Annons

Sony A7C en A7III i ny förpackning? - Gör Sony en Canon 6DII miss?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Verkar som sony gör en 6DmkII-tabbe genom att släppa samma kamera med minimala ändringar, visserligen i ny förpackning men i princip samma specar.

Image sensor Type: 35mm Full Frame (35.6 x 23.8mm), Exmor R CMOS Sensor
Number of pixels (effective): Approx. 24.2 megapixels
Number of pixels (total): Approx. 25.3 megapixels
Image sensor aspect ratio: 3:2

Streamen börjar 03:00
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Verkar som sony gör en 6DmkII-tabbe genom att släppa samma kamera med minimala ändringar, visserligen i ny förpackning men i princip samma specar.

Image sensor Type: 35mm Full Frame (35.6 x 23.8mm), Exmor R CMOS Sensor
Number of pixels (effective): Approx. 24.2 megapixels
Number of pixels (total): Approx. 25.3 megapixels
Image sensor aspect ratio: 3:2

Streamen börjar 03:00
Tabbe?

För mig som tycker NEX 7 fortfarande är det ultimata kamerahuset Sony någonsin gjort, sett till formfaktorn och de härliga rattarna, så är det synd att jag redan har en A7 III. Det är ju tydligen en A7III i grunden med ännu bättre AFi mindre och smidigare förpackning, hur kan det vara en tabbe?

Detta tycker jag inte är en minimal ändring med den nya formfaktorn. Detta är verkligen ett nytt grepp. En FF som man får ner i fickan utan ett rätt fånigt fakeprismahus är ingen minimal ändring utan en feature jag skulle gett mycket för när A7r kom. Tyvärr tog det många år men nu finns den här och allmänheten är bara att gratulera. Synd bara att jag som sagt inte ingår i den i detta fall.

Det nya objektivet skulle jag vilja kolla närmare på också. Ser intresserande kompakt ut.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tycker också att formfaktorn innebär en uppdatering. Dock anser jag att den har två betydande missar: 1. De gick lite för långt med att prioritera minsta möjliga storlek - en lite större EVF skulle inte på ett betydelsefullt sätt behövt göra kameran större (en liten utbuktning i toppkåpan för detta är inte hela världen) 2. Priset är lite saftigt för vad man får 2020.

Det nya kitobjektivet verkar intressant. Sony har tyvärr dock inget rykte om sig att göra bra kompakta kitobjektiv - tänk ffa på dennas APS-C motsvarighet 16-50 Power zoom som inte är någon höjdare. Är den nya kitzoomen skarp så kan paketet A7c med zoomen emellertid öppna nya möjligheter att få med sig en kraftfull kamera vid fler tillfällen!
 

c.m.s

Aktiv medlem
Jag kan köpa det mesta vad gäller återvinning av A7III-delar men väldigt överraskad att de inte implementerat den nya menyn och touch-skärmen från A7SIII. Speciellt med tanke på att de plockat bort nästan alla custom-knappar och ett vred.
Antar att det är för denna använder gamla processorn från A7III men tycker det känns väldigt konstigt att de släpper ny, relativt dyr kamera med en äldre meny. Trodde allt från och med A7SIII skulle få den.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Någon som såg presetationen, alltså vilket sömnpille var typ en powerpoint som de lagt på musik.

Jag kan köpa det mesta vad gäller återvinning av A7III-delar men väldigt överraskad att de inte implementerat den nya menyn och touch-skärmen från A7SIII. Speciellt med tanke på att de plockat bort nästan alla custom-knappar och ett vred.
Antar att det är för denna använder gamla processorn från A7III men tycker det känns väldigt konstigt att de släpper ny, relativt dyr kamera med en äldre meny. Trodde allt från och med A7SIII skulle få den.
Detta hade jag missat helt och hållet, hur kan man ens göra det. Detta är typiskt sony att inte vara konsekvent och ha samma system överallt. Detta är en stor miss.

Sen också detta trötta 8-bitar läget i video.
 

larsborg

Aktiv medlem
Tabbe?

För mig som tycker NEX 7 fortfarande är det ultimata kamerahuset Sony någonsin gjort, sett till formfaktorn och de härliga rattarna, så är det synd att jag redan har en A7 III. Det är ju tydligen en A7III i grunden med ännu bättre AFi mindre och smidigare förpackning, hur kan det vara en tabbe?

Detta tycker jag inte är en minimal ändring med den nya formfaktorn. Detta är verkligen ett nytt grepp. En FF som man får ner i fickan utan ett rätt fånigt fakeprismahus är ingen minimal ändring utan en feature jag skulle gett mycket för när A7r kom. Tyvärr tog det många år men nu finns den här och allmänheten är bara att gratulera. Synd bara att jag som sagt inte ingår i den i detta fall.

