Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sneslaget 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

Xavio

Medlem
Tjo!
Har vid postningstillfälle haft min 350D i en vecka... Och då inträffar det som inte fick inträffa... bland annat..
Jag tappar mitt objektiv, vilket får fokus-biten i objektivet att bli helt sned. Nu krävs våld för att ens kunna rubba fokusen, zoomen funkar halvkasst. (18-55 kit)

Någon som har nån aning om det är nån idé att öppna objektivet själv och ev. se om man kan rätta till det?
Eller kostar de mycket att få det lagat ?

Har inte pengarna för ett nytt, och mitt 55-200 känns inte så vardag direkt (även detta är kit).

Tack på förhand!
/Jonas

Håller med Jörgen (fint namn!). Begagnatmarknaden drunknar ju i detta objektiv, borde lätt kunna prutas ned till 300-400 kr.

Xavio skrev:
Tjo!
Har vid postningstillfälle haft min 350D i en vecka... Och då inträffar det som inte fick inträffa... bland annat..
Jag tappar mitt objektiv, vilket får fokus-biten i objektivet att bli helt sned. Nu krävs våld för att ens kunna rubba fokusen, zoomen funkar halvkasst. (18-55 kit)

Någon som har nån aning om det är nån idé att öppna objektivet själv och ev. se om man kan rätta till det?
Eller kostar de mycket att få det lagat ?

Har inte pengarna för ett nytt, och mitt 55-200 känns inte så vardag direkt (även detta är kit).

Tack på förhand!
/Jonas

Om jag hade varit arton och tappat mitt objektiv hade jag blivit hyggligt deppig... Desto gladare hade jag blivit om någon skänkt ett nytt till mig :)
Faktum är att jag har ett kitobjektiv jag inte använder, kan skicka över det om du vill ha det.

Re: Re: Sneslaget 18-55

Leifer skrev:
Om jag hade varit arton och tappat mitt objektiv hade jag blivit hyggligt deppig... Desto gladare hade jag blivit om någon skänkt ett nytt till mig :)
Faktum är att jag har ett kitobjektiv jag inte använder, kan skicka över det om du vill ha det.

Riktigt kul att höra vilka fina människor det fortfarande finns! Som tidigare skribent sa så är det en varm applåd!

Re: Re: Sneslaget 18-55

Leifer skrev:
Skämtar du !?

Jättemycket tack !! Skulle vara helt underbart om du kunde de :) Fick kameran i present och känns så himla taskigt att sabba objektivet efter en vecka.
Stod i en butik och skulle kolla en väska till min kamera. Drog kameran ur min väska, och vips så hängde objektivet (som låg avmonterat) med :(

Men ingen kostnad eller så allt ? :O
Jaja, tar detaljerna via pm..

Åter igen, Tack ! :)

Re: Re: Re: Sneslaget 18-55

Xavio skrev:
Skämtar du !?

Jättemycket tack !! Skulle vara helt underbart om du kunde de :) Fick kameran i present och känns så himla taskigt att sabba objektivet efter en vecka.
Stod i en butik och skulle kolla en väska till min kamera. Drog kameran ur min väska, och vips så hängde objektivet (som låg avmonterat) med :(

Men ingen kostnad eller så allt ? :O
Jaja, tar detaljerna via pm..

Åter igen, Tack ! :)

:) det är lugnt, kul att kunna göra någon glad. Såg ditt mail och har svarat, ha en trevlig helg!

Kan ju passa på att fråga..
Nåt att rekomendera som ganska motsvarande alternativ ifall jag vill ersätta mitt 18-55 i framtiden ? :)

Skruva sönder bara, det är väl ingenting att spara på!
Du tar loss de fyra skruvarna som håller bakre bajonetten så går den att lyfta av. Finns några mellanbrickor där, håll vara på dem.
Sen måste du säkert ha loss kretskortet, sitter fast med några skruvar, och bandkablarna är i snabbkopplingar. Bakom kretskortet finns resten av zoom- och fokusmekanismen, bara kolla om det syns nåt fel.

Här är en av mina bilder inifrån 18-55, bajonetten avtagen. Observera att trimpoten inte har nåt med denna historia att göra.
http://www.abo.fi/~jskata/trimpot.jpg

WFS) (Graylingman skrev:
Jan-Erik Skata:

Du som är välkänd "skruvare", har du nåt att säga om detta?
//Anders

Det är mjukvaruproblem, gamla objektiv som inte klarar att meddela åt huset när det är nedbländat. Måste flashas/bytas kretskort hos tillverkare.

Även jag vill höja hatten för det underbara i Leifs gest.
Tack Leif, du har ökat min tilltro till männskligheten.

/Jon

Ooh :O
Nu ska jag skruva upp den igen.. Kändes läskigt med kretskort å så, men de e la inte så farligt antar jag.
Någon som vet hur mycke det kan kosta att lämna in på reparation ?

Xavio skrev:
Ooh :O
Nu ska jag skruva upp den igen.. Kändes läskigt med kretskort å så, men de e la inte så farligt antar jag.
Någon som vet hur mycke det kan kosta att lämna in på reparation ?

Hej Jonas,

Skruvar du ändå, ville du inte ha objektivet?

mvh // Leif

Ehh, skruvade en stund, men sen insåg jag att de va helt hoplöst... för mig iaf..

Så jag e helt klart intresserad av objektivet.
Ska bara berätta de lilla missödet för pappa oxå.. (present som sagt) Wish me luck..

Men de löser sig nog. Jag hör av mig nu i helgen iaf.

ANNONS