Annons

Sony A1 - ny kamera från sony

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Lite halvseriöst så kanske man kan använda ett peltierelement? Detta tips är nog dock något som kanske Canon hellre nappar på.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony anser säkert, att de nu har för många modeller, som därför kan slå ut varandra.
De har en plan klar, - fortsätter sälja A7, A9, ..... nu smög de in en A1, för att visa vad de kan leverera, det senast från R&D! 🍾
A1 kan både ta stillbild (50MP, 30fps) och video (8K), fungerar perfekt och lite till, för all fotografering, - yrkesfotografen har här ett allt-i-ett verktyg!
A1 är häftigt dyr för hobbyfotografen, - en A2 (eller vad den kommer att heta?) kanske lanseras senare, med något lägre prestanda, till ett lägre pris! (y)
Utvecklingskostnaderna av A7, A9 måste de ta tillbaka, genom en fortsatt tillverkning och försäljning, - troligen inom 2-3 år, blir några A7 kvar (2 basmodeller), A9 utgår.
Min gissning, hur Sony "slimmar" sin produktion.
Samtidigt är det ju bara Sony idag som har ett hyfsat diversifierat sortiment men ett par tre high end FF modeller i olika prisklasser, en billigare massmarknadsversion i A7 III och en kompakt FF i A7C samt en dedikerad videokamera som INTE lider av några vidare begränsningar och som funkar i alla väder och inte lider av vare sig gamla marknadslåsningar som max tillåter viss filmningstid exv. som väl R5 hade vid sidan av överhettningsproblemen. 8K är faktiskt ingen större grej än vare sig det gäller Canon eller Sony eller marknaden i övrigt. Den bredden har inte de andra på långa vägar än och de är heller inte i närheten av det objektivutbud som nu finns för E-mount vilket borde vara uppe i minst 300 olika typer av objektiv idag. När det gäller kamerahusen tror också A9 ligger mest löst till framöver. A7r tror jag fortsatt har sin plats som en betydligt billigare modell än A1.

En sak jag undrar över är om inte det börjar slå igenom lite nu att de som klarat sig bäst som det verkar, verkar vara de tillverkare som faktiskt styr sitt öde själva i högre utsträckning än de andra. Idag är det väl bara Sony och Canon som gör sina sensorer själva.

Trots att jag har blivit bespottad förr när jag refererat till den lösmynte VD:n för Sony Imaging som för kanske tre år sedan undslapp sig att det fanns "företagsspecifika" Sony-sensorer som bara var tillgängliga för Sony-själva, så är det fortfarande så att vare sig Nikon eller någon annan fått tillgång till (eller velat köpa om de nu fått det) Sonys stackade FF-sensorer. Inte heller A7s-sensorerna har någon annan använt.

De stackade sensorerna har ju funnits i tre år nu och hittills. Det har ju hänt en gång att Nikon fått tillgång till en sensor Sony tillverkat innan Sony själva tog den i bruk och det var den 36 MP-sensor som satt i D800E och A7r. Den 60 MP sensor som finns i A7r IV har heller ingen annan än Sony fått tillgång till. Visst kan det ha varit så att efter Sony blev spegellöst att dessa sensorer inte passat i Nikon DSLR:erna efter att Sony började använda hybrid-AF med fokuspunkter på sensorn men efter Z-serien kom så gäller väl inte det heller längre.

Men detta verkar funka tvåvägs, för varken Sony eller någon annan vad jag vet har heller använt Fujis 26 MP-sensor och båda de sensorer som sitter i Nikons Z-serie har avvikande geometri från de sensorer Sony använder själva, även om Sony möjligen tillverkat även dessa rent praktiskt i sina fabriker.

Det jag undrar över är om det finns något patent som skyddar Sonys stackade sensorer och därigenom gör den tekniken otillgänglig för andra under överskådlig tid om Sony inte vill sälja licenser till andra.

