Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softning

Produkter
(logga in för att koppla)

LEP41

Aktiv medlem
Hej alla

Är nybörjare och undrar om någon kan beskriva hur man bäst softar porträtt i Elements.

Om du menar att få bilden mjukare med en anings oskärpa brukar jag göra så här i PSE2 med en i övrigt färdig bild:

- Duplicera lager

- Filter;Oskärpa;Gaussisk oskärpa. Välj radien så att du får lite mer oskärpa än vad du vill ha

- Prova dig fram med Opaciteten för lagret tills du blir nöjd

- Minska oskärpan på vissa partier? Välj suddgummi; Läge:pensel; Standardpenslar:Airbrush, mjuk rund,lämplig storlek; Opacitet 20%. Sudda bort oskärpan. Eftersom opaciteten är 20% får man sudda flera gånger om man vill ta bort all oskärpa.

- Gör allt till ett lager

Det här kanske inte är det bästa sättet men än så länge är det i alla fall det sätt som jag använder mig av.

Jag gör på samma sätt.
Ibland lägger jag ett nästan överskärpt lager i botten och över det ett lager med något för mycket gaussisk oskärpa med låg opacitet. Jag har någon gång lekt med att ljusa upp detta lager något med "mellanreglaget" i "levels/nivåer" och sedan sudda bort den slutgiltiga softningen runt ögon och liknande med en lagermask (så man kan "sudda tillbaka oskärpan" utan att behöva göra om lagret)

ANNONS
Götaplatsens Foto