Annons

"Softade" kanter...?

Produkter
(logga in för att koppla)

vonlarsson

Aktiv medlem
Hur gör man, på ett lätt sätt, för att få mjuka kanter på ett objekt man klippt ut och klistrat in i en ny bild.

(För att få det nya objektet att smälta ihop med bakgrunden)
 
Mjuka upp markeringen med select/feather innan du klipper ut.
För att det ska se naturligt ut är det även viktigt att ljusförhållandena är någorlunda lika, att ljuset kommer från samma håll och att färgbalansen stämmer överens. Fattas skuggan så ser det heller inte naturligt ut.

Lycka till!
 
Grimmer skrev:
Mjuka upp markeringen med select/feather innan du klipper ut.
För att det ska se naturligt ut är det även viktigt att ljusförhållandena är någorlunda lika, att ljuset kommer från samma håll och att färgbalansen stämmer överens. Fattas skuggan så ser det heller inte naturligt ut.

Lycka till!

Antar att Du menar LUDD (på svenska). Det fungerade jättebra för en markerad del, men om Jag redan klippt ut en del och det ligger som ett eget lager med genomskinlig bakgrund. Jag har använt markering, kopiera till nytt lager och suddat bort det som markeringsverktyget ej klarade av på ett bra sätt.

Kan man softa kanterna (på det som ej är genomskinligt i lagret) lika lätt som med LUDD (feather). Det går ju att lägga skuggor på detta sätt har Jag hört...

Tack för Era snabba svar!
 
ANNONS