Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har varit ute ur Alpha-svängen sedan jag sålden A850; har det kommit någon bra telezoom som är värd pengarna? Gärna 70-200 eller till och med längre.

Sony har uppdaterat sitt 70-200/2,8G SSM till version 2. Framförallt skarpare på längre brännvidder och snabbare SSM. Dock ganska kostsamt, så om det är prisvärt vete sjutton. jag har provat det och det känns mycket trevligt.

Sigma 70-200/2,8 DG OS HSM har funnits ett tag, men är bra och riktigt prisvärt och har stabilisering även i Sony-version. Har uppdaterats med blank svart finish och gått ner i pris.

Längre tele finns t.ex. Tamron 150-600/5-6,3 USD. Har fått mycket uppmärksamhet som ett riktigt bra objektiv. Det finns även till Sony, men har inte stabilisering i A-mount version.

Och så allt annat som fanns förut också.


/Mats
 
Jo, det är så att med rätt AF motor i kameran och rätt objektiv så kan åtminstone initial AF vara lika snabb som SSM. Men, nu kommer vi till klurigheter:
1. För att uppnå maximal AF prestanda med skruvdrift måste "focus throw" vara kort och detta försvårar fininställning av manuell fokus då små justeringar av manuell fokus blir svåra. Med SSM kan man ha både lång "fokus throw" OCH snabb AF - AF och MF är inte kopplade.
2. Oklart hur bra precisionen blir för små rörelser vid kontinuerlig AF med snabb skruvdrift (små vridningar i skruven ger stora utslag)
3. Bättre ultraljudsmotorer har en nogrann inbromsning vid justering av fokus, med skruvdrift är det oklart huruvida detta kan uppnås.

Så, ja, skruvdrift kan vara lika snabbt som SSM, men det blir alltid en baksida mot SSM i så fall.
Jag är mycket väl medveten om allt detta, så jag vet att det du skriver är helt korrekt.

I teorin. :)

Men verkligheten kan ibland bjuda på rejäla överraskningar. Som i detta fall...

Vilket kanske kan läsas mellan raderna i mitt inlägg #254. :)
 
Höga betyg!

Det dyker opp allt fler tester av A77 II och det är genomgående höga betyg! OK den brusar en del (dock mindre än A77) l jämfört med FF modeller, men jag har en fin fin Canon 6D för ändamålet mörker :). Det lutar åt en A77 II närmare hjul.
 
Jag är mycket väl medveten om allt detta, så jag vet att det du skriver är helt korrekt.

I teorin. :)

Men verkligheten kan ibland bjuda på rejäla överraskningar. Som i detta fall...

Vilket kanske kan läsas mellan raderna i mitt inlägg #254. :)

Jag ser ingen antydan av något mellan raderna. Det syftas bara på att skruvdrifts-AF kan vara lika snabb (eller ibland snabbare) än SSM - vilket är helt korrekt. Däremot vidtalas inte specifkt följande kontinuerlig autofokus utan texten kan tolkas som att bara gälla initialfokus. Priset i form av precision av manuell fokus berörs inte.

En anekdot: tidigt 90-tal hade jag en Minolta 7000i med 35-80 och den var ruskigt snabb att fokusera, men jag tror inte att den manuella fokusringen rörde sig mer än 1/4 varv mellan närgräns och oändlighet - MF var nästan omöjlig.
 
Jag har varit ute ur Alpha-svängen sedan jag sålden A850; har det kommit någon bra telezoom som är värd pengarna? Gärna 70-200 eller till och med längre.

Utöver de som Sten-Åke och Mats nämner så har ju även Tamron uppdaterat sin 70-200/2,8, och ska väl vara stråt vassare än Sigmas motsvarighet och i ungefär samma prisklass.

På längre telen har det väl hänt mindre, förutom just den uppdaterade versionen av Sony 70-400 och Tamrons nya 150-600.
 
Utöver de som Sten-Åke och Mats nämner så har ju även Tamron uppdaterat sin 70-200/2,8, och ska väl vara stråt vassare än Sigmas motsvarighet och i ungefär samma prisklass.

På längre telen har det väl hänt mindre, förutom just den uppdaterade versionen av Sony 70-400 och Tamrons nya 150-600.

Vad jag förstått är de nya Sonygluggarna optiskt samma vad gäller prestanda som de gamla men de har fått snabbare AF (som märks i tester) samt bättre antireflexbehandling. Detta f u att man nu slipper silverfärgen på 70-400 som blivit gul-vit istället (mycket snyggare).
 
Vad jag förstått är de nya Sonygluggarna optiskt samma vad gäller prestanda som de gamla men de har fått snabbare AF (som märks i tester) samt bättre antireflexbehandling. Detta f u att man nu slipper silverfärgen på 70-400 som blivit gul-vit istället (mycket snyggare).

Ja, det är samma bild jag har fått. Eftersom det är en glugg som riktar sig till fågel/sport-foto så är ju det en rätt väsentlig förbättring. Speciellt om det nu kombineras med det nya AF-systemet i A77 II, för att anknyta till trådens ämne.
Jag har känt lite på den (med gamla A77 och A99) och tycker det var riktigt trevligt i hanteringen. Däremot har jag förstått att bokeh inte är den bästa, vilket man ju skulle kunnat förvänta sig med tanke på användningsområdet och prislappen. För nästan dubbla prislappen mot Tamrons bjässe så hade ju det optiska kunnat vara lite vassare. Jag tycker nog att 70-400 slår sigmas 150-500 och kanske även Tamrons 150-600 (dock bara sett bilder från Canon och Nikon på den senare), men om den är 8000-9000 kronor bättre är jag tveksam till.
 
Det där med bokeh på Sony 70-400 är lurigt. Jo, vid vissa relationer mellan motiv och bakgrund är det det, men inte alltid, så det går att få till bättre bakgrundsoskärpa har jag noterat, men jag hr inte helt lärt mig mönstret än (f u att ha väldigt långt avstånd emellan förstås så att bakgrunden blir jättesuddig).
 
Det där med bokeh på Sony 70-400 är lurigt. Jo, vid vissa relationer mellan motiv och bakgrund är det det, men inte alltid, så det går att få till bättre bakgrundsoskärpa har jag noterat, men jag hr inte helt lärt mig mönstret än (f u att ha väldigt långt avstånd emellan förstås så att bakgrunden blir jättesuddig).

OT-varning: Det här inlägget består till stora delar av information som delvis ligger utanför det exakta trådämnet :)

Jag skulle nog säga att det här med mer eller mindre snygg oskärpa - bokeh - är ett problem för många längre telezoomar. Som jag har förstått saken så finns det ett generellt optiskt problem att hög upplösningsförmåga och snygg oskärpa lätt hamnar i konflikt med varandra. I en lång telezoom märks tydligen problemet tydligare än i ett fast teleobjektiv eftersom delar av den optiska konstruktionen (linselement eller grupper av linselement) måste kunna hantera upplösningskraven både vid zoomens kortaste och längsta läge. Det är lite som att kraven på ett teleobjektiv blir högre om det också skall fungera bra med telekonvertrar (som ju förstorar mitten av bildutsnittet).

Plus att utseendet på bakgrundsoskärpan ofta blir så mycket mer uppenbar i ett teleobjektiv än i ett kort objektiv, så i praktiken är ofta kraven på snygg oskärpa högre med teleobjektiv, och kraven växer ju längre objektiven blir.

Lägg sedan till att vi vill att de förstås skall ge skarpa detaljrika bilder med 24 megapixels aps-c-kameror (som en A77 II så fick vi med den också) vilket ställer höga krav på upplösningsförmågan..

Kort sagt, snygg bakgrundsoskärpa är tydligen inte trivialt i telezoomar med stora zoomomfång.
 
Kan hålla med Martin. Jo, som jag förstått det krävs en hög grad av optisk korrektion för att maximera upplösningsförmågan och vissa optiska fel, som ffa sfärisk abberation, bidrar till snyggare oskärpa men leder även till låg kontrast som ger intryck av lägre "skärpa". Problemet torde vara mindre med en mindre pixeltät sensor om mindre korrigerad optik användes.
 
(Från A7s-tråden)

ANG inlägg Nr 185. Har sett att även Lennart sagt det samma som du Mats att A77 II har et litet tapp mot D7100 vad gäller bildkvalitet. Kan du förtydliga lite vad som felas A77 II, syns skillnad vid basiso och en A4 utskrift som exempel eller vad.


//Bengt.

Nä, jag har faktiskt ingen erfarenhet av Nikon D7100, så min utsaga om "litet tapp" är enbart relaterat till siffrorna frpn DxO. Min erfarenhet av D600 däremot är att Nikon ger väldigt rena klara bilder som inte måste hålla på att "pressas" i raw, men självklart är det stor skillnad mellan FF och APS-C, men jag tror att en del av enkelheten består i D7100. Det jag utan erfarenhet av D7100 tror är alltså att den är lite enklare att få till bra bildkvalitet med vid lägre exponering än det är med A77 II.

Beträffande A77 II så kommer den att stanna i familjen ett tag til. (Detta efter förhandling med min son som han vann...)

Nu letar jag förfullt för lämpliga prisvärda objektiv till A77II. Kanbara konstatera att marknaden är inte alls så vital som den var för ett par år sen, men en drös med A77-16-50 kit finns ju att tillgå för sisådär 6000 kr, och att avyttra en A77 för c:a 3K kanske inte är så knepigt. Att handla helt nya grejer för 10-tusentals kronor till den här kameran bär mig emot.

Kameran är suverän, både för filmning och stillbild. AF-systemet är härligt, men lite för avancerat för mig. Att sätta en sådan kamera i händerna på mig är som att kasta pärlor för svinen typ.

Känns helt enkelt som att de fantastiska egenskaper som den här kameran har inte är riktade till mig och att de saker so den inte är på topp på istället drabbar mig. Inte för att det är något fel på kameran, men det är en APS-C och de moderna FF-kamerorna slår den med råge när det gäller bildkvalitet.

