Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbfråga till någon med Dynax 7

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej.
Har precis köpt en bättre begagnad enligt rubriken men ej fått någon manual ännu.

Vill någon vara snäll och förklara hur man gör vid laddning av en delvis exponerad film?

Menyerna är lätta att förstå och mycket får man fram intuitivt men just detta har jag ej hittat.

Mvh Dan

så här

- Sätt Custom 3 till "2". (lämnar fliken ute)
- Ta t.ex. 10 bilder
- Ta ur rullen (kom ihåg hur många du tog)
- Sätt i rullen för att fortsätta därifråna du slutade (ruta 12 med marginal)
- Håll ADJ knappen intryckt 3 sek.
- Snurra främre eller bakre ratten för att ställa in från vilken ruta du vill fortsätta. Till ruta 12 (bra o ha en extraruta för att förhindra dubbelexponering.
- +11 visar hur mångra rutor som flyttas fram.
- Tryck ADJ och filmen spolas fram.

Testa inna du tar din livs bild.

Lycka till

Manualer har du här.
http://www.minoltausa.com/eprise/main/MinoltaUSA/MUSAContent/CPG/CPG_SupportCenter/ManualResults

Hur är det att med en vanlig systemkamera utan denna funktion (Minolta 505si Super) t.ex.

Kan man ta 11 bilder till expempel och sedan spola tillbaka rullen och lämna en flik utanför (finns inställning till det) och sedan sätta tillbaka rullen i kameran och ta 11-12 stycken blanka kort med linsskyddet på?

Blir detta rätt eller blir bilderna felexponerade?

Skulle gärna vilja veta detta då jag ofta vill skifta mellan s/v och färg-rulle mitt i en rulle.

MVH Björn Westergren

Visst funkar det. Jag brukar dock ställa in den snabbaste tiden på kameran innan jag "plåtar" fram filmen. Om du inte kan få kameran att lämna fliken ute så kan du köpa en filmutdragare för några tior för att lösa det problemet.

//Uffe

Jag kan ställa in att det ska gå att lämna en bit utanför, funderade nog mest på om när man sätter i filmen igen om han känner av att ruta 1 är ruta 1 osv. så att det inte lappar över varann eller nått sånt.

Ska prova sen, snabb slutartid är att rekommendera alltså? lär väl inte spela så stor roll iofs eftersom att det är svart men det går ju snabbare att få fram filmen *ler*

Filmutdragare ja, vilken uppfinning det är. Använde det förut i mörkrummet fungerar klockrent.

Så, nu ska jag hem och slita ut en s/v film ut kamera och sätta i en färd istället, bara för att prova.

MVH Björn Westergren

bjornwestergren skrev:
Jag kan ställa in att det ska gå att lämna en bit utanför, funderade nog mest på om när man sätter i filmen igen om han känner av att ruta 1 är ruta 1 osv. så att det inte lappar över varann eller nått sånt.

Om du är rädd för överlappning kan du alltid göra en extra blank exponering.

Nja, vet inte hur jag ska förklara då jag inte vet hur mekaniken i en kamera fungerar 100%.

Om du sätter i en film så spolar ju kameran fram till ruta 1 automatisk. Om du sedan tar ut filmen och sätter i den igen, läser den av på filmen och spolar automatiskt til exakt samma ruta 1 eller kan den hamna lite framför/bakom förra ruta 1?

Ok, vet inte om jag är tydlig nog, men jag ska hem och prova i alla fall, en rulle åt pipan gör ju inte så mycket, om inte hela rullan går åt pipan då *ler*

MVH Björn Westergren

Risken finns ju att den hamnar lite framför eller bakom ruta ett.

Enklast är nog trots allt att lägga i filmen som vanligt, slå av af, ställa in snabbaste slutartiden samt den minsta bländaren, sätta på objekltivskyddet eller stoppa kameran i jackan och sedan mata fram en ruta extra för säkerhets skull.

/Tobbe

Räkna alltid med att missa lite film, jag spolar alltid fram en ruta extra, två om det är extra viktiga bilder..

PS, ta alltid med papper och penna och skriv upp hur många exponeringar du tagit på en rulle... jag har gjort misstaget att tro att jag kunde hålla det i huvudet.... en gång gjorde jag det misstaget, aldrig mer ;)

Dubbelexponerade 10 viktiga bilder ;/

Hehe...jo minnet sviker än allt för ofta. Tack för tipsen, jag skyller på er om mina mästarbilder blir dubbelexponerade *ler*

MVH Björn Westergren

Ta en spritpenna och skriv direkt på rullen istället. Annars dröjer det inte länge innan man blandat ihop saker och ting iaf. Det gjorde iaf jag.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto