Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
softfocus till canon eos
- Trådstartare JSL
- Start datum
lottawe
Aktiv medlem
Är det ett billigare alternativ för softeffekt eller annan brännvidd du är ute efter?Johnny76 skrev:
Jag undrar om det finns några andra OBJEKTIV till canon EF/EOS förutom 135 softfocus ?
/Johnny
135 softfocus 2,8 är ett trevligt och prisvärt objektiv annars. Hade ett men använde softeffekten för sällan för att det skulle vara värt att behålla så det såldes till annan medlem på fs. Fast helt ok är det om det är den brännvidden man vill ha..
Chasid
Aktiv medlem
Johnny76 skrev:
Jag undrar om det finns några andra OBJEKTIV till canon EF/EOS förutom 135 softfocus ?
/Johnny
Simaobjektivet kan man montera på en Canon EOS med hjälp av en T2-adapter. Det kan vara knepigt att få tag på då det slutade tillverkas i början av 90-talet, men kan eventuellt finnas i någon fyndlåda. På min sida finns en hel del bilder tagna med ett modifierat Simaobjektiv.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8602&reviewID=7998#7998
objernulf
Aktiv medlem
Canon EF 135 soft är i grunden ett mycket skarpt tele. Man kan koppla in softfokus i två lägen som då flyttar om linselementen. Då "förstörs" den noggranna kompenseringen av sfärisk abberation och resutatet blir soft.
Sima SF 100 är i grunden ett dåligt objektiv med endast ett linselement. Det ger en annan karaktär åt bilderna. Jag är mycket nöjd med mitt. Se
bildexempel Resultatet blir mycket mjukt med låg kontrast - det blir toner endast i mitten av histogrammet, ca 1/4 av hela omfånget. Jag höjer alltid kontrasten rejält i Photoshop vilket då ovkså ger förhöjd färgmättnad som jag ibland sänker.
Det finns vad jag vet inga andra piratsoftfokus. Pentax och Minolta hade manuella objektiv som kanske kan modifieras. Annars kan man prova softfilter eller bygga ett objektiv själv.
Sima SF 100 är i grunden ett dåligt objektiv med endast ett linselement. Det ger en annan karaktär åt bilderna. Jag är mycket nöjd med mitt. Se
bildexempel Resultatet blir mycket mjukt med låg kontrast - det blir toner endast i mitten av histogrammet, ca 1/4 av hela omfånget. Jag höjer alltid kontrasten rejält i Photoshop vilket då ovkså ger förhöjd färgmättnad som jag ibland sänker.
Det finns vad jag vet inga andra piratsoftfokus. Pentax och Minolta hade manuella objektiv som kanske kan modifieras. Annars kan man prova softfilter eller bygga ett objektiv själv.
Chasid
Aktiv medlem
Lite fler exempel
Här kommer lite fler exempel på vad man kan skapa med Simaobjektivet!
http://www.chasid.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=52257
Här kommer lite fler exempel på vad man kan skapa med Simaobjektivet!
http://www.chasid.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=52257
PMD
Aktiv medlem
Softfilter ger inte riktigt samma effekt som ett "riktigt" softfokusobjektiv där man kan justera den sfäriska abberationen.Zoso skrev:
Det finns väl filter som ger samma effekt ?
PMD
Aktiv medlem
Canon EF 135/2.8 Soft Focus är skarpt och bra om man använder det utan softning.
Softningsvredet har tre lägen: 0, 1 och 2. 0 är ingen softning. Lägen är distinkta snäpplägen, men man kan ställa in vredet steglöst om man vill.
Om man ska ta softade porträtt, vilket väl är en rätt så vanlig användning av softfokusobjektiv, så blir det för mycket med läge 2. Runt läge 1 brukar bli mer lagom softeffekt.
PD
Softningsvredet har tre lägen: 0, 1 och 2. 0 är ingen softning. Lägen är distinkta snäpplägen, men man kan ställa in vredet steglöst om man vill.
Om man ska ta softade porträtt, vilket väl är en rätt så vanlig användning av softfokusobjektiv, så blir det för mycket med läge 2. Runt läge 1 brukar bli mer lagom softeffekt.
PD