Annons

Solreflex prickar, ta bort PhotoShop?

Produkter
(logga in för att koppla)

vilsen

Aktiv medlem
Jag var ute på en plåta runda i höstas när jag fortfarande plåtade analogt.. Det visade sig att 2 av bilderna fick runda prickar formade efter bländar hålet som speglade sig neråt i bilden.. antar att detta är det som kallas diffraktion! (fast jag skymde med ett liggunderlaget så gott jag kunde..

Efter att ha läst lite här så nästa gång vid mycket motljus blir det öppnare bländare.. Så nu undrar jag går det ändra till det med photoshop? 2 av motiven var verkligen en extra känsla i men detta störande fenomen, har funderat på att skära bort det översta i bilden men inte bestämt mig ännu...
Eller är det så illa att det inte går att rädda o jag får åka tillbaks om ett år o göra om allt? Typ hoppas på samma väder o så :/

Bilagor

• skogsglaenta071018-1 copy.jpg
    skogsglaenta071018-1 copy.jpg
    34.4 KB · Visningar: 1,965
vilsen skrev:
Jag var ute på en plåta runda i höstas när jag fortfarande plåtade analogt.. Det visade sig att 2 av bilderna fick runda prickar formade efter bländar hålet som speglade sig neråt i bilden.. antar att detta är det som kallas diffraktion! (fast jag skymde med ett liggunderlaget så gott jag kunde..

Efter att ha läst lite här så nästa gång vid mycket motljus blir det öppnare bländare.. Så nu undrar jag går det ändra till det med photoshop? 2 av motiven var verkligen en extra känsla i men detta störande fenomen, har funderat på att skära bort det översta i bilden men inte bestämt mig ännu...
Eller är det så illa att det inte går att rädda o jag får åka tillbaks om ett år o göra om allt? Typ hoppas på samma väder o så :/

Nej det är inte diffraktion det är vanliga reflexer.

Du bör ha sett dem redan i sökaren. Det kan vara ide att blända ner tillfälligt ("preview") för att se resultatet.

1. Ta bort skylight eller andra filter så får du åtminstone en reflex mindre.

2. Använd motljusskydd

3. Byt till ett enklare objektiv eller åtminstone något som har mindre frontglas och därmed är lättare att skydda från solen. 50mm?

använde ett 35-105 Zoom som standard på denna kamera.. uv filtret o polarisations filtret satt på denna dag med.. skymmde ljuset uppeifrån med liggunderlaget jag hade med men det räckte inte..

Har varit på & kört litel levels o pillat med verktyget som dämpar ljuset ( stekpannan ) glömt namnet..

vilsen skrev:
använde ett 35-105 Zoom som standard på denna kamera.. uv filtret o polarisations filtret satt på denna dag med.. skymmde ljuset uppeifrån med liggunderlaget jag hade med men det räckte inte..

Har varit på & kört litel levels o pillat med verktyget som dämpar ljuset ( stekpannan ) glömt namnet..

Ursäkta men UV OCH polarisationsfilter på en zoom i motljus...Det spelar ingen roll om filtren har bästa kvalitet med dyr antireflexbehandling; det kommer ALDRIG bli en bra bild med de förhållandena. Bara filtren ger extra 4 glasytor för solen att leka med även om de är perfekt rena vilket jag inte tror de var för det ligger en gråvit slöja över delar av bilden.

I vidvinkelläget riskerar du dessutom att få vinjettering pga att filterringarna skymmer.

Den som sa (Simon) att det gick att photoshoppa bort...var så god och försök! Jag är mycket nyfiken på resultatet.

OT: Tyckte bara det var lite kul att översta frågan i forumet handlade om hur man tar bort lens flare, och den under om snygga sätt att lägga dit.

moderskeppet skrev:
OT: Tyckte bara det var lite kul att översta frågan i forumet handlade om hur man tar bort lens flare, och den under om snygga sätt att lägga dit.

Jo men han pratar om "störande" och "rädda" så det verkar som ha vill bli av med effekten vid fotandet men kanske prova att göra det med bättre kontrol efteråt i PS...men vem vet? Helt lättläst var det inte.

För att förtydliga så var frågan att to bort såna här blundrar om dom uppstår, med photoshops hjälp går att göra mycket.. Sen var inte tanken att klanta sig med flit, nästa gång blir bättre motljus skydd. Så numera som digital ser jag ju resultatet. Alla vi fotografer amatörer som profss har säkerligen gjort en o annan blunder.. Man blir aldrig fullärd! Alla mina bilder ser då inte ut så här.... ;o)

De filtrena var bara de som då råkade sitta på när jag spontant stannade till o såg det där härliga trollska stämmingen som uppstod i motljuset i denna skogs glänta.. Nästa gång så blir det mindre filter på när jag ser ett sånt läge! Frågan är går detta rädda, hur gör man?

Sorry att mina texter kan bli otyldiga då jag har förmåga att kasta om & glömma ord ibland :/

moderskeppet skrev:

Det var nog jag som var luddig iofs. Alltså i själva Photoshopforumet, inte i tråden, fanns det två frågor: Denna, som handlade om att bli av med lens flare, och en fråga till som handlade om att lägga till snygga. Det tyckte jag var kul.

harryett skrev:
asså.. det är inte helt lätt i det lilla fotmatet ..det är ganska lite att jobba med om man säger så men här har du en snabb och slarvig variant som helt klart bevisar att det iaf är möjligt eller hur?

Nja...det beror på vad man menar.

Det går väl att tex klona fram något som ser bra ut men det tar ändå inte bort reflexerna och visar det som skulle synts :)

Be om en större kopia.

Men även i denna lilla variant ser reparationen inget vidare ut.

jag kan skicka en större om du vill men skriv gärna ner hur man går till väga... Det är nog fler än jag som är nyfikna.. precis som många av de utmärkta photoshop lektioner som finns här..

sen kan jag tillägga
Det där lite dimmaktiga, typ soldis var verkligen så inte nått strul med mina filter enbart.. Det var en otroligt drömskt/softat ljus över platsen..

/George

jag tror det är svårt att få till ett kanonresultat med det utgångsläget det är oftast lättare att kolla en extra gång vid exponeringen o ändra vinkel för att undvika reflexer eller att använda optik som är bra på motljus.

snap skrev:
jag tror det är svårt att få till ett kanonresultat med det utgångsläget det är oftast lättare att kolla en extra gång vid exponeringen o ändra vinkel för att undvika reflexer eller att använda optik som är bra på motljus.

Det är klart att det är men nu har ju Simon mer eller mindre antagit utmaningen :).

Dessutom vore det som sagt trevligt att få reda på hur han gör/tänkt göra.

Att välja lite ytor och ändra färg och ljus är antagligen början.

Kan författaren lägga upp bilden nånstans så kanske vi kan prova allihop?

Använd det enklaste medlet handen när du plåtar i motljus. Jag i allafall ser i sökaren hur reflexerna lägger sig. Skugga då med handen eller ta en pappskiva eller nån annan skit och skugga med. Du ser garantarat i sökaren vilken nytta det gör.

Hej, George!

Jag gillar att fota i motljus, och råkar ofta ut för sådana här reflexer och liknande oönskade ljusfenomen på mina bilder. Visst försöker jag undvika att de uppstår redan vid fotograferingstillfället, men jag har inte kunskap och utrustning nog ännu för att slippa dem helt. Vet inte om det går att undvika dem helt, men man kan ju alltid bli bättre på att fotografera, och det finns speciella objektiv med linser som är optimerade för att hålla sådana här reflexer nere.
Jag gillar din bild, förutom solreflexerna då :), och brukar ofta försöka fota just sådana motiv själv.

Jag brukar framförallt använda mig av två metoder för att reducera reflexerna i Photoshop.
Om motivet medger, så är kloning det enklaste. Att klona från ett liknande parti och måla över reflexerna. Men det är långt ifrån alltid som det går.

