Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snälla hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_j

Aktiv medlem
Jag går i funderingar om nytt objektiv till min eos 350d och har i alla fall kommit fram till att det blir en vidvinkelzoom. Jag har kikat på sigmas 18-50, och 17-35 samt ett tamron (11-18 tror jag). Har ni några tips på schyssta objektiv? Då jag är van vid ganska rejäl vidvinkel från analogen, skulle det inte skada att ha mindre än 18 på digitalen Anledningen till att jag inte gett mig in på canonobjektiven är att jag vill hålla priset runt max 6000. Jag skulle uppskatta mycket om någon har kloka förslag

MVH Janne

Jag är mycket nöjd med mitt Canon 17-40. Det kostade 5500 kr begagnat (i så gott som nyskick), så om du kan tänka dig begagnat är det inom din budget.

Sigma

Jag köpte ganska nyligen Sigmas 10-20 och är hittills väldigt nöjd med den. Känns stabil och gedigen och gillar vidvinkeln man får trots 1,6 förlängningen jag får med min eos 10D

/Håkan

BoJohan skrev:
Jag är mycket nöjd med mitt Canon 17-40. Det kostade 5500 kr begagnat (i så gott som nyskick), så om du kan tänka dig begagnat är det inom din budget.

Fast 17-40 är ju inte direkt mycket vidvinkel

Om jag hade varit du så hade jag satsat på något i omfånget 8 till 12mm

17 känns inte som vid-vidvinkel, det är ju som 28mm på en kamera med film.

Mitt råd till dig är att kolla upp vilka som har ett 10-2x i ditt område, ta kontakt med dem och fråga om du kan få komma och kika på deras objektiv mot en fika eller nåt.
Det är det överlägset bästa sättet att prova objektiv tycker jag, man får även höra deras uppfattning vilket är mycket värt.
Ett annat plus är att det är kul att träffa nya människor som har samma intresse!

Sigmas 10-22 låter schysst. Hur blir förvrängingen (det är ju nästan åt fisheyespektrat)? Trist om man får för böjda linjer...

Tack för svaren! Sigmas 10-22 verkar vara det jag letar efter. Sticker ner på stan nu och provar det... Hej!

janne_j skrev:
Sigmas 10-22 låter schysst. Hur blir förvrängingen (det är ju nästan åt fisheyespektrat)? Trist om man får för böjda linjer...

Köp ett Sigma 10-20! Mycket prisvärt och bra objektiv! Äger själv ett Canon EF-S 10-22 och älskar omfånget, men är lite dyrt jämfört med Sigmas som i princip är lika bra.

Dessa objektiv är mycket raktecknande, du får inga krökta linjer men perspektivet blir givetvis förvrängt vid dom kortare brännvidderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto