Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbfäste till Manfrott 714shb?

Produkter
(logga in för att koppla)

zwei

Aktiv medlem
Hejsan!

Tänkte köpa ett stativ till min nikon d70s och har kollat lite på manfrottos stativ. Jag har nog kommit fram till att vikten och storleken är det viktigaste för mig, klart att man vill ha ett stabilt stativ men då verkar det genast bli mycket större också.

E det nån som vet om man kan köpa ett snabbfäste som passar till Manfrottos 714SHB? Eller e det inte lönt med detta stativet till min d70s? Nån som har denna kombinationen som jag tänkt mig som kan komma med lite synpunkter?

Tack på förhand:)

Jag skulle åtminstone går upp till 724B som har ett låsvred för kulan och inte bara sitter i "lagom kläm" hela tiden. 714-stativen skulle jag inte använda annat än till kompaktkameror.
724B funkar iaf till D70 med lättare objektiv och som inte har så fasligt långa bränvidder.

Ang. snabbfäste så går det att köpa ett sånthär tex:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700323

Det skruvar du då fast på den befintliga gängan på stativet.

Ett stabilt stativ behöver ju inte bli så mycket större och dyrare, men då blir det istället dyrare. Man får helt enkelt välja två av egenskaperna Lätt, Billigt och Stabilt. Alla tre går inte att kombinera, tyvärr.
Risken är ju att om man köper för billigt eller för klent så tröttnar man och skiter i stativ helt, eller så köper man ett nytt, lite dyrare som kanske inte heller räcker till och så köper man ett nytt ännu lite dyrare...

Billigaste, lättaste jag skulle köpa är Manfrotto 190PROB med en 486RC2, men det är jag det. ;-)

Edit: Åas blir ju ett för stort och klumpigt stativ gärna liggande hemma till ingen nytta...

Har inte 714shb ett låsvred? Då går det bort direkt. Tittade på den kombinationen du nämnde och det verkar bra men risken är att jag låter det ligga hemma om det kommer upp i den storleken.

ANNONS
Götaplatsens Foto