Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb och säker AF??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Då jag kommer at fota en hel del RC inomhus, d.v.s radiostyrt i skala 1:18, så kommer jag att vara i stort behov av ett objektiv med vid normal upp till medel tele med snabb o säker AF.

För tillfället kör jag med D80 och 18-70, men känner dels att ljusstyrkan och dels AF inte alltid räcker till.....

Bör jag satsa på låt oss säga 24/2,8 och 85/1,8 eller en 2,8-zoom på 18-50 eller 28-75 t.ex??

Det beror väl lite på vid vilket avstånd du kan fota. De du nämnt funkar säkert, andra alternativ
är
17-55, 2,8; 105 Macro, 2,8; 24-70, 2,8.
105an ligger på ca 8-9.000 tror jag, de andra jag nämnt är väsentligt dyrare.

Kanske ett 50 -1,4 eller 1,8 kombinerat med 85 - 1,4 eller 1,8. Borde ge dig tillräcligt med ljus för hyfastkorta slutartider på säg ISO 800, du vet bäst själv ljusförhålandena. Inget av desa är dock AF-S och jag tror att det kanske kan ge ngt långsammare autofokus.50 + 85, båda 1,8 får du för sammanlagt ca 5.000 idag, 1,4 orna kostar sammanlagt 15.000. Tar du en 50 + 105an så landar du kring 10.000.

Vill du snabb och säker AF så satsa på ett AF-S. 105'an kan ibland vara lite kinkig med AF. 17-55 är mycket snabb och säker. Båda är ljusstarka och rätt dyra. Frågan om brännvidd får väl avgöra gissar jag.

Kan bara hålla med Karl; autofokusen på gluggar med AF-S blir avsevärt snabbare på en D80 jämfört med objektiv utan AF-S. Skillnaden blir mindre på de lite mer avancerade kameramodellerna, men på D80 gör det skillnad i praktiken enligt min erfarenhet.

Nikon AFS 17-55/f2.8 är blixtsnabb och borde vara idealiskt för ändamålet, om du änvänder blixt och high-speed synk, vilket jag förmodar att du kommer att göra, för dom där bilarna far väl runt i en jävla fart, och du kommer nog behöva köra på snabba tider, men än 17-55 + en SB-800 eller SB-600 i high-speed synk borde klara biffen på ett par meters avstånd.

/kent

Senast ändrad:
Kan ju säga som så att jag numera bytt till D300 och tamrons 70-200/2,8....
Ljusstyrkan och skärpan räcker definitivt till dock är AF för slö och osäker, vad göra??

ANNONS