Annons

Sony a6000 eller någon annan som andrakamera

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Är på gång att köpa mig en ny kamera.
Har i dagsläget en canon 6D med olika objektiv som jag använder mig av till min landskapsfotografering.
Det kommer jag fortsätta med. Jag är dock sugen på en andrakamera också som jag vill kunna ha med mig på resor när jag inte ska fota landskap. Tex när jag ska på en weekendresa till en stad till exempel.
Eller ska upp på en topptur i bergen och inte ill bära på tung utrustning.
Jag ska också ha kameran till att vlogga med till mina youtubefilmer då jag är redigt trött på Gopro som alltid krånglar.

har kollat på lite olika kameror men mest på Sony a6000 och panasonic Lumix gX80.

Det verkar finnas för och nackdelar med båda två.
Efter att ha känt på båda kameror i butik så finns det bara en kamera som gäller när det kommer till ergonomi och det är Sony. Den ligger grymt mycket bättre i handen pga det lite större greppet.

Tror ni att Sony skulle täcka mina behov ?
eller finns det någon annan likvärdig kamera i samma storlek och samma pris som jag bör kolla på?
min budget är 5000kr
 

rronnbac

Aktiv medlem
Sony A6000 är ju ett beprövat kort. Har du funderat på Canon EOS M50? Jag tycker personligen att den är bättre än A6000 på nästan allt, i synnerhet om du redan har Canon, då du med Canons adapter kan använda alla dina objektiv med full funktionalitet.

Jag har själv den kombon, 6D när jag vill ha högsta kvalitet etc och m50 när jag vill ha portabilitet och enkelhet. Till M50 har jag dels kit-zoomen (som är helt ok) samt superzoomen 18-150, för "allt i ett" och slutligen 22mm pannkaksobjektiv när jag vill ha både hög skärpa och kompakt.

Därmed inte sagt att Sonyn är dålig, men jag tror M50 kan vara intressant för dig
 

andreassofus

Aktiv medlem
Sony A6000 är ju ett beprövat kort. Har du funderat på Canon EOS M50? Jag tycker personligen att den är bättre än A6000 på nästan allt, i synnerhet om du redan har Canon, då du med Canons adapter kan använda alla dina objektiv med full funktionalitet.

Jag har själv den kombon, 6D när jag vill ha högsta kvalitet etc och m50 när jag vill ha portabilitet och enkelhet. Till M50 har jag dels kit-zoomen (som är helt ok) samt superzoomen 18-150, för "allt i ett" och slutligen 22mm pannkaksobjektiv när jag vill ha både hög skärpa och kompakt.

Därmed inte sagt att Sonyn är dålig, men jag tror M50 kan vara intressant för dig
kikat lite på den också men den ligger utanför min budget. dessutom ser den lite större och klumpigare ut.

att jag kan använda mina nuvarande objektiv är ju såklart bra, men det betyder också att jag måste köpa en adapter vilket gör att det hamnar ännu mer utanför min budget. Samt att smidigheten med en liten och kompakt kamera försvinner om jag monterar ett 24-70mm f4/L eller ett 70-200mm f4/L

Men säkert en bra kamera, men den försvinner dock från min lista :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På Sony A7 husen ger Canon med Sigma MC-11 eller Metabones IV eller V bra funktion. Dessa torde fungera väl med A6000 också men jag har inte testat.

Det finns adapters till Fuji också men jag vet inget om hur bra det funkar. Som självständigt system föredrar jag Fuji över Sony APS-C.
 

andreassofus

Aktiv medlem
På Sony A7 husen ger Canon med Sigma MC-11 eller Metabones IV eller V bra funktion. Dessa torde fungera väl med A6000 också men jag har inte testat.

Det finns adapters till Fuji också men jag vet inget om hur bra det funkar. Som självständigt system föredrar jag Fuji över Sony APS-C.
som sagt så är jag inte intresserad av att ha stora canonobjektiv på mina nya lilla smidiga kamera :)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Var och en blir lycklig på sin fason så du hittar säkert rätt kamera för dig.

Dock tänker jag att ett välgrundat beslut känns bäst, så för att du ska få en bra uppfattning av storleksskillnaden så kan du t.ex. titta här

https://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-M50-vs-Sony-Alpha-a6000

A6000 är något mindre, dels för att sökaren är sidoplacerad och inte sticker ut. Ergonomiskt är det sämre, särskilt om man vill titta med vänster öga.

Sonyns kit-objektiv är också lite mindre, men det är också sämre.

