Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Smuts på x-t2 sensor?
- Trådstartare jonasbohlin
- Start datum
Colonel Bogey
Aktiv medlem
Bara att rengöra sensorn. T ex https://www.scandinavianphoto.se/vs...11a7c5fc98902a1199ea&fo_s=gplase&fo_oid=11224
funkar fint!
funkar fint!
jonasbohlin
Medlem
Tack, det låter som en enkel lösning på ett irriterande problem.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Det fanns en tid mellan 2000-2010 då jag våtsvabbad
e kamerans sensor flera gång i veckan om jag var på semester och fotade varje dag.
Sensorerna på den tiden var ofta statiskt laddade och var rena dammsugarna.
När vi fick dammskakare i kamerorna blev allt betydligt bättre och svabbandet minskade.
Numera göör jag mycket sällan ren någon sensor. Det sköter kameran själv. Fast det händer fortfarande då och då att man behöver något kraftfullare.
MIn kompromiss är Arctic Butteerfly som är det jag tar med mig på resorna. Den brukar räcka till för att få bort smutsen.
Fast ibland kan man få pollen eller vattenpartiklar på sensorn och då får man ta till Eclispe och svabba. Numera händer det kanske en gång per år att någon av mina 3 kameror behöver den behandlingen.
Viktigt är att blåsa eller borsta rent innnan man svabbar. Annars kan det finnas vassa sandpartiklar eller små metallspån från bajonetten som i värsta falll kan repa glaset framför sensorn.
e kamerans sensor flera gång i veckan om jag var på semester och fotade varje dag.
Sensorerna på den tiden var ofta statiskt laddade och var rena dammsugarna.
När vi fick dammskakare i kamerorna blev allt betydligt bättre och svabbandet minskade.
Numera göör jag mycket sällan ren någon sensor. Det sköter kameran själv. Fast det händer fortfarande då och då att man behöver något kraftfullare.
MIn kompromiss är Arctic Butteerfly som är det jag tar med mig på resorna. Den brukar räcka till för att få bort smutsen.
Fast ibland kan man få pollen eller vattenpartiklar på sensorn och då får man ta till Eclispe och svabba. Numera händer det kanske en gång per år att någon av mina 3 kameror behöver den behandlingen.
Viktigt är att blåsa eller borsta rent innnan man svabbar. Annars kan det finnas vassa sandpartiklar eller små metallspån från bajonetten som i värsta falll kan repa glaset framför sensorn.