Annons

Snabba/prisvärda AF/AFS till Nikon F5

Produkter
(logga in för att koppla)

Lubbelundberg

Ny medlem
Skall införskaffa en begagnad Nikon F5.Nu återstår det svåraste,d.v.s valet av objektiv.
Skall plåta djur i rörelse.Anledningen till att
valet landade på F5:an var den enl.uppgift extremt snabba AF som kameran är begåvad med. Läste en Nikon F5-sammanfattning av Niklas Nikitin/FOTOSIDAN där densamme hävdade att autofocusen ej kommer till sin rätt med mindre än att man införskaffar sig AFS objektiv. Min första fråga till ngn som eventuellt har erfarenhet lyder enligt följande: Vilka objektiv
AFS alt. AF upp till 300mm är de mest prisvärda i relation till prestanda/ekonomi. Hur mycket klös förlorar man i jämförelsen AFS - AF.Har funderat på att köpa en konverter till dito(400mm). Vad bör man tänka på då man skall kombinera desamma.Om någon med erfarenhet orkar bemöda sig att ge svar på dessa frågor vore jag ,som amatör i tidsbrist, mycket tacksam.

Nikon AF300 4D IF-ED AF-s, är en mkt mkt fin och snabb lins, säkert också med 2x ext, finns pengarna så köp 2,8,an. Den e grymt snabb och inte så klumpig som många inbillar sig!! Detta objektiv ger 100% valuta för pengarna om ni har dem!
300 2,8 i kvällsljuset längs åkerkanten och + 2x= 600 5,6 vid lite ljusare förhållanden...en nästan perfekt kombination speciellt om man varierar "film-iso,t"!!

Mvh Niclas.
Ps, Synd att det inte är ngn VR (IS) bara!!!
Försök att hitta begagnat objektiv också, om ni har tid:)

Bilagor

• 11266.jpg
    11266.jpg
    3.9 KB · Visningar: 593
Senast ändrad:
Har själv ovan nämnda AF-S 4/300 och kombinerar den både med TC-14E och TC-20E och autofokusen är mycket snabb även tillsammans med D100. Autofokusen fungerar dessutom utmärkt tillsammans med TC-20E trots att Nikon hävdar motsatsen. Närgränsen på 1,45 meter ökar användningsområdet ytterligare.Hade tidigare en 2,8/300 men valde bort den pga tyngden, vilket delvis är åtgärdat på de nyare 2,8/300:eek:rna.
Skulle helst ha haft VR också för att bli helt nöjd.

Hej på er!

AF-S optiken har ju en egen focus motor... om jag fattat det hela rätt så är den lika snabb oavsett vilken kompatibel kameramodell jag sätter den på. Jag har ett "AF-S 300/4D ED-IF" och ett AF-S 80-200/2.8D ED-IF" men har inte haft möjlighet att testa dem på någon annan kamera än D100. Men som sagt, får bara motorn samma ström så borde optiken vara lika snabb oavsett kamera.

Förövrigt är jag mycket nöjd med dessa optik! En perfekt kombination.

Mvh // Martin

När jag testade AFS 300/4D, märkte jag att stativfoten är mycket dålig. Objektivet vibrerar lätt vid slutartider under 1/60s (jag har ett tungt/stadigt Gitzo stativ, med Arca Swiss kulled, med detta kit har jag plåtat med en 300/2.8 + 2x konverter utan problem). Man måste lägga något mellan objektivet och stativfästet för att stadga upp det.

Se även Bjørn Rørsletts komentarer om detta objektiv.

-- Nicke

Senast ändrad:
nicke47 skrev:
När jag testade AFS 300/4D, märkte jag att stativfoten är mycket dålig. Objektivet vibrerar lätt vid slutartider under 1/60s (jag har ett tungt/stadigt Gitzo stativ, med Arca Swiss kulled, med detta kit har jag plåtat med en 300/2.8 + 2x konverter utan problem). Man måste lägga något mellan objektivet och stativfästet för att stadga upp det.

Se även Bjørn Rørslett komentarer om detta objektiv.

-- Nicke
Japp, detta stämmer. Själv har jag ett böjbart stativtillbehör i gummi (kommer inte ihåg exakt vad den heter....) som jag tryckt fast mellan stativfoten och objektivröret. Tycke nog att Nikon kunde åtgärda detta...

Hej

Har just en F5:a med en AF300/2.8 optik och en 500/4AFSII med tillhörande konvertrar och tycker det skiljer en del i snabbhet mellan gluggarna.

Nu var det 300:a du undrade över men paralleller kan nog dras även från 500:an tror jag.

Det verkar skilja en hel del i snabbhet, speciellt i Continue läge och speciellt med konv på.
Med Tc20E förlorar du en hel del snabbhet men framför allt söker den mer, speciellt i sämre ljus(inte så konstigt).

En AF-s300/2.8 vore ju perfekt speciellt med tillhörande konvertar som är skarpare än Nikons tidigare ditos, då speciellt TC20E.
Utvecklingen går ju framåt:)

Med TC14E på 500:an förlorar man i stort sett ingen snabbhet alls(marginellt) och rekommenderas.

Priset för en AF-S300/2.8 är ju inte speciellt billig men smakar det kostar det:)

---Att det skilljer i hastighet mellan linserna är nog fakta men att det skulle vara ngn större skillnad låter konstigt.
Har inte Nikon,linserna individuellt anpassade focusmotorer??!
Mvh Niclas.

Ps,Vänta in i det längsta innan rätt grejer dyker upp och köp inte ngt som ni inte blir nöjd med i längden,,,,,,,,Så tänkte jag och tre år senare så,ja o nu önskar jag inget mer-på ngr år:)

Niclasfoto skrev:
---Att det skilljer i hastighet mellan linserna är nog fakta men att det skulle vara ngn större skillnad låter konstigt.
Har inte Nikon,linserna individuellt anpassade focusmotorer??!
Mvh Niclas.

Ps,Vänta in i det längsta innan rätt grejer dyker upp och köp inte ngt som ni inte blir nöjd med i längden,,,,,,,,Så tänkte jag och tre år senare så,ja o nu önskar jag inget mer-på ngr år:)

Vet inte hur dom är anpassade bara hur dom praktiskt fungerar dock inte AFS300:an utan 500:an som är betydligt snabbare än af300:an, mer precis och speciellt med konvertrar.

För ngn som använder sig av tex en sigma70-300 och får känna på en 300:a av Af modell eller en 500AFS tycker nog att båda är väldigt snabba men har man kört med 300:an ett par år och känner på en AF-S optik som är 10 år nyare så är skillnaden markant:)

---Canon har anpassade focusmotorer som skall vara ideella för den individuella linsen, det tycker man ju också Nikon borde ha.
Jag har själv uppgraderat mig från fasta canon 300mm (utan IS) till 500mm (IS) och visst är det skillnad...men knappt märkbar dock!
Jag menar att hastigheten är optimaliserad utifrån den använda tekniken för varje objektiv......
Skillnaden i focusastighet mellan 300 2,8IS och 500 4IS kan jag inte utala mig om..
Niclas.

Hmm, men med konverter och objekt i rörelse samt focus inställd på continue, är den inte märkbart snabbare då?

Min 300:a optik har förvisso 10 år på nacken så skillnaden kanske blir större med åldern?!?
Din 300:a kanske är av nyare modell?

Men hos Nikon går iaf utvecklingen framåt!
Sorry, kunde inte låta bli Niklas;);)

Jan vdV skrev:
Hmm, men med konverter och objekt i rörelse samt focus inställd på continue, är den inte märkbart snabbare då?

Min 300:a optik har förvisso 10 år på nacken så skillnaden kanske blir större med åldern?!?
Din 300:a kanske är av nyare modell?

Men hos Nikon går iaf utvecklingen framåt!
Sorry, kunde inte låta bli Niklas;);)

---Visst är Nikon bra och visst går tekniken framåt!
Nej jag har inte testat mitt 500mm med ext på mitt kamerahus, har gjort det med en annan fotografs 500mm + ext 1,4x och den var klart snabbare än mitt förra 300 2,8 + ext 2x,, bara den jämförelsen jag kan dra med extendrar...

Med rent objektiv utan ext så visst är 500mm snabbare än 300mm men inte mycket,,,

Mvh Niclas.

Ps, Jag fotar ganska mycket i närheten av närgränsen och inte var focusegenskaperna imponerande med kombinationen 300 2,8 +2x ext.. Väljer helt klart hellre 500 4 +1,4x ext!! ---Så vi är nog helt eniga antar jag:)!

Senast ändrad:
---Hmmmm. Både den gamla och såklart den nya fungerar till linser både med och utan IS. Den nya modellen skall ju vara bättre både optiskt + tätning men att dem är speciellt bra till IS-linser tror jag inte, dem är nog bättre generellt.

Canon har ju marknadsfört den nya modell "II" tillsammans med IS-telen så det är ju såklart lätt att tro att dem skall vara speciellt bra till dessa linser men jag tror inte det....

Canon har skrytit mkt om att deras "300 2,8L IS USM + 2x ext II" skall i denna kombination ha oförändrade optiska egenskaper och prestanda. Det tycker jag låter löjligt värre men visst lurar det säkert många!!

Jag har aldrig testat dessa så jag har ingen erfarnhet av dessa...
Det konverter jag testade med samma objektiv jag har var av den "gamla" modellen ef1,4x. Den var klart en höjdarkombination som jag inte tror sväckade skärpan nämnvärt...
Mvh Niclas.

Ps, Det jag ser som lika stort problem som skärpan på den 300 2,8 + 2x-kombinationen jag använde var att kontrasten blev så mycket sämre,,,,

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto