Ett alternativ att överväga är Panasonic TZ-100 som är den kamera jag själv till slut köpte innan jag tog tur en tur till Kina, Hongkong och Taiwan i början på detta året. Ville resa med extremt lätt kamerautrustning då jag hade med jobbdator och annan utrustning, och samtidigt skulle resa och hinna med många platser.
Kikade just på de två alternativen som du nämner, och som är utmärkta kameror, men valde till slut TZ-100.
http://www.fotokungen.com/panasonic/digitalkameror/panasonic-lumix-dmc-tz100-svart
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ100sv
För mig var det en avvägning mellan fokus på ljusstarkare objektiv (där är Sony och Canon bättre val) eller fokus på större bredd i brännvidder (där tyckte jag att Panasonicen plastade bättre).
Skall man fota mest på våra, speciellt på vintern, lite mörkare breddgrader så hade jag gått på Sony RX-100 3/4 (då Canon inte har någon inbyggd sökare), men här använder jag oftast mina systemkameror så för mig var det ingen prioritet.
På resa så är det oftast söderut, därmed oftast ljusare förhållanden, och då tycker jag att det är normalt är trevligare att ha lite längre räckvidd/telezoom då jag oftare fotar motiv på lite mer avstånd när jag reser som "turist".
Så valet tycker jag skall starta med om du skall fota mest här hemma, eller mest på resa.
Sedan om du skall fota mest här hemma så hade jag gått på Sony då jag personligen hade saknat sökaren. Men det är ju inte alla som använder sökaren och bryr sig så mycket om det. Sedan är sökaren kanske viktigare ljust på resa till ljusare platser, då det är oftast solen som ställer till det när man för den på bakskärmen (och kanske inte fullt så viktigt här "hemma", även om jag gillar det även här).
Detta är det generella. Sedan nämner du lite olika fall där du vill fotografera under speciella omständigheter:
Skall du fota på natten så är ju Sonyn bättre då optiken är klart ljusstarkast (Canon avtar rätt snabbt så fort du kör med lite kortare bildvinklar).
Skall du zoom in på saker så är ju TZ-100 klart att föredra (varken Canon eller Sony kommer i närheten av den räckvidd som TZ:an har).
Även på resa skulle jag (personligen) föredra ett bredare bildvinkelsomfång framför ljusstyrkan, men det beror som sagt var du reser, när på året, osv.
Gällande AF, som är viktigt för löpare/sport, så vet jag faktiskt inte vilken av de som är bäst eller sämst. Generellt så är ju min erfarenhet att inga "vanliga" kompakter är kanonbra på det, och ofta ganska svåra att använda för den typen av motiv.