Annons

Snygg spegling på golvet, glasskiva?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Plåtar man med riktigt låg kameravinkel kan detta ibland se trovärdigt ut, men så fort du lyfter kameran en aning, eller om bilden är utstträckt i djupled så tar det mycket mycket tid att ens komma nära verkligheten!
Jo jag nämnde att det blir mer komplicerat i just brantvinkelfallet. Om det behöver se exakt likadant ut som i verkligheten eller inte är en fråga som beror på beställaren. Jag har märkt mycket få kan se att en reflex inte är äkta. Är reflexen svag som i exemplet kan man nästan göra som man vill.

Ps. Låga kameravinkar och reflexer tycker i alla fall jag är snyggt... Ds.
 

erro.se

Aktiv medlem
En fejkad reflektion i Photoshop (eller annat program) är dock inte samma sak som en äkta reflektion. Rent bildmässigt alltså. men det beror ju på hur äkta man vill/behöver ha det.

Tänk dig t.ex. att du tar en bild på en person någon från ovan. Du ser då hjässan på den "riktiga" personen, men i en äkta reflektion gör du inte det. Gör du bara en "flip"-reflektion i Photoshop så kan det se konstigt ut, eftersom vi vet att vi inte ska kunna se hjässan i reflektionen.
 

iSolen.se

Guest
En fejkad reflektion i Photoshop (eller annat program) är dock inte samma sak som en äkta reflektion. Rent bildmässigt alltså. men det beror ju på hur äkta man vill/behöver ha det.

Tänk dig t.ex. att du tar en bild på en person någon från ovan. Du ser då hjässan på den "riktiga" personen, men i en äkta reflektion gör du inte det. Gör du bara en "flip"-reflektion i Photoshop så kan det se konstigt ut, eftersom vi vet att vi inte ska kunna se hjässan i reflektionen.
Självklart, reflexen ska ju egentligen vara motivet sett snett underifrån "genom golvet". Det är bla därför det funkar bäst med låga kameravinklar. Men som sagt, är transparensen hög (opaciteten låg) syns det inte.

Metoden ska förstås väljas intelligent och motivberoende...
 
ANNONS