Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

softbox för speedlight?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har funderat på att skaffa mig lite andra tilbehör för mina speedlights länge nu.
Skulle vilja ha både en sådan mindre och större softbox men även kanske en ringblixt som man sätter på över.
Har ni några tips på vart och vad för märken ect man ska leta efter? såg några från Lastolite, är de något att ha?
/Mvh Martin.

...har funderat i samma banor själv. Har en gammal Lumiquest
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1595011/lumiquest-blixtbouncer-promax-big-bounce
Kan det vara möjligt att få till bättre ljus med en speedlight och fortfarande vara rörlig? Tacksam för alla tips!
Har använt mina speedlights nu ett tag på brölopp och porträtt utomhus etc. Och är väldigt nöjd för det jag sysslar med. Men jag saknar lite mer kreativa möjligheter kan jag känna ibland. Annars är det tillräckligt med ljus oftast och perfekt om man är rörlig som fotograf tycker jag.
/Martin.

Som du var inne på - Lastolite. Deras Ezybox är klockrena...finns säkert billigare, men de är ändå prisvärda med tanke på den kvaliteten man får tycker jag. Har själv 22x22 som funkar bra att handhålla eller t o m ha på kameran. Smidig nog att ha med i kameraväskan mest hela tiden om så. Har en 54x54 och är nöjd med den med även om vissa detaljer är lite smäckiga. Skall du köpa den större skulle jag rekommendera att köpa ett kit då det blir mycket billigare än att köpa delar separat.

Som du var inne på - Lastolite. Deras Ezybox är klockrena...finns säkert billigare, men de är ändå prisvärda med tanke på den kvaliteten man får tycker jag. Har själv 22x22 som funkar bra att handhålla eller t o m ha på kameran. Smidig nog att ha med i kameraväskan mest hela tiden om så. Har en 54x54 och är nöjd med den med även om vissa detaljer är lite smäckiga. Skall du köpa den större skulle jag rekommendera att köpa ett kit då det blir mycket billigare än att köpa delar separat.

låter ju jättebra:) Blir troligtvis en sådan då. Fick just erbjudande om ett kit från en medlem här också
Och då gällde det den 54 54 i två kit från 2500. Verkar ju vara ett ok pris i sådant fall.
/martin.

Jag skulle rekommendera att softboxen du köper är av paraplymodell dvs att man fäller upp den som ett paraply, det är väl nästan alla märken som kör med det nu men om man köper begagnat kanske den inte är av den sorten.
Då är dom lite pillrigare att sätta ihop & dom kan kännas lite "rackligare" efter ett tag, funktionen är ju såklart lika bra...

Själv så kör jag med Westcott Apollo 70X70 & den har jag använt i flera år nu & jag skulle köpa antingen en likadan eller Lastolites grejer då det lönar sig att köpa bra kvalité från början.

Och som redan nämnts, köp färdiga kit så sparar du en hel del pengar!!

Jag skulle rekommendera att softboxen du köper är av paraplymodell dvs att man fäller upp den som ett paraply, det är väl nästan alla märken som kör med det nu men om man köper begagnat kanske den inte är av den sorten.
Då är dom lite pillrigare att sätta ihop & dom kan kännas lite "rackligare" efter ett tag, funktionen är ju såklart lika bra...

Själv så kör jag med Westcott Apollo 70X70 & den har jag använt i flera år nu & jag skulle köpa antingen en likadan eller Lastolites grejer då det lönar sig att köpa bra kvalité från början.

Tack Urban. Jag ska kolla om det är en sådan modell. Det där med kit låter ju mer prisvärt som sagt!
/Martin.

dom här var av en typ som man viker ihop tydligen.

ANNONS
Götaplatsens Foto