Den andra metoden jag brukar använda är justeringslager. Kurvor och Nyans/mättnad brukar vara lämpliga, men allt är ju tillåtet. Det underlättar om man förstår vad det är för "fel" på färgerna och ljuset där reflexen befinner sig. Då blir det lättare att lista ut hur man ska angripa problemet.
Nu är ju flera av de sexkantiga reflexerna på din bild väldigt kraftiga, och justeringslagermetoden fungerar bättre ju mer transparenta reflexerna är, men jag skulle inte ge upp innan jag hade provat, på en bild jag väldigt gärna ville rädda.

Jag brukar markera reflexen på ett ungefär och skapa ett nytt justeringslager. Ofta börjar jag med Kurvor. Sedan justerar jag det missfärgade bildpartiet med kurvorna, framförallt kurvorna för de individuella kanalerna, röd, grön, blå. Det här är en pillig metod, och det brukar behövas en hel del experimenterande, men ofta går det att återställa de ursprungliga färgerna, ljuset och kontrasten under reflexerna över förväntan bra.
När man kommit så långt är det dags att finslipa på lagermasken för att få justeringen att smälta in så omärkligt som möjligt i bilden.
Ofta behövs individuella justeringslager för olika ljusreflexer i bilden, eftersom de har olika färg och transparens. Ibland kräver också en och samma reflex mer än ett justeringslager för att resultatet ska bli bra.
Det brukar som sagt behövas mycket testande, experimenterande och funderande, men jag har än så länge inte stött på någon hopplös bild.

Photoshops möjlighet att spara bilden med lagren intakta för senare redigering är guld värd till sådant här, just eftersom det kan behövas så mycket experimenterande och testande att man inte hinner (och orkar) färdigt vid ett och samma tillfälle. Och också för att kunna testa nya idéer, som ju kan dimpa ned när som helst, till samma bild utan att behöva börja om helt från början igen.

Mvh.
Lasse C

Hej, intressant svar!

Så du hittade min tråd, trodde den var död... Har en bild på en holme i motljus jag inte gjort nått åt jag tog under den tiden jag inte var digital.. Jag är tyvärr inte tillräckligt bra på photoshop för att kunna göra såna här specialare.. Har precis börjat titta på några av videoguiderna som moderskeppet.se har.. Provade justeringslager för första gången förra veckan.. Har inte helt koll på vad jag egentligen gör än men det är intressant det du skriver.. Jag var inne på din sida & ser att vi har liknande bakgrund inomdata, jag ramlade ut ur branchen för ett par år sen bara.. Flera av dina bilder påminner om det jag brukar vilja göra.. Så nu i helgen som var tillbringade jag på Ansgarsgården utanför Flen.. Jag plåtade sent på kvällen med långa slutartider ( inser att jag behöver mer batterier, det går åt när jag inte kör analogt ) .. Fick till lite morron bilder med dimma också, men har inte hunnit lägga ut alla ännu mer än läger bilderna. Ska fortsätta med dessa i morgon.. Kolla gärna om du är sugen, finns en del nattbilder sen tidigare där =)

http://george.secret.se ... Då det inte finns plats för så mycket bilder här så är det där jag i huvudsak uppdaterar!

Hej, George!

Jag gillar att fota i motljus, och råkar ofta ut för sådana här reflexer och liknande oönskade ljusfenomen på mina bilder. Visst försöker jag undvika att de uppstår redan vid fotograferingstillfället, men jag har inte kunskap och utrustning nog ännu för att slippa dem helt. Vet inte om det går att undvika dem helt, men man kan ju alltid bli bättre på att fotografera, och det finns speciella objektiv med linser som är optimerade för att hålla sådana här reflexer nere.
Jag gillar din bild, förutom solreflexerna då :), och brukar ofta försöka fota just sådana motiv själv.

Jag brukar framförallt använda mig av två metoder för att reducera reflexerna i Photoshop.
Om motivet medger, så är kloning det enklaste. Att klona från ett liknande parti och måla över reflexerna. Men det är långt ifrån alltid som det går.

Den andra metoden jag brukar använda är justeringslager. Kurvor och Nyans/mättnad brukar vara lämpliga, men allt är ju tillåtet. Det underlättar om man förstår vad det är för "fel" på färgerna och ljuset där reflexen befinner sig. Då blir det lättare att lista ut hur man ska angripa problemet.
Nu är ju flera av de sexkantiga reflexerna på din bild väldigt kraftiga, och justeringslagermetoden fungerar bättre ju mer transparenta reflexerna är, men jag skulle inte ge upp innan jag hade provat, på en bild jag väldigt gärna ville rädda.