Trots vad en del tycker och tror, så verkar det väl ändå nu som om det är en viss fördel att själv utveckla sina egna sensorer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem

Njaa.. Northrup testar A1, inte klar vinnare alls mot R5 vad gäller autofokus, mycket är bra , Rolling Shutter, Bufferten städar snabbt, Fågelögon-fokus inte i klass med R5, vissa fåglar går det bra, andra inte, R5 håller alltid sina 20bps oavsett, A1 håller inte sina 30bps på samma sätt. ( tidig kamera möjligtvis kan FW ändra något innan leverans )- spännande att följa fortsatta tester.
Det kan vara så att hastigheten påverkas av vilka objektiv man har på också. Så är det ju mad alla de Sony-hus jag haft hittills. Det är också av dessa skäl alla plattformars kameror vinner på att användas med dedikerade objektiv för E, R och Z och att man inte är beroende av några adapterlösningar som en del Nikon-användare exv. idag är hänvisade till.

Däremot bör det ju vara en fördel när det gäller precision för Canon att använda Dual Pixel, förutsatt att de kan processa allt detta data.


Citat: "The sensor on the EOS 5D Mark IV, for instance, is 6720 x 4480 pixels. At 80% coverage (5376 x 3584) more than 19 million pixels have DPAF.
By comparison, the Sony a7R iii sensor is 7952 x 5304 pixels and has 399 phase detection auto focus points."

När jag läste detta undrar jag bara hur det faktiskt är för jag vet även att en del tydligen stänger av detta Dual Pixel och det jag undrar över då är hur det går med AF då. Jag antar att 5D MK IV som ju är en DSLR inte alls har samma möjligheter som exv. R5 att dra nytta av denna teknik för en DSLR har ju sin betydligt mer lågupplösta dedikerade AF-sensorn som ju är den sensor som styr AF i dessa kameror men i R5 kan det nog vara till väldigt mycket större nytta, förutsatt att man orkar processa allt data. Det är tydligen så att denna teknik även används i en del mobiler om jag läst rätt.

Så Sony och Canon har helt olika förutsättningar i detta om jag inte missförstått detta och Canon är den tillverkare som har en designfördel i här som det verkar. Deras problem är nog snarast att de har att processa en hel del mer AF-data och data överhuvudtaget (givet en visst antal pixlar). Är det så att vi har att välja mellan snabbhet och precision här??

Tidigare i DSLR-erna har ju Dual Pixel mest kommit upp när man velat utnyttja tekniken för att justera fokus i bilderna i efterbehandlingen. Med spegellösa kamerorna så tror jag den användningen inte är aktuell eftersom spegellösa by design ger högre AF-precision än DSLR-er.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
När jag läste detta undrar jag bara hur det faktiskt är för jag vet även att en del tydligen stänger av detta Dual Pixel och det jag undrar över då är hur det går med AF då.
Om man stänger av Dual Pixel AF lär man knappast ha någon autofokus i Live View. Vad du syftar på är kanske att låta bli att spara råfiler med Dual Pixel-data?
Jag antar att 5D MK IV som ju är en DSLR inte alls har samma möjligheter som exv. R5 att dra nytta av denna teknik
I Live View har spegelreflexkameran samma möjligheter, modulo skillnad i prestanda beroende på senare teknikimplementation i den spegelfria kameran.
Tidigare i DSLR-erna har ju Dual Pixel mest kommit upp när man velat utnyttja tekniken för att justera fokus i bilderna i postprocessningen. Med spegellösa kamerorna så tror jag den användningen inte är aktuell eftersom spegellösa by design ger högre AF-precison än DSLR-er.
Med Dual Pixel RAW kan man flytta fokus lite grann i efterbehandlingen. Lite som en plenoptisk kamera fast i mindre skala.
 

larsborg

Aktiv medlem
Om inte kameran i sig blir en hel tegelsten så får man utöka med frysbox vid sidan av. Störst och tyngst kameraväska vinner! Följer det med motordriven transportvagn också?

🤪
Den lilla bärbara frysboxen har du i fickan, stor som en Sony Walkman , ingen vikt angiven, laddbart batteri, energisnål.
Kyldelen till kamerahuset väger endast 42 gram.
När kyldelen börjar tappa kyla, - svag summer eller en stapel på undersidan, visar rött, för byte.
Svag summer eller röd stapel, valfritt, antingen eller.
Smart!
Ännu inget pris.
Kostar väl därefter!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hoppas vi kommer för se något vettigt test snart från någon eller alla fall första intryck och inte från den där kålsuparen Tony.

Är fortfarande i valet och kvalet över att köp den. Skulle i så fall vilja ha två så båda kameror får samma hantering.



Det kan löna sig att köpa denna då man kan anta att de kommer lägga till så mycket som möjligt i mjukvaran efterhand och man kan hoppas att hårdvaran har överdiviensionerats för framtida funktioner.


Video har jag sedan länge övergett sony men visst denna skulle kunna användas som gimbalkamera frågan bara hur bra den matchar mot blackmagic.


Skulle dock se att de hade ett anamorfisk läge i denna som sony inte verkar veta vad det är.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om man stänger av Dual Pixel AF lär man knappast ha någon autofokus i Live View. Vad du syftar på är kanske att låta bli att spara råfiler med Dual Pixel-data?

I Live View har spegelreflexkameran samma möjligheter, modulo skillnad i prestanda beroende på senare teknikimplementation i den spegelfria kameran.

Med Dual Pixel RAW kan man flytta fokus lite grann i efterbehandlingen. Lite som en plenoptisk kamera fast i mindre skala.
Live View är ju en sak men det är ju lika uselt som att fota med en telefon. Jag har aldrig gillat det. Det är ju helt hopplöst så fort det blir lite ljust så det ska vi inte nog inte ens jämföra, för det är en helt annan funktionalitet än det vi snackar om nu.

Efterbehandlingen är en annan sak och den är nog historia den med nu då spegellösa inte har "fort men fel"- AF som DSLR:ers fasdetekt system.

Jag har dock tänkt den tanken själv tidigare att Canon med Dual Pixel och en våldsam massa fokuspunkter, teoretiskt åtminstone över hela skärmen, kanske faktiskt utan att från början ha designat systemet med det i baktanke, fått till en unik "selling point". Det här var ju långt före att Canon såg spegellösa som någon framtid.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hoppas vi kommer för se något vettigt test snart från någon eller alla fall första intryck och inte från den där kålsuparen Tony.

Är fortfarande i valet och kvalet över att köp den. Skulle i så fall vilja ha två så båda kameror får samma hantering.



Det kan löna sig att köpa denna då man kan anta att de kommer lägga till så mycket som möjligt i mjukvaran efterhand och man kan hoppas att hårdvaran har överdiviensionerats för framtida funktioner.


Video har jag sedan länge övergett sony men visst denna skulle kunna användas som gimbalkamera frågan bara hur bra den matchar mot blackmagic.


Skulle dock se att de hade ett anamorfisk läge i denna som sony inte verkar veta vad det är.
Jag såg just filmen igen och han satte ju en 2X förlängare på ett 600mm/4 objektiv och tyckte ibland att kameran missade och att han inte fick ut 30 bilder/sek utan bara 19. Vid motsvarande 1200 mm, ja vad jagar inte då ibland. Det här är TN när han är som sämst kan jag tycka. Men i övrigt tycker jag inte TN gör ett sämre jobb än någon annan utan han är enligt mitt tycke bättre än de flesta.

Den här A1:an de haft får de ju varken visa bilder eller video offentlig än från och det är väl som vanligt att vi behöver vänta till riktiga produktionsex. dyker upp. Sony verkar rätt beslutna att inte göra samma lanseringsblunder som Canon gjorde

En intressant sak han säger är att med tredjepartsobjektiv så har man hårdkodat så man inte får ut mer än 15. Att strypa prestanda för tredjepartsobjektiv för att ge en "selling point" till egna Sony-objektiv är ju lite intressant - om det nu är sant.

I filmen listas 23 nyare Sony-objektiv som ska klara 30 bilder/sek. Fyra andra gör det inte - ett Zeiss, 85mm/i,4 GM och ett par billiga 50mm/1,8 och 50mm/2,8 Makro. Ni hittar den skylten 10min 30 sek in i videon. Alla G och GM-objektiven verkar klara 30 fps.


Bufferhantering: 260 bilder 50 MP bilder på 11 sek och omedelbar rensning av buffer låter ju lovande men kräver säkert de bästa kort som går att få tag på. Likaså batteritiden.

EVF.en skulle man ju vilja uppleva.

Så till sist den berömda överhettningen:
I Standard-läge varning efter 15 min och nedstängning efter 16. Låter ju inte så imponerande även om det låter lite bättre än R5 som vi fick info om inte ens kunde filma alls om någon bara använt den lite för vanliga stillbilder innan.

... MEN precis som i min gamla A6300 så finns förstås ett "high" läge ("high temperature") och då lyckades TN filma i 1 timme och 20 minuter och det låter ju fantastiskt! ... men återigen MEN. Min fråga är om det finns någon jäkla reservation i finstilt om att garantin inte gäller då? Är det verkligen nyttigt och påverkar detta livslängden på elektroniken??

Sedan måste man ju bara hålla med TN om att man ibland undrar över de inställningar man riggar i nya kameror "default". Vad är poängen med att lägga in "Mode" (M,A,S,P) på en platshållare i Function (snabb)-menyn på bakdisplayen när de valen redan finns på en ratt. Finns ett par till sådana konstiga fördefinierade val man bör konfigurera om. Någon har uppenbarligen bara gått lilla konfigurationskursen hos Sony. Sånt tycker jag är smått obegripligt. Hur lyckas sånt passera alla dessa människor som jobbar så hårt i övrigt för att allt ska bli så bra som möjligt?

Djävulen sitter uppenbarligen fortfarande i detaljerna.
 
Senast ändrad:

Gamle Svarten

Aktiv medlem
"Om det kommer bli ett bps-krig återstår väl att se men 30 bilder per sekund är ribban nu ........ " Det här måste väl ändå vara spiken i en DSLR-teknik som nog nått vägs ände med spegelrasslet."
Var inte så säker på det.
Om en FF DSLR-kamera med multiambitioner kommer upp i 30 bps kan den med sin flaxande spegel och ett par lufthål bli först med inbyggd drönarfunktion. :).
 

PMD

Aktiv medlem
Live View är ju en sak men det är ju lika uselt som att fota med en telefon. Jag har aldrig gillat det. Det är ju helt hopplöst så fort det blir lite ljust så det ska vi inte nog inte ens jämföra, för det är en helt annan funktionalitet än det vi snackar om nu.
Visst är det hur mycket bättre som helst att använda en riktig sökare, men poängen är alltså att spegelreflexkameran har samma typ av sensor som den spegelfria kameran, och har samma förutsättningar att använda Dual Pixel AF i Live View. Hur praktiskt det är att använda Live View är en annan fråga.
Efterbehandlingen är en annan sak och den är nog historia den med nu då spegellösa inte har "fort men fel"- AF som DSLR:ers fasdetekt system.
Jag tycker nog att efterbehandling som kan flytta fokus hör till framtiden.
Det är ju inte alltid kameran satte fokus där man ville ha den, och ibland kanske man önskar att man hade valt att fokusera på något annat än det man fokuserade på.
Jag har dock tänkt den tanken själv tidigare att Canon med Dual Pixel och en våldsam massa fokuspunkter, teoretiskt åtminstone över hela skärmen, kanske faktiskt utan att från början ha designat systemet med det i baktanke, fått till en unik "selling point". Det här var ju långt före att Canon såg spegellösa som någon framtid.
Canons första spegelfria systemkamera kom innan de hade någon kamera med Dual Pixel ute på marknaden.
 
  • Gilla
Reaktioner: UGJ

jonas18z

Avslutat medlemskap
Sedan måste man ju bara hålla med TN om att man ibland undrar över de inställningar man riggar i nya kameror "default". Vad är poängen med att lägga in "Mode" (M,A,S,P) på en platshållare i Function (snabb)-menyn på bakdisplayen när de valen redan finns på en ratt. Finns ett par till sådana konstiga fördefinierade val man bör konfigurera om. Någon har uppenbarligen bara gått lilla konfigurationskursen hos Sony. Sånt tycker jag är smått obegripligt. Hur lyckas sånt passera alla dessa människor som jobbar så hårt i övrigt för att allt ska bli så bra som möjligt?

Djävulen sitter uppenbarligen fortfarande i detaljerna.
TN verkar vara en svamlare av rang litar mer på dpreview vad det gäller test.
Då tycker jag R5 har en grymt mycket bättre lösning med mode-lägen och LCD.


Men det är det jag skrivit om tidigare det känns som om Sony inte pratar med riktiga fotografer utan kålsupare som TN och andra Youtubers som mest sitter och pratar.

Sällan jag ser bra youtubekanaler med folk som är proffs på riktigt
 

larsborg

Aktiv medlem
Var inte så säker på det.
Om en FF DSLR-kamera med multiambitioner kommer upp i 30 bps kan den med sin flaxande spegel och ett par lufthål bli först med inbyggd drönarfunktion. :).
Om jag vill se, vad jag tar hela tiden när kamerans spegel flaxar hela 30 bps,
- då går spegeln i bitar eller upphängningen smäller av, dyr reparation! :cool:
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Dessutom kanske den klarar 8K utan överhettning med det luftdrag som spegeln ger. 🤪
Det beror förstås på vad man avser med 8K.
Canon gav med multikameran R5 beteckningen värmekamera en ny och utökad innebörd. 8K står i det fallet för 8 Kelvin, dvs grader.
Kameran klarar upp till 8 graders temperaturhöjning per minut, under förutsättning att den värmts upp med vanlig fotografering.
Dubbel multifunktion, både värmekamera och inbyggd drönarfunktion, tycks således svårt att förena.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Var inte så säker på det.
Om en FF DSLR-kamera med multiambitioner kommer upp i 30 bps kan den med sin flaxande spegel och ett par lufthål bli först med inbyggd drönarfunktion. :).
Ja den var ju bara för bra!
Påminner mig om min gamla aerodynamiklärare Köhler som alltid pratade om det kritiska med "anfallsvinkeln". Om den är lite väl hög f.ö. så kan hela kameran överstegra med spegel och allt och gå i i en fullständigt okontrollerad spinn och då slår den nog garanterat i backen! ... och då får man hoppas att garantin täcker det.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
TN verkar vara en svamlare av rang litar mer på dpreview vad det gäller test.
Då tycker jag R5 har en grymt mycket bättre lösning med mode-lägen och LCD.


Men det är det jag skrivit om tidigare det känns som om Sony inte pratar med riktiga fotografer utan kålsupare som TN och andra Youtubers som mest sitter och pratar.

Sällan jag ser bra youtubekanaler med folk som är proffs på riktigt
Ah, han har väl både sett det mesta som är bra och dåligt eller mindre bra. Tycker faktiskt du är lite väl hård, även om jag tyckte han lallade med 2x adaptern. I övrigt brukar jag fråga mig själv om jag hade gjort det så väsensskilt mycket bättre själv innan jag delar ut rött kort. :)

.... men du kan ju alltid hävda att även jag är en taskigt informerad klåpare som inte fattat någonting å det är du ju i din fulla rätt att tycka :)

i övrigt får vi nog vänta på riktiga produktionskameror innan vi drar några vidare slutsatser. vi har varken stillbilds-RAW eller video-filer ännu.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om inte kameran i sig blir en hel tegelsten så får man utöka med frysbox vid sidan av. Störst och tyngst kameraväska vinner! Följer det med motordriven transportvagn också?

🤪
He,he.. nej det känns inte bra med detta kylelement, måste vara ett skämt så klart någon skojar hej vilt med Sonys motsträva till lite större kamera hus. All Djungel fotografering, regnskogar, varma klimat överhuvud taget, nej någon skojar hej vilt.;)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Jag tycker nog att efterbehandling som kan flytta fokus hör till framtiden.
Det är ju inte alltid kameran satte fokus där man ville ha den, och ibland kanske man önskar att man hade valt att fokusera på något annat än det man fokuserade på.
[...]
Ibland är man också på fel plats vid fel tillfälle. Så en kamera som i efterbehandling kan flytta i tid och rum vore också fiffigt. Det vore på riktigt en kamera som ingen skådat än - never seen.
 
ANNONS