Annons

Som fotograferat i Camera Raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiilip

Medlem
Hej!

Som ny inom fotografering med systemkamera har jag många funderingar kring allt i ämnet. T ex Raw..

Jag har nyligen börjat fota i Raw + jpeg och använder mig av programmet Adobe Bridge, Camera Raw och CS3 för efterbehandling av bilderna.

Om jag i kameran väljer att fota i svartvitt (eller någon annan egenvald inställning) kan man då inte se bilden i Camera Raw precis som den är fotograferad?

Jpeg visar bilden precis som den är tagen men raw-filen visar den svartvita bilden i färg.

Detta är något jag retar mig på då jag kan tycka att bilden ser kanon ut i jpeg och vill kunna öppna den även i camera raw för att där sedan göra förbättringar.

Tacksam för svar!

/Filip

hej
De kameraunika sakerna stödjs av DPP som följer med på CD:n, då får du även med effekterna av tonkurvor mm.

De fristående programmen förhåller sig just till att betrakta bilden som RAW, dvs som fångad. Svartvitt är bara ett attribut, bilden i RAW är färg.

Roine

Fiilip skrev:
Om jag i kameran väljer att fota i svartvitt (eller någon annan egenvald inställning) kan man då inte se bilden i Camera Raw precis som den är fotograferad?
Vitsen med filformatet RAW är just att den visar bilden precis som den är fotograferad, dvs den data kamerans bildsensor fångat. RAW-filen är inte påverkad av mjukvaran i kameran, som svartvit-inställning eller uppskärpning eller vitbalans eller...

ANNONS
Götaplatsens Foto