Annons

snälla jag behöver hjälp med kamera och optikval!!

Produkter
(logga in för att koppla)

asson2

Ny medlem
Jag har beslutat mig för att köpa en nikonkamera men vet inte vilken optik jag skall välja till och ej vilket kamerahus. Jag är i stort sett novisch på systemkameraområdet men är dessvärre ändå mycket kräsen med mitt kommande köp.

Eftersom Nikon D700 är min drömkamera men inte riktigt en passande startkamera varken för plånboken eller kunskapsnivån men ändå en kamera som jag inom ett par års tid tänker köpa önskar jag gärna att optiken skall vara kompatibel och göra denna kamera rättvis.

Jag tar mest landskapsfoton, porträtt och även en del macro. Jag vill också kunna ta bra bilder i mindre bra ljus.

Alltså, jag har nog tänkt mig en mindre avancerad kamera, en "overall" kamera men med en bättre optik som nog hellst ska vara kompatibel med Nikon D700. Möjlighet till videofilmning är bara en bonus och inget jag utnyttjar särskilt. Jag har funderat över om Nikon D3200s kamerahus skulle vara ett bra alternativ??

Min budget: ca 11 000 SEK.

snälla jag uppskattar alla tips och förslag!!!
/sophie

det är den absolut. antingen den eller d5100. fördelen med d5100 vs d3200 är den har lite mer finesser att ställa in(såsom inställbara knappar osv) men båda är i grunden riktigt fina kameror. men för landskap så skulle du tjäna på d3200 för den har mer pixlar. Men i sin tur så tror jag d5100 håller sig bättre på högre isotal. men åk och känn och kläm lite, man märker direkt vilken kamera som sitter perfekt i handen:p sen om du vill ha gluggar som ska passa till d700 sen så skulle jag köpa ett fast 50mm 1,8 för porträtt(1200kr) och sen deras 60mm 2,8 macro(4900kr)

Eftersom Nikon D700 är min drömkamera ... som jag inom ett par års tid tänker köpa önskar jag gärna att optiken skall vara kompatibel och göra denna kamera rättvis.

Strunta i det. Köp objektiv som är så bra som möjligt till den kamera du faktiskt har. Att köpa objektiv till en kamera om du tror att du eventuellt kommer att skaffa nån gång i en oviss framtid blir både dyrt och dumt.

Jag tycker du ska sikta på en D300 eller D300s isåfall, de är i stort sett likadana som D700 fast hälften så dyra!

Sedan håller jag med om att det inte finns någon poäng med att nödvändigtvis köpa FX objektiv till att börja med, köper du beg grejer kan du sälja för nästan samma pengar igen. Känner du till att samma brännvidd på DX och FX inte ger likadana bilder, en brännvidd på DX motsvarar en 1,5 ggr längre brännvidd på FX.

beganad d300 vettigt pris?

Tack før många bra svar!
Har nu hittat ett begagnat nikon d300 kamerahus i min omnejd på blocket med ett objektiv till som dock inte måste køpas till. Verkar priserna vettiga? Stod inte hur gammalt det var..har aven hittat en Nikon d7000 beganad på blocket vad tycker ni om denna kamera med føreslagen optik?

Nikon D300 hus 4000:-
Optik: Telezoom Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3HSM 1500:-

Paketpris Nikon D7000 m/18-105mm AFS G VR 8500:- (ett år gammal næstan oanvænnd)

Jag tycker att du skall fundera en gg till.

Jag har siktet inställt på FF precis som du, en D800.

Men förra året när familjen skulle till Paris så tänkte jag att det var dags med en digital kamera.
Optik har jag sedan många år tillbaka men inte pengarna till en D700.

Så jag hade 1 val, antingen DX som jag kan använda med de äldre optikerna eller inte.
Jag valde inte.
Köpte det billigaste, D3100, med motiveringen att barnen/familjen skall kunna få ta med sig kameran när & vart de vill.
Jag kommer alltså inte att sälja den kameran utan köpa en till.

Som optik valde jag 18-105, den är lagom allround. I princip byts aldrig denna optiken utan den får sitta på för alltid. Det har hänt ett par ggr att jag satt på 80-200 men då är det manuell fokus som gäller.

O även om du har planerat att sälja kameran en dag så är den troligtvis mer lättsåld med optik.

Däremot om du köper MER optik så tycker jag att DÅ är det dags att köpa optik som passar FF OM det är ditt mål.
Lycka till

Tack før många bra svar!
Jag är ingen fan av långzoomar.
De ger mörka sökare & sämre kvalité.
Redan mitt 18-105 är en kompromiss för mig, men jag lever med det.

Jag tycker att du skall fundera på vad DU VILL i det långa loppet, mer än 5 år.
När man vet vad man vill så får man rådgöra sig med sin plånbok och se vilka kompromisser man är villig att ta.

Jag har aldrig hållt i en 7000 men 300an har en fin byggkänsla.

Priset på D300 verkar vettigt, men zoomen kan du skippa. Den är inget vidare bra....

Satsa hellre på ett Tamron eller Sigma 17-50/2,8 eller något åt det hållet. De kostar ca 3000 nya, så du får en sån ny och har ändå bra med pengar i budgeten om du inte hittar en beg.

D7000 är också en riktigt fin kamera, men den skiljer sig mer från D700 när det gäller ergonomi. Men vad gäller ren bildkvalité är den bättre än D300 och nästan lika bra som D700 till och med.

