Annons

Som LRs Fill Light (Fyllnadsljus) fast i PS CS5

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
Kan någon tipsa om ett bra/enkelt sätt att justera i CS5 så att effekten blir detsamma som Fyllnadsljus (Fill light) i LR 3?

Fyllnadsljus

Jag brukar göra en lagerkopia, därefter lägger jag skugga/högdager på kopian. Därefter ändrar jag opacitet på kopian och "tonar in" fyllnadsljus:)

Skugga/högdager sålunda...´

Javisst, i Camera Raw finns funktionen

Tack för tipsen. Skall testa. Det är ett snabbt sätt att göra lokala justeringar typ fyllnadsljus jag är ute efter för att vara lite mer exakt.

Detaljer

Du kan sudda i lagret med skugga/högdager, för att behålla endast detaljer som ska belysas:)

Tack för tipsen. Skall testa. Det är ett snabbt sätt att göra lokala justeringar typ fyllnadsljus jag är ute efter för att vara lite mer exakt.

Det finns massor med sätt. ;)

Gucko har ett, men du kan även använda justeringslager och bara låta lagret ha effekt i vissa delar av bilden. Dodge/burn (skugga/efterbelys) är en annan variant som jag använder ganska ofta om jag vill lyfta eller mörka ned lite.

Grejen är att jag tycker fyllnadsljus i lightroom hanterar tonerna på ett sätt vid uppljusning som är speciellt och inte riktigt som dodge/burn t ex.

Men i shadows/highlights kan du ju sätta brytpunkt (och givetvis skippa highlights-delen). Blir det inte bra då?, låter som en utveckling av ursprungsfunktionen. Annars som redan nämnts öppnar du bilden i ACR så är funktionen förmodligen identisk.

ANNONS
Götaplatsens Foto