Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snälla svara snabbt. Problem med min Nikon D50, gäller S och M inställningar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
När jag ställer kameran i S eller M läge så tar kameran bilder men på skärmen visas bara svart. Det lagras svarta bilder. Jag förstår inte vad som är fel.

Annapahl skrev:
När jag ställer kameran i S eller M läge så tar kameran bilder men på skärmen visas bara svart. Det lagras svarta bilder. Jag förstår inte vad som är fel.

Ställ kameran i m-läget.

Sätt sedan tiden på 1 sekund och bländaren på 4.5. Hur blir bilden då?

För ljus? Minska tiden till 1/2 sekund och fortsätt minska tiden tills bilden blir bra.

För mörk/svart? Öka tiden till två sekunder och fortsätt öka till bilden blir rätt.

Ett annat alternativ är att du sätter kameran på P och ser vilken tid och bländare du får. Sätt den sedan på M och ställ in samma bländare och tid. Då skall det funka.

Jag vill minnas att jag hade samma problem med min D70s när jag tog upp den ur kartongen för första gången. Vad jag gjorde var att använda lite längre slutartider än de 1/8000 som var förinställda :).

ANNONS
Götaplatsens Foto