Annons

snabbt tips! - ljusa bilder, dia eller neg??

Produkter
(logga in för att koppla)

slynus

Aktiv medlem
hej alla kunniga!

har fått i uppdrag att på tisdag skapa ett par bilder med ett himlalikt ljus
någonting liknande detta:

http://www.photoinspiration.dk/details.php?image_id=1158

min första fundering och osäkerhet är filmvalet, neg eller dia, vilket borde funka bäst i denna situation?

eller är det hugget som stucket?
Tidningen jag ska leverera till föredrar nog dia, men skulle nog inte heller bråka om jag kommer med neg för att jag tyckte det passade bättre.

ska springa och handla film imorgon och vore oerhört tacksam för lite tips och funderingar.

/L

är det någon som kan förklara varför?

undrar fortfarande om ljuset/bildens karaktär borde påverka filmvalet?

är också lite sugen på dia pga att det blir billigare för mig och att tidningen som sagt helst vill ha det.

Inte för att jag har med det att göra, men..vad för slags tidning beställer "uppdrag" av helt okunnigt folk ?. Och varför ta på sig nåt man inte har en susning om ??.

Mvh/Gunte..

Om du använder dia är det mycket mer noggrant med exponeringen. Är du inte van vid dia (som dock kan ge "starkare" färger) så bör du fota neg.

Tag och testa dia någon gång "för dig själv" och inte när du ska göra ett jobb. Risken för besvikelse är stor och det kanske är svårt att göra om jobbet om du har tidspress.

Använder du neg film så har den större tolerans mot felexp. vilket gör att du kanske får fler använbara bilder.

att det blir billigare? du behöver ju inte ta ut papperskopior på negfilmer om du inte vill..

gunte skrev:
Inte för att jag har med det att göra, men..vad för slags tidning beställer "uppdrag" av helt okunnigt folk ?. Och varför ta på sig nåt man inte har en susning om ??.

Mvh/Gunte..

Då ska jag ta och stilla din nyfikenhet och förklara.

Jag är självlärd, har aldrig studerat foto.
på universitetet studerade jag mode.

nu bor jag i Peking men innan dess bodde jag i Milano.

Där jobbade jag på min egna kollektion och frilansade lite för andra designers.
Fota, det gjorde jag på fritiden bara för att jag tycke det var så himlans roligt..

En dag fick ett par designers syn på mina bilder och ville direkt att jag skulle fota deras katalog. Dessa bilder fick sedan en tidning syn på, osv....

fotot fick eget liv, och i slutändan sysslade jag nästan bara med det..

Hittade ett arbetssätt och medium som funkade för mig och körde på med det och la resten av energin på kreativiteten som alltid varit min stora drivkraft

För det var aldrig gnäll om jag kom med digitala bilder, neg, 135....

Nu har jag fått nog av Milano och har flyttat hit till Kina.
Här råder dock en helt annan mentalitet. "Fotar du inte 120 är du inte fotograf. och neg, vem tusan anväder det??"

Jobbet fick jag nog för att jag, enligt mig och tydligen många andra, har en väldigt fin porftolio.

Och ja, visst känns det ibland som man tar sig vatten över huvudet. Men som i detta fall när en stor modetidning ringer dig och verkligen vill att du fotar för dem, då säger man inte nej...

Och nu när denna för mig otroligt lärorika och uppskattade fotosida existerar så tänkte jag att ju kunde slänga iväg ett par rader och få lite tips och råd från er kunniga och rutinerade.

så åter till ämnet och min fråga.

är det ngn typ av film som passar speciellt bra till den typ av bild jag ska ta, och varför?

Du kanske måste göra frågan mer "avancerad" i sådana fall. man får svar som frågan ställs.

Det är ingen som vet att du har hållt på med foto, det är ingen som sett din portfolio.

Om du har arbetat med foto så vet du att frågan dia/neg är ganska bred. Ställer man en bred fråga kan man få otroligt många svar, som "kunnig" fotograf skulle du helt klart ha kunnat ställa en mer specialliserad fråga. Du hade då inte framstått som "förstagångsfotograf" där man kanske inte tänker på samma sätt vad gäller filmval.

sen var det kanske inte ett jättekul inlägg Gunte lämnade, men du framstod faktiskt inte som helt "proffsig" med en såpass "bred" fråga. Vill du ha mer konkreta tips på filmval föreslår jag att du ställer frågan på ett sådant sätt.

