Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R + FE 35/2.8 ZA Sonnar T

Produkter
(logga in för att koppla)

trumflis

Medlem
Är villrådig inför köp av ny kamera. Har kikat på Sony A7R + FE 35/2.8 ZA Sonnar T.
Någon som har erfarenheter båda plus och minus att delge? Avråda? Tillstyrka?
Bästa hälsningar
Lars Kjellin

Jag har den kombon och tycker den är jättebra. Jag köpte den medvetet därför att kameran har så hög upplösning och objektivet ihop med kameran ger så pass bra bildkvalitet att man har stor frihet att beskära och det är ju detsamma som att zooma i efterbehandlingen. Jag tycker den kombon är väldigt bra som walk around.

Nu har ju kameran fallit så pass i pris att det är rena klippet.

Men man ska vara medveten om att det är en på sätt och vis rätt extrem kamera och den är inte lika förlåtande som en APS-C sensorbaserad kamera eller som A7r II som ju har både hybrid-AF, bildstabilisering och mer tyst och vibrationsfri slutare. Jag tror A7r kräver betydligt mer av en användare än en A7r II, så vill du åt nyheterna i A7r II så är A7r nog inte vad du letar efter kanske. Men jag tycker den är härlig med sin fantastiska detaljering och vad jag vet är ju Lennart Aspman också nöjd med sin.

Sist jag åkte på semester så använde jag nästan uteslutande a7r / Zeiss 35/2,8 när jag gick omkring och lodade på gatorna. Jag tycker verkligen att det är en perfekt kombo även om jag också hade ett 70-200 / 4 för några långskott också.

Jag testade A7R med 35/2,8 när den var helt ny och tyckte (och tycker) det är en mycket bra kombination. A7R II är bättre på alla sätt, men det gör ju inte att den första versionen är dålig på något sätt :)

Det finns några stolpskott vad gäller utformningen av kamerahuset (placeringen av avtryckaren och knappen för bildförstoring) men de går att leva med.

http://www.fotosidan.se/blogs/afe/vem-f-n-platar-tegelvaggar-jag.htm

FE 35/2.8 ZA Sonnar T

Visserligen har jag precis börjat använda mitt FE 35/2.8 ZA Sonnar T men så här långt känns allt väldigt bra. Med sina 120g i vikt och i, mitt fall, kombination med en a7s är det inte bara otroligt smidigt men också kraftfull. Redan är jag imponerad av hur detaljerna i skuggorna framträder redan innan jag tar fram Lightroom. Möjligen kan jag tycka att optiken är lite väl högt prissatt.

Men det objektivet har ett riktigt uselt motljusskydd som efter ett tag ramlade sönder i sina beståndsdelar (vilka alltså är fler än man kan tro vid ett första påseende) och vägrade att hålla ihop. Inget fel på funktionen i sig men jag var tvungen att limma ihop motljusskyddets delar för att slippa bli irriterad och krypa omkring på marken och leta efter delarna. Märkligt att ett så pass dyrt objektiv har så pass dålig detaljkvalitet.

Annars väldigt nöjd med det optiska och inte minst det lilla lätta och kompakta formatet, så i det avseendet är motljusskyddet smått genialt men som sagt inte detaljutförandet.

ANNONS
Götaplatsens Foto