Annons

Solnedgång

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats-vbg

Aktiv medlem
En kanske dum fråga. Men detta är något som jag inte blir klok på. Tycker annars jag har bra kläm på det tekniska vad gäller foto. När man fotar tex.en solnedgång och då underexponerar bilden en del, så får man fram mera röda och oranga färgtoner.Vad kommer detta sig ?? Inom den analoga fotograferingen så trodde jag att det berodde på själva filmemulsionen (nåt' kemiskt...?). Men inom digitalfoto....???

Tacksam för svar.

Bra fråga.. Min spontana tanke är att där färgerna finns är det så ljust att de lätt blir dassiga. Men om man exponerar på ljust de ljusa områdena så blir det starkare färger, men då blir ju bilden kanske underexponerad som sagt.

Vore kul att se en bild, både normalt exponerad och underexponerad.

..alternativt att man gör två exponeringar varav den ea är undexponerad. Sen pusslar man ihop dom i Photoshop så får man perfekt exponering i alla fält.

david_hakansson skrev:
..alternativt att man gör två exponeringar varav den ea är undexponerad. Sen pusslar man ihop dom i Photoshop så får man perfekt exponering i alla fält.
Alltså, man gör en exponering där man mäter ljuset på himlen och får en korrekt exponering av himlen.
Sen gör man en där man mäter ljuset på marken och får en korrekt exponering av marken...ingen av bilderna är mer under eller överexponerade än den andra, bara olika exponerade.

När man fotograferar digitalt översätts infallande ljus till digitala värden.
Varje pixel i en bild består av en blandning av tre olika färgkanaler.
Rött, grönt och blått. Varje kanal kan anta ett värde mellan 0 och 255 (Om vi nu kör i 8-bitar/kanal)

Här följer en liten tabell på fäger respektive rgb-värden.

Färg röd grön blå
-------------------------
Vitt 255 255 255
Svart 0 0 0
50% grå 128 128 128
Röd 255 0 0
Orange 255 128 0

Om du då pejlar in orange i tabellen ovanför så ser du att den röda kanalen är ställd på max och att den gröna är på hälften samt att blå är noll.

Låt oss nu anta att vi överexponerar bilden. Då skulle röd kanal inte kunna registrera ett högre värde än den redan gör. Följdaktligen registrerar då grön och blå istället högre värden för att göra färgen ljusare (vitare). Så den orange som från början var:

Orange 255 128 0

blir kanske istället:

Orange 255 154 52

Det är fortfarande samma nyans av färg den är bara ljusare. Ju mer vi överexponerar desto vitare blir färgen och desto mindre intensivt upplever vi färgen.

Underexponerar vi får vi motsatt effekt:

Orange 255 128 0

blir kanske istället:

Orange 205 103 0

Är du med på hur jag menar?
Nedan ser du en bild av just denna orange:a färgen i olika intensiteter.
Alla visar samma färgnyans men av olika grader av intensitet.
Därav blir färgerna mustigare när vi underexponerar.

Bilagor

• farger.jpg
    farger.jpg
    16.1 KB · Visningar: 342
Tack för svaret. Joo jag tror jag fattar nu. Men hur blir det då om man tänker på den "gamla" tekniken med filmemulsion. Hur blir det där...?

ANNONS
Götaplatsens Foto