Annons

Snabbfästet som inte fäster...

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Det här borde väl passa bättre under "Utrustning", men jag tycker inte det passar i nåt av de forumen riktigt.

Jag har till min 300D ett (billigt) stativ: Velbon CX 440. Orsaken till att jag inte köpte något dyrare var brist på kapital, kameraköpet gjorde mig nästan blank ändå...

Grejen är att snabbfästet inte sitter riktigt fast i kameran. När kameran sitter horisontellt är det inget större problem men när man vinklar den i tex 90 grader för att ta bilder på "höjden" så gör objektivets tyngd att kameran långsamt vrids neråt/framåt. Inte så bra, men jag får leva med det...

Det som förundrar mig är att det verkar som att kameran enbart ska fästas med en enda skruv. Det finns en liten fjädrad sprint på fästet men det finns inget motsvarande hål i kameran så jag fattar inte inte riktigt vad poängen med sprinten är.

Är alla stativ, eller snabbfästen rättare sagt, konstruerade på det här sättet eller är det bara mitt budgetstativ som funkar så här?
 
sprinten är nog för de flesta videokameror. Att kameran åker omkring beror på kvalitén som du räknat ut, jag hade även ett lågbudget stativ när jag köpte "stor" kamera, och det sjönk stadigt, lovar att tex manfrotto inte gör det med normala objektiv iaf :)

Och ja, en enda skruv är helt normalt.
Dyrare stativ (med snabbfäste) för foto saknar ofta din sprint.
 
Skulle man kunna fixa till detta lite enkelt genom att tex fästa tunna självhäftande gummilister på snabbfästet så att det är något som håller emot lite? Eller innebär det att det blir "för lite" skruv inne i kameran så man istället riskerar att kameran lostnar från fästet?
 
Jag kör med ett Velbon CX660 och det låser fint..
Har det till min 300D och det funkar bra både med 100-300 och batterigrepp.

Kostar inte många 50 lappar mer så du kanske skulle uppdatera.
 
Lite självhäftande halkskydd för trappor snyggt tillklippt under kameran fixar detta. Kräver att kameran är näst intill slät undertill. Annars kan även tunn kork limmas på snabbfästet (hjälper ibland)
 
Aha.. så det är så du menar.. trodde att det var hela leden som gled..
Ja just mellan kamera och snabbfäste gled min osse när jag hade 100-300 på.. men på skruven finns det ett spår för en vanlig skruvmejsel. Det blir lättare att spänna med en sådan och då sitter det mycket bra och kasar inte.
Alt. kan vara att byta skruven mot en "bult" och ha en liiiten nyckel att spänna med.
 
ANNONS