Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
softproof..?
- Trådstartare T_M
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
T_M skrev:
Finns det någon hjälpsam person här som vet och orkar berätta hur man softproofar Quadtone i PS? (Använder Pc)
Quadtone betyder två olika saker. Dels finns det ett tillägg som gör det enklare att skriva ut svartvita bilder, dels är det ju en funktion som delar upp bilden i 4 olika kanaler inför tryckning, så att man kan t ex trycka med en svart, en ljusgrå, en brun och en blå ton.
Vilken av dessa två menar du?
Stefan
T_M
Aktiv medlem
Re: Re: softproof..?
Ajdå, så min fråga var lite luddig... Det var tilläggsprogrammet för att skriva ut svartvita bilder.
/ Tommi
stefohl skrev:
Quadtone betyder två olika saker. Dels finns det ett tillägg som gör det enklare att skriva ut svartvita bilder, dels är det ju en funktion som delar upp bilden i 4 olika kanaler inför tryckning, så att man kan t ex trycka med en svart, en ljusgrå, en brun och en blå ton.
Vilken av dessa två menar du?
Stefan
Ajdå, så min fråga var lite luddig... Det var tilläggsprogrammet för att skriva ut svartvita bilder.
/ Tommi
stefohl
Aktiv medlem
Softproof
Jag använder ju inte Quadtone själv, men principen som jag beskriver nedan fungerar för alla svartvita metoder. Som du märkt kan man ju inte använda någon form av korrekturinställningar eller liknande.
Jag skriver ut en gråskala i 20 steg från svart till vitt. Sedan lägger jag på ett kurvjusteringslager på min bild och justerar det så att min bild på skärmen stämmer överens med bilden på utskriften. Kom ihåg att du behöver ett rätt starkt ljus för att du ska se alla detaljer i skuggorna på utskriften på ett bra sätt.
När jag justerat bilden sparar jag kurvan. Sedan när jag ska skriva ut en riktigt bild skapar jag ett nytt justeringslager och läser in min korrekturkurva. När jag ändrat på bildens utseende så att jag är nöjd, slänger jag bort detta justeringslager.
Stefan
Jag använder ju inte Quadtone själv, men principen som jag beskriver nedan fungerar för alla svartvita metoder. Som du märkt kan man ju inte använda någon form av korrekturinställningar eller liknande.
Jag skriver ut en gråskala i 20 steg från svart till vitt. Sedan lägger jag på ett kurvjusteringslager på min bild och justerar det så att min bild på skärmen stämmer överens med bilden på utskriften. Kom ihåg att du behöver ett rätt starkt ljus för att du ska se alla detaljer i skuggorna på utskriften på ett bra sätt.
När jag justerat bilden sparar jag kurvan. Sedan när jag ska skriva ut en riktigt bild skapar jag ett nytt justeringslager och läser in min korrekturkurva. När jag ändrat på bildens utseende så att jag är nöjd, slänger jag bort detta justeringslager.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
T_M skrev:
Tack Stefan för hjälpen...
Jag fick för mig att man med hjälp av en profil kunde se en förhandsvisning av bilden i PS, och på så sätt kunna jobba med den.
Jo, det går med färgbilder. Svartvita bilder är svårare. Det går att bygga bara softproof-profiler, men det kräver ju att du har en spektrofotometer.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
T_M skrev:
En spektrofotometer har jag så det är ingen problem...
/ Tommi
Ok, då finns det en särskild färgkarta som du kan skriva ut och sedan mäta in för att få en sådan softproof-profil. Det gör jobbet bra mycket enklare.
MVH/Stefan