Annons

Sony HVL 42-AM

Produkter
(logga in för att koppla)

Slinters

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att Sony HVL 42-AM blixten inte får andra blixtar att avfyras om inte man via sonyblixten väljer effektstyrka?

Så här är det...
Jag har en Sony HVL 42-AM blixt som jag har på kameran. Jag vill att när den blixten går av så skall mina två studioblixtar också avfyras.

Det funkar fint om jag...
Ställer in kameran på manuellt (M-Läge) och på blixten väljer styrka manuellt (Level) (spelar ingen roll vad jag väljer 1/1 1/2 1/4 osv bara den inte står på Auto på blixtstyrkan)

Det funkar inte om jag...
Försöker välja Auto Level på blixten eller om jag har kameran i annat läge än manuellt läge.

När blixten är i Auto läge så kan jag visuellt se att alla blixtar avfyras men mina studioblixtar kommer inte med på bilden?!? Jag har genom att fota blixtarna sett på den fotograferade bilden att bara Sony HVL 42-AM avfyras men jag kan verkligen visuellt se att alla tre brinner av... Jag har satt en lång slutartid för att se om studioblixtarna är för sena men icke... Men så snart jag sätter en annan blixtstyrka manuellt på min sonyblixt så funkar det fin fint och jag ser på bilden jag fotat att alla blixtar har avfyrats.

Varför är det så här?
 

themajk

Aktiv medlem
Förmodligen så slår blixten en förblixt (för ljusmätning/ttl/whatever), den förblixten får de andra blixtarna att avfyras, och när sony-blixten slår sin huvudblixt så håller studioblixtarna på laddas om.
 

Slinters

Aktiv medlem
undra varför jag skrev "förmodligen"? Det är så. hm....

:)
Aha.. ok.
Det går givetvis inte att komma runt antar jag?

Fast det är ju klart att om den skjuter förblixt för att mäta rätt ljusstyrka så måste ju den funktionen stängas av för att inte för trigga de andra blixtarna och då försvinner ju själva Auto funktionen... humm...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Men det borde jag ha... :)

Så här är det.

De märkesbundna blixtarna har egna system för att åstadkomma automatisk blixtexponering. Grundprincipen är att med slutaren stängd först skicka iväg en kort mätblixt, och sedan mäta det reflekterade ljuset. Därefter öppnas slutaren, och till sist kommer en huvudblixt att skickas iväg, med en lagom mängd ljus för att (förhoppningsvis...) ge rätt exponering med den valda bländaren. Hur mycket ljus som skickas ut kontrolleras genom att blixttiden varieras. Om starkt ljus behövs blir det en lång blixttid, och vice versa.

Inga studioblixtar (vad jag vet) klarar att avläsa protokollen från kamera-tillverkarnas olika blixtar. Man kör alltid manuellt.

Således, så fort du ställer in på Auto, så MÅSTE blixten generera en förblixt. Denna förblixt kommer då att bränna av studioblixtarna innan kamerans slutare har öppnat (som du väl redan upptäckt). Ögonblicket efteråt öppnar slutaren och kamerans externa (eller interna) blixt brinner av, och bör då i och för sig ge en lagom exponering, ifall du inte har petat in några galenskaper... Men studioblixtarna kommer som sagt inte att bidra med någon belysning alls, eftersom de just då håller på att slockna.

Jag förstår inte varför du vill köra i Auto-läge ihop med studioblixtar? Det går inte idag med någon utrustning jag känner till.

Du måste alltså ställa in blixten på Manuell - då genereras naturligtvis ingen förblixt.

Vill du kunna jobba snabbt så skaffar du dig en flashmeter (dyra kvalitetsmätare kan idag köpas begagnade till mycket bra priser - såg en häromdan som var till salu för en femtedel av inköpspriset).
Har du ont om pengar men gott om tid så får du testa du dig fram.

Och som vanligt skriver jag alldeles för långrandigt... :)
Kunde ha räckt med att skriva:


**************************************************
Kör manuellt vid användning av studioblixtar!
**************************************************
.
 
Senast ändrad:

Slinters

Aktiv medlem
Men det borde jag ha... :)

Så här är det.

De märkesbundna blixtarna har egna system för att åstadkomma automatisk blixtexponering. Grundprincipen är att med slutaren stängd först skicka iväg en kort mätblixt, och sedan mäta det reflekterade ljuset. Därefter öppnas slutaren, och till sist kommer en huvudblixt att skickas iväg, med en lagom mängd ljus för att (förhoppningsvis...) ge rätt exponering med den valda bländaren. Hur mycket ljus som skickas ut kontrolleras genom att blixttiden varieras. Om starkt ljus behövs blir det en lång blixttid, och vice versa.

Inga studioblixtar (vad jag vet) klarar att avläsa protokollen från kamera-tillverkarnas olika blixtar. Man kör alltid manuellt.

Således, så fort du ställer in på Auto, så MÅSTE blixten generera en förblixt. Denna förblixt kommer då att bränna av studioblixtarna innan kamerans slutare har öppnat (som du väl redan upptäckt). Ögonblicket efteråt öppnar slutaren och kamerans externa (eller interna) blixt brinner av, och bör då i och för sig ge en lagom exponering, ifall du inte har petat in några galenskaper... Men studioblixtarna kommer som sagt inte att bidra med någon belysning alls, eftersom de just då håller på att slockna.

Jag förstår inte varför du vill köra i Auto-läge ihop med studioblixtar? Det går inte idag med någon utrustning jag känner till.

Du måste alltså ställa in blixten på Manuell - då genereras naturligtvis ingen förblixt.

Vill du kunna jobba snabbt så skaffar du dig en flashmeter (dyra kvalitetsmätare kan idag köpas begagnade till mycket bra priser - såg en häromdan som var till salu för en femtedel av inköpspriset).
Har du ont om pengar men gott om tid så får du testa du dig fram.

Och som vanligt skriver jag alldeles för långrandigt... :)
Kunde ha räckt med att skriva:


**************************************************
Kör manuellt vid användning av studioblixtar!
**************************************************
.
Klockrent svar.... Tack FlyerOne!
Det som fick mig att vilja köra i Auto var att blixten hela tiden går tillbaka till Auto och mitt i en plåtning tänker man ju inte alltid på att hela tiden ha koll på blixten att den inte står i Auto. Jag hittade lite inställningsmöjligheter på sony blixten som fördröjer för när energisparläget går in på blixten. Troligen är det just energisparläget som när det har aktiverats ställer in blixt till Auto hela tiden.
 
ANNONS