M50 har bättre autofokus, och framförallt för vlogging så skulle jag säga att den är helt överlägsen, i praktiken, mkt mer än vad som framgår av en ren spec-läsning

Det här med adapter tror jag du kanske tänker att någon förespråkar som förstaalternativ, men det är inte alls så jag ser det, utan snarare som ett sätt att få ut mer av din investering som du redan gjort. Jag köpte en begagnad meike-adapter för 300:-+ och en begagnad 50mm f/1.8, vilket är en kanonfin porträttkombo. För att få motsvarade på Sonyn måste du köpa ett dyrare objektiv.

Du hittar säkert det som passar just dig bäst!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man ändå inte tänker montera sina Canonobjektiv på den spegellösa kan man ju välja vilketbspegellöst system som helst. P g a objektiven skulle jag inte välja Sony i sådant fall. APS-C utbudet av objektiv är begränsat. Det saknas t ex en E-mount 16-50/2,8 eller dylikt och 16-50/3,5-5,6 är ingen höjdare. 18-55/3,5-5,6 är aningen bättre men ingen höjdare. 55-200 är OK men inte mer.

Fuji har satsat stort på APS-C och flertalet objektiv håller hög klass.

M43 är även det ett bra och smidigt alternativ med stort och relativt kompakt objektivutbud om än med mindre sensor.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om man ändå inte tänker montera sina Canonobjektiv på den spegellösa kan man ju välja vilketbspegellöst system som helst. P g a objektiven skulle jag inte välja Sony i sådant fall. APS-C utbudet av objektiv är begränsat. Det saknas t ex en E-mount 16-50/2,8 eller dylikt och 16-50/3,5-5,6 är ingen höjdare. 18-55/3,5-5,6 är aningen bättre men ingen höjdare. 55-200 är OK men inte mer.

Fuji har satsat stort på APS-C och flertalet objektiv håller hög klass.

M43 är även det ett bra och smidigt alternativ med stort och relativt kompakt objektivutbud om än med mindre sensor.
tanken med kameran är som sagt vlog och ha som resekamera när jag inte är ute efter att fota på riktigt liksom, men ändå vill ha minnen. Snapshots typ.

Så jag tänker inte ha massa olika objektiv, utan bara ett enda.

Detta är som sagt bara en andrakamera som ska användas när jag inte vill bära med mig min stora och tunga utrustning.

jag ska inte bygga upp ett helt nytt system med andra ord. bara en enkel kamera som är smidig att ha med sig :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
tanken med kameran är som sagt vlog och ha som resekamera när jag inte är ute efter att fota på riktigt liksom, men ändå vill ha minnen. Snapshots typ.

Så jag tänker inte ha massa olika objektiv, utan bara ett enda.

Detta är som sagt bara en andrakamera som ska användas när jag inte vill bära med mig min stora och tunga utrustning.

jag ska inte bygga upp ett helt nytt system med andra ord. bara en enkel kamera som är smidig att ha med sig :)
Har du funderat på en kompaktkamera?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Om du inte har tänkt byta objektiv, är det då ens viktigt att det är en systemkamera?

Kan inte en bra kompakt som t.ex. Sony RX100 III vara ett alternativ då?
 

andreassofus

Aktiv medlem
har kikat lite på kompaktkamera också. men jag tror att jag kommer känna mig begränsad med en sådan.
Roligare med en system också. Sen vet jag ju inte i framtiden om jag vill köpa ett nytt objektiv.

Så en systemkamera blir det. Frågan är bara vilken.
Ju mer jag kolar på reviews på youtube desto mer sugen blir jag på a6000
dom allra flesta verkar ju vara eniga om att det är en riktigt bra kamera, både till foto och film.

Men jag får tänka lite till i innan jag bestämmer mig.
Jag uppskattar att ni skriver och kommer med för och nackdelar samt andra tips.
:)
 

MHalle

Avslutat medlemskap
tanken med kameran är som sagt vlog och ha som resekamera när jag inte är ute efter att fota på riktigt liksom, men ändå vill ha minnen. Snapshots typ.

Så jag tänker inte ha massa olika objektiv, utan bara ett enda.

Detta är som sagt bara en andrakamera som ska användas när jag inte vill bära med mig min stora och tunga utrustning.

jag ska inte bygga upp ett helt nytt system med andra ord. bara en enkel kamera som är smidig att ha med sig :)
Det låter som att en mobiltelefon skulle fungera utmärkt, funderat på det?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det låter som att en mobiltelefon skulle fungera utmärkt, funderat på det?
jag vill ha något bättre.
Mobilen är inte bra på varken bild eller vlog egentligen.

Jag vill kunna använda mina bilder även i större format och det funkar inte med mobilen.

Är jag dessutom ute i fjällen och går toppturer så vill jag absolut inte slösa mobilbatteri på att vlogga med den.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vilka egenskaper du prioriterar.