Själv pysslar jag inte så mkt med porträtt så jag är fel person att fråga om "precisa" filmval, dock tror jag att det finns många andra som kan svara på din fråga.

//Johannes

Att få denna effekt, sk High Key, direkt på filmen blir inte lätt, oavsett neg eller dia. Bilden du länkar till är dessutom kolorerad men det vet jag inte om de krävde? Efterbehandling i dator är nog vad som krävs. Annars finns möjligheten att kopiera den i mörkrummet och där göra de operationer som krävs för att få effekten. Det finns flera handböcker om mörkrumsteknik som beskriver tillvägagångssättet. Men i korthet går det ut på att överexponera en aning vid fotograferingen, minska filmframkallningstiden något samt att slutligen kopiera bilden ljust på mjukt papper eller med mjuk filtrering. Om du använder papper med variabel kontrast rekommenderar jag ett av modernare slag, typ Ilford Multigrade IV, som till skillnad från traditionella VC-papper också ger förändrad kontrast även i bildens ljusaste delar vid ändrad filtrering.

Glömde skriva att det är svartvit negativ film jag utgår ifrån vad gäller mörkrummet. Men det kanske finns möjlighet att få fram effekten även med dia eller färgneg om man sysslar med sådan kopiering i mörkrummet. Men då får någon annan svara. Jag vet inte hur man gör. Jag kan också länka till en av mina egna bilder här på fotosidan som har liknande effekt typ High Key. Jag använde då ett vitt lakan som bakgrund samt softning med nylonstrumpa vid kopieringen. Här är bilden.

Med rätt ljussättning, väldigt mycket smink och en mjuktecknande film borde man kunna komma ganska nära det exempel du visar.

Fuji Astia är en film med återhållsam färgskala.

ok,

ber om ursäkt för en "slarvigt" ställd fråga.

PerFogelberg skrev:

Fuji Astia är en film med återhållsam färgskala.

det var precis vad jag tänkte också, har varit på jakt efter astian men det är ingen som lagerhåller den här.
Men kodak har tydligen en film med mkt liknande egenskaper.
Men i det fallet kan det vara svårt att hjälpa mig då alla kodak filmer verkar ha olika beteckningar här. 160nc heter tex PPN..

i korthet går det ut på att överexponera en aning vid fotograferingen

det var väl lite dessa funderingar jag fikade efter.
Med neg skulle jag inte vara rädd för att överexponera lite.

Men med dian känner jag mig lite osäker över hur jag borde exponera och hur den uppträder i en sån här ljussituation.

är det kanske normalexponering och sen PS som gäller?

slynus skrev:
Men kodak har tydligen en film med mkt liknande egenskaper.
Men i det fallet kan det vara svårt att hjälpa mig då alla kodak filmer verkar ha olika beteckningar här. 160nc heter tex PPN
Skulle tro att det är EPN du letar efter.

Med softboxen rakt på och 3 stegs överexponering blev det så här direkt ur digitalkameran. Fotade i raw och konverterade till jpg utan någon bearbetning. Borde vara som överexonerad dia. Eller tänker jag fel?

Bilagor

• highkey02direkt.jpg
    highkey02direkt.jpg
    37.6 KB · Visningar: 301
Senast ändrad:
Hallå!

till sist hittade jag kodakdiafilmen..
körde normalexponering och levererade således dia som de sedan scannade och lät mig lösa resten i ps.

sen att idén "förstördes" pga att stylisten som bara skulle ta med ljusa plagg till shooten kom med endast svarta är en annan historia...

men men bilder blev det, och de är publicerade och klara och alla är nöjda och glada.

tack för eran hjälp

/Linus

Bilagor

• jewelry2.jpg
    jewelry2.jpg
    47.2 KB · Visningar: 104
Kan någon tipsa om hur det här skulle kunna åstadkommas med färgnegativ och minimal/ingen efterbehandling i datorn?

Alltså att få de här ljusa hudtonerna men undvika att det känns hårt och utfrätt som ansiktsbilderna tidigare i tråden.

Överexponera och be att få kopiorna därefter, alltså ej kompenserade?

Eller kanske exponera normalt och bara be om ljusare kopior?

Hur många stegs kompensering kan man utgå ifrån?

Hoppas på nå't nyttigt tips för high-key direkt ur kameran!

ANNONS
Götaplatsens Foto