Det nya objektivet skulle jag vilja kolla närmare på också. Ser intresserande kompakt ut.
Knappast någon tabbe!
Vi får väl säkert se vid nästa olympiska spel, hur många yrkesfotografer som
fortfarande använder klumpiga kamerahus ....
Samma situation hände, för många år sedan, när Olympus OM-1 lanserade
ett kompakt kamerahus, med även kompakta objektiv.
Nej, tyckte många fotografer, både hobby och yrkes, för kompakt, inget för "riktiga" fotografer, - tog inte många år därefter, sedan hade alla tillverkare kompakta kamerahus!
Allt upprepar sig!
 

bumbasti

Ny medlem
Verkar som sony gör en 6DmkII-tabbe genom att släppa samma kamera med minimala ändringar, visserligen i ny förpackning men i princip samma specar.

Image sensor Type: 35mm Full Frame (35.6 x 23.8mm), Exmor R CMOS Sensor
Number of pixels (effective): Approx. 24.2 megapixels
Number of pixels (total): Approx. 25.3 megapixels
Image sensor aspect ratio: 3:2

Streamen börjar 03:00
Håller inte med, det här är kameran jag ville ha när jag köpte A7iii för två år sedan. Kan hålla med om ett par "missar"... gamla menysystemet och ingen ratt i fram, möjligtvis saknas även joystick men ingen produkt är perfekt för alla.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, det finns ju en del som föredrar sökaren ute i hörnet och då är det här ju rätt kamera, om man gillar eller står ut med Sony. Egentligen finns det väl inget alternativ om man vill ha småbildssensor i kombination med sökare i hörnet, förutom Leica M vilket är ett annat "djur". Annars är det Fujis småmellanformatare som har större sensor i kombination med sökare i hörnet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Sony A7C är först ut i en ny serie som inte riktar sig till fotoentusiaster utan mer till de som behöver en kamera på semestern. A7C har dock samma processor och autofokus som A7R IV.

Sony säger att det kommer en efterföljare till A7 III , och den kommer antagligen kännas mer nyskapande.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Sony har uppdateringscykler på 2,5 år ungefär så ska man tro sonys så är a7III den nästa kamera som uppdateras och sen a7rIV.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Verkar som sony gör en 6DmkII-tabbe genom att släppa samma kamera med minimala ändringar, visserligen i ny förpackning men i princip samma specar.

Image sensor Type: 35mm Full Frame (35.6 x 23.8mm), Exmor R CMOS Sensor
Number of pixels (effective): Approx. 24.2 megapixels
Number of pixels (total): Approx. 25.3 megapixels
Image sensor aspect ratio: 3:2

Streamen börjar 03:00
Tabbe? Hur tänker du egentligen?
Detta är det vettigaste Sony har gjort på många år!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tabbe? Hur tänker du egentligen?
Detta är det vettigaste Sony har gjort på många år!
6d II var i princip gammal hårdvara med lite nya funktioner. Fick hård kritik

a7c är i princip en a7iii i nytt ska men samma hårdvara och några nya nya funktioner. Hade Sony kollat på historiken så borde de insett att den skulle bli sågad.

Det borde åtminstone haft ny cpu, samma menysystem som a7siii legat lite lägre i pris. jo gå ifrån 8 bitar också.
För att slippa sågningen.

Man kan undra om sony anställt canonfolk.
 

larsborg

Aktiv medlem
För att slippa sågningen.
Det är inte den senaste tekniken, som gör en kamera populär, - utan ett
överkomligt pris, speciellt för en kompakt FF kamera, leverera riktigt skarpa bilder är också viktigt.
A7C kan mycket väl, nästa sommar hamna runt 16 000 sv kr, hus+kitzoom.
Troligen inriktar Sony sin produktion helt på FF format, stor tillverkare av bildsensorer, ger en möjlighet, att styra marknaden .... andra mindre format kan förlora marknad.
Framtiden får visa, vilka format, som blir sågade.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag kan köpa det mesta vad gäller återvinning av A7III-delar men väldigt överraskad att de inte implementerat den nya menyn och touch-skärmen från A7SIII. Speciellt med tanke på att de plockat bort nästan alla custom-knappar och ett vred.
Antar att det är för denna använder gamla processorn från A7III men tycker det känns väldigt konstigt att de släpper ny, relativt dyr kamera med en äldre meny. Trodde allt från och med A7SIII skulle få den.
Håller med, speciellt Touch skärmen hade varit bra, då tänkta köpare är så vana att dutta på sina mobiler, och saknaden av knappar ersätter/hjälper Touch möjligheten. om nu EVF skulle vara allt för dålig ( vet ej )- då är det viktigt att skärmen är klar och skarp. Allt kan räddas beroende på priset, man blir snällare i bedömningen då.

För övrigt tror jag nog att A7c kan klara lite mer än några hastiga bilder på familjen, skulle inte förvåna mig alls om inte C/N också kommer med mindre modeller än nuvarande, det kommer att uppstå lite priskrig där efter ett tag.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Hade de lagt vridhjul för ISO o exponeringstid på toppen av huset så hade det blivit en FUJI-killer. Nu gjorde de inte så och då är det inte intressant för mig.
 
ANNONS