Ska du vlogga så är t.ex.M50 med vridbar skärm, pekskärm, Stm-fokus, dual pixel-fokus, bättre sökare, elektronisk stabilisering, mic-ingång, möjlighet till 4k (med crop) etc klart överlägsen A6000 på i princip alla aspekter, men framför allt som helhet.

Även för stillbild skulle jag hävda att den har bättre AF, bättre sökare, bättre skärm, bättre hantering, bättre Wi-Fi, Bluetooth, bättre kit-objektiv etc. Bättre färger (smaksak, men A6000 har inte Sonys senare färghantering)

A6000 är såklart fortfarande en bra kamera men du får nog hålla i minnet att de flesta recensioner är från då kameran lanserades och ribban har höjts sedan dess.

Så, jag tror.att det är bra om du verkligen har formulerat tydligt vad som är toppprio för dig.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Många anser att Sony E PZ 16-50/3,5-5,6 OSS är ett riktigt dåligt alternativ, men jag tycker att det funkar utmärkt som "alltid ha med på liten kamera-alternativ". Det är litet, lätt och bra nog i de flesta enkla sammanhang.
Jag har bättre objektiv men det är ett av de mest använda de senaste fem åren, eftersom det så ofta är med i jobbväskan. Antingen på nex-6 eller numera på A6500.

Jag tror att det kommer att duga till den användning du beskriver.
Bilden på barnbarnet är tagen på 50 mm bl 8 och beskuren. Det är redigerat för att se bra ut på utskrift från min skrivare så det ser lite hårt ut på skärm.
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vilka egenskaper du prioriterar.

Ska du vlogga så är t.ex.M50 med vridbar skärm, pekskärm, Stm-fokus, dual pixel-fokus, bättre sökare, elektronisk stabilisering, mic-ingång, möjlighet till 4k (med crop) etc klart överlägsen A6000 på i princip alla aspekter, men framför allt som helhet.

Även för stillbild skulle jag hävda att den har bättre AF, bättre sökare, bättre skärm, bättre hantering, bättre Wi-Fi, Bluetooth, bättre kit-objektiv etc. Bättre färger (smaksak, men A6000 har inte Sonys senare färghantering)

A6000 är såklart fortfarande en bra kamera men du får nog hålla i minnet att de flesta recensioner är från då kameran lanserades och ribban har höjts sedan dess.

Så, jag tror.att det är bra om du verkligen har formulerat tydligt vad som är toppprio för dig.
det du verkar missa är att m50 är en mycket dyrare kamera än a6000

ska man jämföra får man ju jämföra i samma prisklass, annars blir det ju dumt.

Självklart finns det bättre kameror på marknaden är a6000 men det är ju relevant.

Min budget är 5000kr (som jag skrev i första inlägget)

Så finns det någon bättre än a6000 för 5000kr?
 

rronnbac

Aktiv medlem
det du verkar missa är att m50 är en mycket dyrare kamera än a6000

ska man jämföra får man ju jämföra i samma prisklass, annars blir det ju dumt.

Självklart finns det bättre kameror på marknaden är a6000 men det är ju relevant.

Min budget är 5000kr (som jag skrev i första inlägget)

Så finns det någon bättre än a6000 för 5000kr?
Ja det har du förstås rätt i, det skiljer väl cirka 1500:-

A6000 är onekligen mycket kamera för pengarna. Panasonic har du ju redan testat och uteslutit. Fujis modeller i den prisklassen kan jag för dåligt.

Det enda alternativ jag kan se som är billigare och likvärdig eller bättre i bild/video skulle kanske vara Canon M100. Cyberphoto har den för 2995:- Den är ju också ännu kompaktare än A6000, men då offrar du sökaren och blir mwr beroende av pekskärmen. I övrigt är det en trevlig kameran.

Du närmar dig nog snart beslut :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ja det har du förstås rätt i, det skiljer väl cirka 1500:-

A6000 är onekligen mycket kamera för pengarna. Panasonic har du ju redan testat och uteslutit. Fujis modeller i den prisklassen kan jag för dåligt.

Det enda alternativ jag kan se som är billigare och likvärdig eller bättre i bild/video skulle kanske vara Canon M100. Cyberphoto har den för 2995:- Den är ju också ännu kompaktare än A6000, men då offrar du sökaren och blir mwr beroende av pekskärmen. I övrigt är det en trevlig kameran.

Du närmar dig nog snart beslut :)
skulle du säga att GX80 är en bättre kamera annars?

sökare måste jag ha :)
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
A6000 börjar ju bli en gammal kamera och jag tror A6300 är bättre men kanske fel pengar.

MEN jag har haft två A6000 med Zeiss 16-70 och Sony G 70-200
Mycket lätt och liten kamera med ganska fin kvalité på bilderna.
Går ej att jämför med mobiler tycker jag...
 
ANNONS