som följde med, 17-85 IS..
bländare 32..

och bilden ser ut såhär!

http://photos-967.ll.facebook.com/photos-ll-sf2p/v111/107/28/622468967/n622468967_219692_3301.jpg

jag har mailat dit ja köpte å frågat va ja ska göra..
Göra rent den....Hur svårt kan det vara? Om du inte kan så är det bara att lära sig för den kommer se ut så efter 2 veckor igen om du sickar tillbaks den.

det är väll klart ja kan göra rent den själv. men skulle man inte kunna räkna med att sensorn är ren när man får den? :(

ErikNygren skrev:
det är väll klart ja kan göra rent den själv. men skulle man inte kunna räkna med att sensorn är ren när man får den? :(
Jag har köpt 6 st nya Canon DSLR och ingen har haft ren sensor.... mer eller mindre skit har det varigt på dom. Får min 7 nya kamera i morgon får se hur den ser ut.

du kan väll skriva in här i morgon och berätta..

antar att jag får göra rent min bara.. för ja måste ha den i helgen.. Täby Galopp SM i hoppning.. ska testa 5b/s läget mycket iaf :D

JA det är nog bara att blåsa lite (med gummiblåsa och inte munnen) så går dom bort...

Japp ska kolla kameran i morgon, men den har antidust, men det har inte hjälpt på de 400d som frun och sonen har, det kommer skit på dom endå..

Får se mk3 är bättre.

ErikNygren skrev:
hämtade min 30D idag på posten.. slängde på objektivet som följde med, 17-85 IS..
bländare 32..

och bilden ser ut såhär!

http://photos-967.ll.facebook.com/photos-ll-sf2p/v111/107/28/622468967/n622468967_219692_3301.jpg

jag har mailat dit ja köpte å frågat va ja ska göra..

Erik, detta gäller inte bara dej,utan alla andra förväntansfulla digitalkameraköpare som förväntar er underverk av den kamera ni har köpt.

Hur ofta kommer du att fotografera på bl:32 ?

Mera verklghetstroget är väl bl: 4-11 och då syns inte detta fenomen som så många förfasarsig över.

Sök inte fel, använd kameran för det den är till för, dvs skapa bilder med. Så länge du inte måste för betalande kunds räkning leverera bilder i storleken 1x2m så kommer denna baggatell aldrig att synas.
/Thomas..

Det är bara att kapitulera, du kommer aldrig vinna kriget mot dammet, acceptera istället att det finns lite damm på sensorn och övriga delar i kameran, och lär dig att göra rent det värsta med jämna mellanrum, att försöka få kameran kliniskt ren från damm är helt omöjligt.

/kent

Bokeh skrev:
Det är bara att kapitulera, du kommer aldrig vinna kriget mot dammet, acceptera istället att det finns lite damm på sensorn och övriga delar i kameran, och lär dig att göra rent det värsta med jämna mellanrum, att försöka få kameran kliniskt ren från damm är helt omöjligt.

/kent

Jag vet att man inte kan vinna mot dammet..
men det vore ju bra om kameran kom från butik med en ren sensor.. aja.. kommer fota med stor bländare i helgen.. så ja får göra en grundlig rengöring te veckan.. hey

Skickar tillbaks kameran till butik idag för att få den utbytt.

Kommer alltså få en helt ny 30D på grund av dammet.

Så jag hoppas nästa inte är dammig.

Ha det bra

ErikNygren skrev:
Skickar tillbaks kameran till butik idag för att få den utbytt.

Kommer alltså få en helt ny 30D på grund av dammet.

Så jag hoppas nästa inte är dammig.

Ha det bra
jag gjorde samma sak och fick tillbaka min gamla eftersom dom nya också var dammiga på mitt tips skicka inte tillbaka rengör skälv.

Jag har också infört en ny dammpolicy, jag skickar tillbaka kameran efter varje objektivbyte för att få en en ny befriad från damm och smuts.
Eftersom jag byter objektiv ca 3ggr /dag och arbetar ca 240dagar/år så har jag bett min återförsäljare ta ner 1440 st 5d och 30d samt 720st d2x att ha i beredskap.

Mikael

har redan skickat in den.. är den nya inte ren så får ja göra ren den.. men man kan ju hoppas den nya inte har fläckar som inte går bort.. Tjo

ANNONS