Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snaran dras åt - på användarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Fotosidan har i dagarna infört ytterligare begränsningar för ej-betalande medlemmar genom att strypa möjligheten att se vilka som tittat på medlemmarnas profil och bilder. Tidigare har man gått i samma riktning genom att begränsa antalet uppladdade bilder.

Att kunna se att någon intresserat sig för min profil, ser jag som ett ev intresse t ex för de bilder jag lagt upp eller de recensioner jag skrivit mm. En värdefull återkoppling.

Anledningen till ändringarna är uppenbar - att få flera att betala för nöjet att vara medlem på Fotosidan.

Själv skulle jag gärna lätta på plånboken om Fotosidan var en layoutmässigt aptitlig, välprogrammerad, dynamisk och innovativ sajt, vilket den inte är idag.

Själv ser jag (förutom att titta på medlemmarnas bilder och förhoppningsvis inspireras) Köp/Sälj som en bra funktion och skulle inte alls bli förvånad om den kommer att avgiftsbeläggas.

Recentionsbanken är en katastrof: ingen ordning alls bland de recenserade objekten, där samma kamera eller objektiv kan förekomma på flera ställen.
Jag har slutat att hålla kolla på döda och felaktiga länkar...

Mitt förslag är att ägarna snarast bör samla ett gäng kompetenta personer (med hög andel medlemmar - både betalande och icke-betalande) för att börja från början med sajtens layout , innehåll och policy.

Om resultatet av ett sådant arbete blir bra, kommer jag gärna att bidra med mina sekiner.

Självklart kostar det att driva en sajt av denna typ och om annonsintäkterna inte räcker, måste användarna betala - men också känna att de får valuta för sina pengar och det har i varje fall inte jag känt hittills.

Ja, det är ju förvånande att en sida som har betalmedlemskap inte tillhandahåller alla funktioner gratis till de som inte betalar. Stoppa pressarna! Man kan ju vända på saken och fundera på hur glad en betalande användare blir om alla väsentliga funktioner tillhandahålls gratis. Det blir lite som att sälja sand i Sahara med den modellen.

Det där med begränsad bilduppladdning har ju varit så länge jag varit medlem, så jag tycker kanske att det är en något nattstånden argumentation. När det infördes, om det nu inte var från början, vet jag inte, men det är helt uppenbart rejält länge sedan oavsett.

I fallet som tydligen har utlöst till surmulna inlägg så undrar jag om du inte ställt in så att du själv är doldis? Den gubben går inte om man vill se vad andra har tittat på, vilket inte är mer än rättvist. Eller också kan det ju vara en bugg, vilket kanske borde klargöras innan det klagas. Jag vet inte hur det förhåller sig med den saken, men ditt inlägg känns lite som att du bara suttit och väntat på en anledning att få gnälla av dig lite. ;)

Jag citerar mig själv för att understryka mitt budskap här:

"Själv skulle jag gärna lätta på plånboken om Fotosidan var en layoutmässigt aptitlig, välprogrammerad, dynamisk och innovativ sajt, vilket den inte är idag."

Svara gärna på det påståendet.....

11.90:- per månad är verkligen en enorm summa för det billigaste medlemskapet. Finns säkert många smålänningar som skriver under på det ;-)

"Själv skulle jag gärna lätta på plånboken om Fotosidan var en layoutmässigt aptitlig, välprogrammerad, dynamisk och innovativ sajt, vilket den inte är idag."

Mitt förslag är att ägarna snarast bör samla ett gäng kompetenta personer (med hög andel medlemmar - både betalande och icke-betalande) för att börja från början med sajtens layout , innehåll och policy.

Hur många hundra timmar är du villig att lägga ner i den arbetsgruppen?

Jag kan förstå att det kan vara intressant att kunna se hur många som tittat på de 10 bilder man får lov att ladda upp och vilka bilder som drar till sig intresse, men varför är det intressant att veta vem som tittat på bilderna eller vem som kollat på ens profil?

Om du inte är nöjd så skal du förstås inte betala.

Men jag tycker du blandar rätt friskt. Först klagar du på att gratismedlemskapet saknar funktioner. Sedan på att betalprodukten är för dålig. Dessutom tycker du att andra (?) skall förbättra siten. Skall det ske gratis eller vem skall betala det?

Fotosidan kanske inte är innovativ och jag kan inte uttala mig om hur väl programmerad den är men i allt väsentligt tycker jag den fungerar bra! Jag betalar en liten summa för mitt medlemskap - tycker det är prisvärt.

Trådskaparen får naturligtvis tycka som han vill men...

Att driva ett forum kostar pengar. Vem hostar upp dessa?

Kan vara att man är godhjärtad, får in via reklam, medlemsdonationer eller medlemsavgifter. Inte så konstigt.

Forumägaren är också den som bestämmer. Vad är det som säger att man ska åtnjuta tjänster gratis?

Vi vill naturligtvis att medlemmar och besökare skall uppleva att Fotosidan känns fräsch och modern och vi tycker det finns fog för kritiken. Vi har under ett hösten ett projekt där vi ser över navigering, framsidan och typografi. Så lite nytt borde komma snart.

ANNONS
Götaplatsens Foto