Hej, George!
Jag gillar att fota i motljus, och råkar ofta ut för sådana här reflexer och liknande oönskade ljusfenomen på mina bilder. Visst försöker jag undvika att de uppstår redan vid fotograferingstillfället, men jag har inte kunskap och utrustning nog ännu för att slippa dem helt. Vet inte om det går att undvika dem helt, men man kan ju alltid bli bättre på att fotografera, och det finns speciella objektiv med linser som är optimerade för att hålla sådana här reflexer nere.
Jag gillar din bild, förutom solreflexerna då

, och brukar ofta försöka fota just sådana motiv själv.
Jag brukar framförallt använda mig av två metoder för att reducera reflexerna i Photoshop.
Om motivet medger, så är kloning det enklaste. Att klona från ett liknande parti och måla över reflexerna. Men det är långt ifrån alltid som det går.
Den andra metoden jag brukar använda är justeringslager. Kurvor och Nyans/mättnad brukar vara lämpliga, men allt är ju tillåtet. Det underlättar om man förstår vad det är för "fel" på färgerna och ljuset där reflexen befinner sig. Då blir det lättare att lista ut hur man ska angripa problemet.
Nu är ju flera av de sexkantiga reflexerna på din bild väldigt kraftiga, och justeringslagermetoden fungerar bättre ju mer transparenta reflexerna är, men jag skulle inte ge upp innan jag hade provat, på en bild jag väldigt gärna ville rädda.
Jag brukar markera reflexen på ett ungefär och skapa ett nytt justeringslager. Ofta börjar jag med Kurvor. Sedan justerar jag det missfärgade bildpartiet med kurvorna, framförallt kurvorna för de individuella kanalerna, röd, grön, blå. Det här är en pillig metod, och det brukar behövas en hel del experimenterande, men ofta går det att återställa de ursprungliga färgerna, ljuset och kontrasten under reflexerna över förväntan bra.
När man kommit så långt är det dags att finslipa på lagermasken för att få justeringen att smälta in så omärkligt som möjligt i bilden.
Ofta behövs individuella justeringslager för olika ljusreflexer i bilden, eftersom de har olika färg och transparens. Ibland kräver också en och samma reflex mer än ett justeringslager för att resultatet ska bli bra.
Det brukar som sagt behövas mycket testande, experimenterande och funderande, men jag har än så länge inte stött på någon hopplös bild.
Photoshops möjlighet att spara bilden med lagren intakta för senare redigering är guld värd till sådant här, just eftersom det kan behövas så mycket experimenterande och testande att man inte hinner (och orkar) färdigt vid ett och samma tillfälle. Och också för att kunna testa nya idéer, som ju kan dimpa ned när som helst, till samma bild utan att behöva börja om helt från början igen.
Mvh.
Lasse C