Jag har beslutat mig för att köpa en nikonkamera men vet inte vilken optik jag skall välja till och ej vilket kamerahus. Jag är i stort sett novisch på systemkameraområdet men är dessvärre ändå mycket kräsen med mitt kommande köp.

Eftersom Nikon D700 är min drömkamera men inte riktigt en passande startkamera varken för plånboken eller kunskapsnivån men ändå en kamera som jag inom ett par års tid tänker köpa önskar jag gärna att optiken skall vara kompatibel och göra denna kamera rättvis.

Jag tar mest landskapsfoton, porträtt och även en del macro. Jag vill också kunna ta bra bilder i mindre bra ljus.

Alltså, jag har nog tänkt mig en mindre avancerad kamera, en "overall" kamera men med en bättre optik som nog hellst ska vara kompatibel med Nikon D700. Möjlighet till videofilmning är bara en bonus och inget jag utnyttjar särskilt. Jag har funderat över om Nikon D3200s kamerahus skulle vara ett bra alternativ??

Min budget: ca 11 000 SEK.

snälla jag uppskattar alla tips och förslag!!!
/sophie

Jag tycker du skall vänta lite ihärdiga ryckten säger att Nikon kommer med en ny instegskarma i FX under hösten, varkar dock som den blir några tusen dyrare en din budge.
Kunskapsmässigt behöver du dock inte vara rädd för en beganad D700 heller köp den och njut tillsammans med ett lämpligt objektiv spräcker du bara din budget med några tusen, det är ju det du vill ha! Ser en beg D700 med 35-70 för 1200 kr här på fotosidan då har du en kamra som du kan lära dig fotografera med och ett objektiv att starta med, och spräcker bara budgeten med 1000kr Komplettera sedan med fler objektiv.
Köper du en kamera utan optik kan du börja med 50 1,8 afs under två tusen Knivskarp eller varför inte den klasiska uppsättningen 35 och 85 blir optiskt väldigt bra och inte alltför dyrt
Micke

Instämmer med föregående talare, tycker du ska kolla efter en beggad D700. Nu när D800 finns ute, så borde det finnas en hel del D700 att hitta för rätt peng.

Köp därtill normalen 50 /1,8 så klarar du dig ett tag, till du har möjlighet att skaffa dig mer optik.

Har kilat runt så gott jag kan på begagnat marknaden men folk verkar inte vara så benägna att släppa d700 riktigt ännu till överkomliga priser iallafall. Tips på bra begagnathemsidor eller butiker i Göteborgs/stockholmsområdet?
Har varit och kikat på nya d7000 och den verkar vara ett väldigt prisvärt alternativ för min nivå! Så hemskt tack för att ni tipsade om den modellen!!

...Ser en beg D700 med 35-70 för 1200...
Om det är Nikons gamla stridsvagn 35-70/2,8 så tycker jag inte att det är en höjdaroptik.
Ja, det är en höjdaroptik om man gillar de där mjölkiga överstrålningsbilderna i motljus som jag kallar 70-talsstuk.
Men den är en hållbar o ljusstark zoom.

O man måste inte fota alla bilder i extremt motljus. ;)

En D7000 med 18-105 kompletterat med en 35/1.8 och du är i hamn. Och troligtvis inom budget. Den utrustningen kommer du långt med.

Lycka till!

Strunta helt i instegs och nybörjarutrsustning och gå direkt på finare grejjer.

Köp hellre ett fint begagnat hus, än ett nytt amatör, eller instegshus.
Skaffa optik med skärpa och ljusinsläpp istället för mm per krona.

Går du på nybörjar eller instegs-linjen så kommer du ganska snart börja att byta ut grejjerna och kommer då ganska snart inse att du betalat oerhört mycket mer för din utrustning än om du gått på kvalité direkt.

Enda fördelen med nybörjar eller instegs-grejjer är om du kom på förra veckan att du ska börja fota och nästa vecka kanske det är wakeboard som är kul och du byter kameran mot en bräda:)

Köp kvalité!

Jag mitt dumma nöt, trots 2 äldre fotointresserade bröders råd, gick på instegsgrejjer och kan lättt konstatera att jag kunnat gå runt med semiproffsgrejjer för mindre pengar om jag köpt kvalité direkt än att hålla på att byta ut från lågpris till kvalité.

Hörni! Tack allesammans för så många bra råd! Kameran är införskaffad och det blev en begagnad Nikon D7000 där både magkänslan och förnuftet säger mig att detta blev helt rätt! Nu återstår bara optiken:) var ska man börja?

Hörni! Tack allesammans för så många bra råd! Kameran är införskaffad och det blev en begagnad Nikon D7000 där både magkänslan och förnuftet säger mig att detta blev helt rätt! Nu återstår bara optiken:) var ska man börja?

Köpte du bara huset, eller fick du med en paketglugg?

Per.

Alltså, jag har nog tänkt mig en mindre avancerad kamera, en "overall" kamera men med en bättre optik som nog hellst ska vara kompatibel med Nikon D700.
Skall den fortfarande vara kompatibel med FF?

Mitt råd till första objektiv, skippa kompabiliteten till FF o välj en normalzoom:
Antingen en 17-50/2,8, finns flera tillverkare & olika priser. Det här hade jag helst valt.
eller billigare normalzoom. Mitt plånboksval= 18-105.

Sedan använder man den första optiken o känner efter vad man saknar.

Optik Nummer 2
NU måste man välja. För det påverkar plånboken i det långa loppet. Kompatibel eller inte med FF?
Fast eller zoom?
tele eller vidvinkel?

ANNONS
Götaplatsens Foto