Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony A7R + FE 35/2.8 ZA Sonnar T
- Trådstartare trumflis
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag har den kombon och tycker den är jättebra. Jag köpte den medvetet därför att kameran har så hög upplösning och objektivet ihop med kameran ger så pass bra bildkvalitet att man har stor frihet att beskära och det är ju detsamma som att zooma i efterbehandlingen. Jag tycker den kombon är väldigt bra som walk around.
Nu har ju kameran fallit så pass i pris att det är rena klippet.
Men man ska vara medveten om att det är en på sätt och vis rätt extrem kamera och den är inte lika förlåtande som en APS-C sensorbaserad kamera eller som A7r II som ju har både hybrid-AF, bildstabilisering och mer tyst och vibrationsfri slutare. Jag tror A7r kräver betydligt mer av en användare än en A7r II, så vill du åt nyheterna i A7r II så är A7r nog inte vad du letar efter kanske. Men jag tycker den är härlig med sin fantastiska detaljering och vad jag vet är ju Lennart Aspman också nöjd med sin.
Sist jag åkte på semester så använde jag nästan uteslutande a7r / Zeiss 35/2,8 när jag gick omkring och lodade på gatorna. Jag tycker verkligen att det är en perfekt kombo även om jag också hade ett 70-200 / 4 för några långskott också.
Nu har ju kameran fallit så pass i pris att det är rena klippet.
Men man ska vara medveten om att det är en på sätt och vis rätt extrem kamera och den är inte lika förlåtande som en APS-C sensorbaserad kamera eller som A7r II som ju har både hybrid-AF, bildstabilisering och mer tyst och vibrationsfri slutare. Jag tror A7r kräver betydligt mer av en användare än en A7r II, så vill du åt nyheterna i A7r II så är A7r nog inte vad du letar efter kanske. Men jag tycker den är härlig med sin fantastiska detaljering och vad jag vet är ju Lennart Aspman också nöjd med sin.
Sist jag åkte på semester så använde jag nästan uteslutande a7r / Zeiss 35/2,8 när jag gick omkring och lodade på gatorna. Jag tycker verkligen att det är en perfekt kombo även om jag också hade ett 70-200 / 4 för några långskott också.
afe
Aktiv medlem
Jag testade A7R med 35/2,8 när den var helt ny och tyckte (och tycker) det är en mycket bra kombination. A7R II är bättre på alla sätt, men det gör ju inte att den första versionen är dålig på något sätt 
Det finns några stolpskott vad gäller utformningen av kamerahuset (placeringen av avtryckaren och knappen för bildförstoring) men de går att leva med.
http://www.fotosidan.se/blogs/afe/vem-f-n-platar-tegelvaggar-jag.htm
Det finns några stolpskott vad gäller utformningen av kamerahuset (placeringen av avtryckaren och knappen för bildförstoring) men de går att leva med.
http://www.fotosidan.se/blogs/afe/vem-f-n-platar-tegelvaggar-jag.htm
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Kan bara hålla ed Anders om förstoring av preview. Obegripligt med tanke på att föregångaren Nex 7 har en mycket smidigare lösning.
afe
Aktiv medlem
Kan bara hålla ed Anders om förstoring av preview. Obegripligt med tanke på att föregångaren Nex 7 har en mycket smidigare lösning.
Så också A6000. A7R II är tyvärr lika illa på just det.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Är det sant!? Att de inte lyssnat! Du hann väl inte kolla om man kan flytta funktionen till en annan knapp?
martinihjarup
Medlem
FE 35/2.8 ZA Sonnar T
Visserligen har jag precis börjat använda mitt FE 35/2.8 ZA Sonnar T men så här långt känns allt väldigt bra. Med sina 120g i vikt och i, mitt fall, kombination med en a7s är det inte bara otroligt smidigt men också kraftfull. Redan är jag imponerad av hur detaljerna i skuggorna framträder redan innan jag tar fram Lightroom. Möjligen kan jag tycka att optiken är lite väl högt prissatt.
Visserligen har jag precis börjat använda mitt FE 35/2.8 ZA Sonnar T men så här långt känns allt väldigt bra. Med sina 120g i vikt och i, mitt fall, kombination med en a7s är det inte bara otroligt smidigt men också kraftfull. Redan är jag imponerad av hur detaljerna i skuggorna framträder redan innan jag tar fram Lightroom. Möjligen kan jag tycka att optiken är lite väl högt prissatt.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Men det objektivet har ett riktigt uselt motljusskydd som efter ett tag ramlade sönder i sina beståndsdelar (vilka alltså är fler än man kan tro vid ett första påseende) och vägrade att hålla ihop. Inget fel på funktionen i sig men jag var tvungen att limma ihop motljusskyddets delar för att slippa bli irriterad och krypa omkring på marken och leta efter delarna. Märkligt att ett så pass dyrt objektiv har så pass dålig detaljkvalitet.
Annars väldigt nöjd med det optiska och inte minst det lilla lätta och kompakta formatet, så i det avseendet är motljusskyddet smått genialt men som sagt inte detaljutförandet.
Annars väldigt nöjd med det optiska och inte minst det lilla lätta och kompakta formatet, så i det avseendet är motljusskyddet smått genialt men som sagt inte detaljutförandet.