Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb blixtsynk 40D med 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

UMC

Aktiv medlem
Måste man köra 40D i läge M om man vill synka en snabb slutartid tex 2000-8000/s med en 580EX II.
Är gammal Nikon användare o där använde man slutartidsstyrd bländarautomatik

Nej då, inga problem att köra andra programval än manuella. Ställ om blixten till höghastighetsläget och kameran förstår dig.

Nix,det hjälper inte. Om jag sätter kameran på läge TV 4000/s så går den automatiskt ner till ex 1/16 sek eller vad ljusmätaren i kameran mätit upp när jag trycker ned avtryckaren.

Märkligt. För mig fungerar det toppen även om jag inte ser användningsområdet riktigt för den korta slutartiden med blixt.

Det låter som kameran vill använda blixten till upplättning, tyvärr är TV- & AV-läget lite osäkra i blixt sammanhang enligt mig.

När du aktiverat snabb-synken på din kamera, lyser symbolen i sökaren också? Provade flera gånger själv utan några problem nyss för att vara på säkra sidan.

Det underliga är att symbolen för snabbsynk lyser både i sökaren och på blixten i läge TV, men så fort jag rör utlösarknappen så ställer kameran om till vanlig exponering och blixten utlöser, men tiden är inte den jag ställt in. Använder jag istället läge M så fungerar allting. Detta är iofs inget problem utan mest än undring om det ska vara så. För övrigt använder jag de snabba tiderna till frysning av snabbt rörliga föremål, exempelvis vattendroppe mm.

Okej, jag tror jag har svaret - Säkerhetsförskjutning. Av och Tv är tillslagen till möjlig. Du hittar den bland egenprogrammerbara inställningar.
Med den tillslagen till 1 möjlig får man precis detta symtom.

Tack för tipset till användningsområde förresten! ;-)

Feedback skrev:
Okej, jag tror jag har svaret - Säkerhetsförskjutning. Av och Tv är tillslagen till möjlig. Du hittar den bland egenprogrammerbara inställningar.
Med den tillslagen till 1 möjlig får man precis detta symtom.

Tack för tipset till användningsområde förresten! ;-)

Toppen. Tack för denna :)

ANNONS
Götaplatsens Foto