Annons

Softning

Produkter
(logga in för att koppla)

LEP41

Aktiv medlem
Hej alla

Är nybörjare och undrar om någon kan beskriva hur man bäst softar porträtt i Elements.

Om du menar att få bilden mjukare med en anings oskärpa brukar jag göra så här i PSE2 med en i övrigt färdig bild:

- Duplicera lager

- Filter;Oskärpa;Gaussisk oskärpa. Välj radien så att du får lite mer oskärpa än vad du vill ha

- Prova dig fram med Opaciteten för lagret tills du blir nöjd

- Minska oskärpan på vissa partier? Välj suddgummi; Läge:pensel; Standardpenslar:Airbrush, mjuk rund,lämplig storlek; Opacitet 20%. Sudda bort oskärpan. Eftersom opaciteten är 20% får man sudda flera gånger om man vill ta bort all oskärpa.

- Gör allt till ett lager

Det här kanske inte är det bästa sättet men än så länge är det i alla fall det sätt som jag använder mig av.

Jag gör på samma sätt.
Ibland lägger jag ett nästan överskärpt lager i botten och över det ett lager med något för mycket gaussisk oskärpa med låg opacitet. Jag har någon gång lekt med att ljusa upp detta lager något med "mellanreglaget" i "levels/nivåer" och sedan sudda bort den slutgiltiga softningen runt ögon och liknande med en lagermask (så man kan "sudda tillbaka oskärpan" utan att behöva göra om lagret)

ANNONS
Götaplatsens Foto