Annons

Sony A7c, "gyro data" och postprocessstabilisering av video

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Precis, och jag är inte säker på att det faktiskt skulle göra så stor nytta att veta hur sensorn skakat om sig själv (eller linserna i objektivet). Och som du säger krävs det nya objektiv som kan hantera detta.
Om man skulle få till det så skulle det givetvis göra stor nytta, då det skulle behövas cropas betydligt mindre. Men som sagt det blir väldigt komplicerad mattematik för att räkna ut överblivet skak med gyrodata - (objektiv och sensorstabilisering). Gyrodatat behöver bara spara ändrad riktning och läge mellan bilderna. Sensorn och objektivet kompenserar konstant, så där skulle det antingen bli enormt mycket data eller så skulle kameran behöva slå ihop datat till skillnaden mellan bilderna i filmen.

Att kunna ha stabiliseringen på i kameran gör också att filmerna blir bättre vid längre slutartider. I videon ovan sägs det också att Sonys gyrostabilisering bara fungerar med väldigt korta slutartider, vilket man oftast egentligen vill undvika i video.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror inte det lagras någonstans hur objektiv eller sensor stabiliserats, men oavsett det skulle det bli kaka på kaka eftersom gyrodatat främst används för att kompensera för rörelser och inte skakningar. Jag gissar att man skulle kunna råka ut för en effekt där kameran kompenserat för skakning åt ett håll och programvaran kompenserar för en rörelse åt andra hållet ...

IBIS eller optisk stabilisering är väldigt effektivt när kameran är något så när stationär och riktad åt ett håll, men gör mycket lite nytta om man handhåller kameran och går omkring och filmar (eller rör sig på andra sätt).
Men det man sett i en del exempel med R5 så verkar ju den stabiliseringen klara även detta rätt bra. Det har sett sämre ut med Sonys IBIS om det beror kanske just på att Canon har en klart vidare fattning och kan kompensera mer.

En intressant sak jag tagit till mig av vad ni sagt och jag sett i en del videos, att det kan vara smart att köra med lite mer vidvinkel än man annars skulle göra för att göra det möjligt att beskära efteråt i Cathalyst Analyser och andra liknande mjukvaror som må komma framöver, utan att förlora möjligheten att i slutversion få just den skala/beskärning man vill ha.
 

Falumas

Aktiv medlem
Viktigt att tänka på är att du tappar upplösning också ju mer som det cropas.

Filmar du i 4k så kan du få en väldigt stabil fullHD film.
 
Senast ändrad:
ANNONS