Jag brukar markera reflexen på ett ungefär och skapa ett nytt justeringslager. Ofta börjar jag med Kurvor. Sedan justerar jag det missfärgade bildpartiet med kurvorna, framförallt kurvorna för de individuella kanalerna, röd, grön, blå. Det här är en pillig metod, och det brukar behövas en hel del experimenterande, men ofta går det att återställa de ursprungliga färgerna, ljuset och kontrasten under reflexerna över förväntan bra.
När man kommit så långt är det dags att finslipa på lagermasken för att få justeringen att smälta in så omärkligt som möjligt i bilden.
Ofta behövs individuella justeringslager för olika ljusreflexer i bilden, eftersom de har olika färg och transparens. Ibland kräver också en och samma reflex mer än ett justeringslager för att resultatet ska bli bra.
Det brukar som sagt behövas mycket testande, experimenterande och funderande, men jag har än så länge inte stött på någon hopplös bild.

Photoshops möjlighet att spara bilden med lagren intakta för senare redigering är guld värd till sådant här, just eftersom det kan behövas så mycket experimenterande och testande att man inte hinner (och orkar) färdigt vid ett och samma tillfälle. Och också för att kunna testa nya idéer, som ju kan dimpa ned när som helst, till samma bild utan att behöva börja om helt från början igen.

Mvh.
Lasse C

Bilagor

• Stora_Horssjoen(30September2007)05s.jpg
    Stora_Horssjoen(30September2007)05s.jpg
    76.6 KB · Visningar: 272
Hej!

Kul att du gillade mina bilder! Jag känner igen mig mycket i dina naturbilder, och jag gillar stämningen i dem. Många av dem har just den typen av stillsamma, meditativa motiv som jag fascineras av i naturen.
Om du just har börjat använda justeringslager förstår jag att det känns lite knökigt och svårgripbart. När jag köpte Elements 3 för några år sedan kändes det under lång tid som att jag bara hade skrapat på ytan av programmet. I början fick jag inte ens bildredigering med lager att fungera överhuvudtaget. Men så småningom började det lossna, och det blev roligare och roligare ju mer jag lärde mig. Och så har det fortsatt. Jag upptäcker och lär mig nya saker gång på gång.

Lite lagom mycket teori att luta sig mot skadar inte, men sedan är det intresset för bilder, känslostämningar och naturens skönhet tillsammans med experimentlustan som driver mig framåt. Det verkar inte finnas någon gräns i praktiken för hur man kan kombinera och använda de olika byggstenarna i Photoshop och därigenom upptäcka både helt nya tillvägagångssätt och knep, men också förbättra och utveckla sina gamla invanda mer och mer. Det gäller även Elements, som är långt mer avancerat än många verkar tro.
Jag köpte inte CS3 för att jag på något sätt kände att jag var färdig med Elements, utan för att jag saknade vissa speciella funktioner och för att jag ville ha ett smidigare och mer anpassningsbart arbetsflöde.

Moderskeppets guider och tips är utmärkta, både pedagogiskt utformade och med mycket användbart innehåll. Och är man bara intresserad nog att ägna tid och energi åt att leka runt i Photoshop en hel del kommer man så småningom få svårt att förstå varför man tyckte vissa saker var svåra i början. Jag använder medvetet ordet "leka", lek och allvar går hand i hand. Idag tycker jag att Photoshop är lika roligt som jag tyckte att Lego var när jag var liten. Det finns stora likheter dem emellan förresten, och lust och intresse tycker jag är den bästa motivationen att lära sig saker.
Men det är svårt i början att tränga in i ett så komplext koncept som Photoshop och digital bildbehandling i allmänhet. Men när det väl släpper och man börjar förstå mer och mer vad man gör, vad man kan göra, vad man skulle kunna göra osv osv, finns det risk att man knappt varken äter eller sover. I alla fall inte på de tider man borde :).

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto