Annons

Sony A58 eller Canon 600d

Produkter
(logga in för att koppla)

jobese

Medlem
Nåda med standard 18-56 objektiv (canon is). Är Canonen värd 100k0kr extra enligt er? Är ute efter en systemkamera och kommer kanske köpa 50mm objektiv framöver men är familje fotare.

Lämna gärna era synpunkter.

Nu har jag inte ägt 600D eller A58 men väl 60D och A77. Specarna på Sonyn är bättre, men man skall nog titta mer på helheten,

Vi får en sak överstökad med en gång: Sonyn har en plastbayonettfattning som sannolikt inte är lika tålig som metallen på Canon. Detta spelar emellertid mest roll om du använder tunga objektiv som t ex en 70-200/2,8 på 1,5Kg och lyfter ekipaget i kameran och inte objektivet och har mycket otur. Eller om man byter objektiv ofta. Annars vid vanligt amatörbruk spelar det nog ingen större roll.

Det finns två stora skillnader. 1. Canons kameror och objektiv fokuserar snabbare och tystare än Sonys objektiv f u Sonys dyra SSM objektiv. I praktiken spelar detta mest roll vid sport och springande barn. Situationen är omvänd vid videoinspelning där Sony fokuserar snabbt (använder då samma AF system som vid stillbilder) medan Canon fokuserar långsamt (använder då långsam kontrast AF eftersom spegeln är uppfälld). Tänk bara på att Sonys kitobjektiv med SAM motor låter vid fokuseriing som kan fångas upp av den inbyggda mikrofonen - kolla om det går att montera en extern mikrofon (kommer inte ihåg).

Sony har en elekronisk sökare (EVF) som ger en större sökarbild än Canon och som underlättar manuell fokus enormt med "focus peaking". I gengäld släpar bilden i dåligt ljus och det är svårt att utnyttja det högre antalet bps till sport då sökaren inte hänger med. Canon har en optisk sökare som lämpar sig bättre för sport men som typiskt för enklare kameror är lite liten och mörk p g a pentaspegel istället för glasprisma och billigare sökaroptik.

Då det gäller zoomobjektiv spelar det idag liten roll att Sony har bildstab i kameran och Canon i varje objektiv då alla zoomobjektiv som släppts de senaste åren (f u vidvinkelzoom) ändå erbjuds med bildstab till Canon utan att kosta mer. Vad gäller fasta brännvidder däremot (f u supertelen) så är de få vildstab objektiven relativt dyra och de andra har inte bildstab och det får man ju med Sony eftersom bildstab sitter i kameran. Äldre zoomar som köps begagnade är också bra till Sony då även dessa blir bildstab.

Canon har större objektivutbud både nytt och beg, men skall man bara ha relativt enkla och billiga objektiv spelar det ingen större roll, men skall man köpa på sig många och kanske mer professionella objektiv då är Canon enklare p g a mer att välja på och stort utbud ofta = lägre pris/ prestanda.

Så, det blir en fråga om AF vid sport kontra video, stor EVF kontra mindre optisk sökare (OVF) och objektivval.

Inte minst - hur de känns i handen. Samma märke kan också upplevas väldigt olika i olika modeller. Jag var inte vän med A55 t ex då jag upplevde att främre vreden satt obekvämt medan den känns skön på A77. Jag tycker känslan och greppet är skön på 7D men inte alls lika bra på 60D, t ex.

Så, skall du inte köpa ett större system utan bara kitglugg, kanske blixt och telezoom, kan du välja fritt och låta kameraegenskaperna avgöra valet.

Tack Fredrik för ditt svar! Jag gick på Canon men hittade 650d till ett super pris så jag är numera ägare av en 650d :).

Har bara packat upp den men kommer säkerligen bli nöjd.

Tack igen!

/Jonas

Grattis - det är nästan exakt samma kamera som 700D. Största skillnaden är paketen de säljs i - 650D har 18-55 IS II medan 700D har 18-55 IS STM.

ANNONS
Götaplatsens Foto