Annons

smuts

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Upptäckte just två dammaktiga saker i sökaren... den ena försvann när jag blåste lite försiktigt på bakre linsen av objektivet, men den andra vägrar ge med sig. Den finns kvar när jag byter objektiv, så antingen sitter det i sökaren eller på spegeln...

Om det nu sitter på spegeln... kommer det att synas på filmen? Min första tanken var att det ändå inte är någon skärpa där och att det troligen inte kommer synas? Gissar att man inte vågar ge sig på att rengöra spegeln själv.

Vågar knappt rengöra sökaren/okularet heller iofs... dags att lämna in kameran på årlig genomgång kanske...

Hej

Vore jag dig så rör inget med tanke på hur du frågar.

Har själv en EOS D30 och en EOS 30

På D30:n finns en del saker jag ser i sökaren, men inte i bilden.....

Man kan lämna in sina prylar, och man får nog se till vad ett ev misstag kan kosta.

Syns det inte på bilderna, sov sött och lungt, om det syns, lämna in kameran....

Att blåsa in saker i kameran har enligt de grupper jag följer gett slumpartar utfall.

Roine

mmh... jag väntar och hoppas. ska plåta ett bröllop snart, så det vore ju bra om inte bilderna blir alltför fulla med skit :)

Sitter det på spegel, mattskiva eller i prismat eller okularet kommer det inte att synas. Jag har nog duttar på mattskivan i alla mina kameror men är glad ändå.

jbomelin skrev:
Om det nu sitter på spegeln... kommer det att synas på filmen? Min första tanken var att det ändå inte är någon skärpa där och att det troligen inte kommer synas? Gissar att man inte vågar ge sig på att rengöra spegeln själv.

Nej, smuts på spegeln påverkar inte bildresultatet. Spegeln är ju till för att reflektera bilden från objektivet till mattskivan ovanför, och fälls upp när du tar bilden.

Smuts på spegeln kan inte synas skarpt i sökaren. Troligtvis ligger smutset på mattskivan, och den ska man själv kunna ta loss för att kunna byta ut mot andra utföranden, med eller utan snittbild, mikroprismor m.m. Du kan se i instruktionsboken om det finns instruktioner om hur man tar loss mattskivan i din kamera, och sedan göra ren den försiktigt. Mattskivor av plast är ömtåliga.

Smutset kan också sitta på prismat bakom mattskivan, men det är mindre troligt, då den ju är skyddad bakom mattskivan. Sista alternativet för smutsets placering är på insidan av sökarens okular, men det är än mindre troligt.

Hej

Kör en testrulle, snabbframkalla.
Man får se det så .....

Beroende på var du bor så finns nog hjälp på olika avstånd. Men...

Så fota en svart, en vit och en grå homogen yta och framkalla. Då borde du se de mest allvarliga sakerna.

Har själv Kodak:s gråkortsats. Då har man en vit och en grå yta.

Senast ändrad:
Oj, tre inlägg kom fram innan jag skrev färdigt mitt. :)

Jag håller med JimH att det kan vara onödigt att greja med kameran, eftersom inget kommer att synas på bilderna. Men om dammet/smutset är väldigt irriterande kan du ju fixa det.

ANNONS
Götaplatsens Foto