Nu gäller det här inte fotografering i kolkällare som du brukar hänvisa till, utan högst ordinär foto inomhus eller utomhus i skymning. Man behöver skruva upp ISO en del och redan vid 1000 så blir det helt enkelt inte bra bilder. Det är förbaskat tråkigt, för det är mellan 800 och 3200 so jag oftast hamnar då jag vill ha kortare tider och försöker undvika allt under 1/250 s. åtminstone.

Vid filmning har man ju längre slutartid, oftast 1/60s eller så och då är det sällan problem.

Har samlat på mig en del bilder nu och ska se om jag kan publicer något så småningom. Nu har ju ACR 8.5 med stöd för kameran lanserats, men jag har ännu inte hunnit med att utforska det.


/Mats
 
Nej DXO ljuger inte, och jämför man D7100 med D610 så ser man vad otäckt bra D7100 är med tanke på att det är en APS-C sensor och att man har det i påminnelse.

Sedan kan man dock bli förbryllad om man kollar SNR och väljer in 70D och D7100 mot A77 II och dom ligger i princip helt lika. Vid DR-parametern så ser det ut som så att vid Iso-1600 har A77 II 10,05 och D7100 10,72 hur stor denna skillnad nu visar sig vid utskrifter beror väl också på hur motivet ser ut.

Sedan måste det vara någonting som DXO inte får fram, och då tänker jag på 70D som klarat sig så bra mot D7100 i otaliga Isotester på nätet, och då kan man bli en aning förbryllad när A77 II klarar sig så bra mot 70D, här får jag i alla fall inte jag ihop det riktigt.

Sumering: D7100 nästan chockar när den går i klinch med en FF som D600/D610 förlorar så klart men ändå. Vid vanliga tester tidningar och på nätet, 70D klarar sig jättebra mot D7100 som gör motstånd mot D610, och där A77 II inte något sätt förlorar några parametrar mot 70D utan snarar vinner flera. ( A77 II är en SLT och förlorar 30% ljus )

Orsak och verkan är frågan man ställer. Förutom det så har jag skrivet på senare tid ( glöm kolkällaren för en stund )- att jag ser ett behov av att kunna öka Iso för att få till snabbare tider när det börjar att skymma ute eller när solen försvinner och mörka moln breder ut sig.

Vänligen.
//Bengt.
 
A77 II slutsats

Det här är inte riktigt kameran för mig har jag kommit fram till.

Suverän sökare, snabb som attan och superavancerad AF och en massa elektroniska finesser.
Riktigt bra kamera men som sagt inte riktigt för mig då jag uppskattar andra egenskaper istället.

Jag tycker inte riktigt att jag får den bildkvalitet jag vill ha, särskilt i lite sämre ljus.

Har fått låna ett riktigt bra objektiv av Patrik Finn. Zeiss 50/1,4SSM. Härligt objektiv med precis samma känsla som 85an och 135an som jag haft tidigare, men jag saknar det där riktiga bettet i skärpan. Fick faktiskt bättre resultat med 16-50/2,8 och 70-200/2,8 utlånade av Sony som jag fick prova tillsammans med Martin Agfors.

Det bär mig emot att investera i nya objektiv till A-mount. Har letat lite på Blocket och Tradera, men marknaden är inte alls så vital som den var för några år sedan. 16-50/2,8 SSM är ett perfekt passande objektiv till den här och jag missade preces de två som jag hittade till salu. (Kit med gamla A77 och 16-50 finns dock en hel drös av för c:a 6000 kr, så ett A77-hus kan man ha som reserv eller sälja för kanske 3500 kr.)

Jag kanske inte har gett den chansen som den är värd, men det känns inte helt bra och jag vill nog hellre ha en Nikon D610 istället.

/Mats

Tagit bort annonstext. /Mod
 
Senast redigerad av en moderator:
Här var det då dött! :-(

Verkar som om luften gått ur alla diskussioner. Hoppas att det inte varit mitt beslut att nästan direkt efter att jag köpt kameran sälja den igen som gjort att andra tappat sugen.

Så här resonerar jag.
A77 II är intressant. Verkligen så att Sony den här gången "gjort om och gjort rätt". Otroligt lyckad konstruktion måste jag säga och verkligen kul att Sony, för en gångs skull måste man nog säga, vidareutvecklat ett koncept och gjort det färdigt.

A77 var ju verkligen banbrytande och om den hade kunnat leverera i praktiken det som specarna utlovade så hade det i kombination med en riktigt bra marknadsföring kunnat blivit en jättesuccé och det stora genombrott på marknaden som många önskat och som Sony varit i så stort behov av.

Nu räckte det inte riktigt ända fram. A77 hade ett par barnsjukdomar och var lite haltande konfigurerad så att bearbetningskraften och lagring inte riktigt hängde med den nya tekniken.

Sen tog Sony lite andra vägar med övriga modeller i sortimentet. Släppte A99 utan att vidareutveckla och dra nytta av SLT, utan istället hitta på en massa nya grejer med sina problem som kanske inte var alltför lyckade och efter det lansera A58 med det minst sagt underliga (och idiotiska) valet att utrusta den med en bajonettfattning i plast. Sedan efter det är det under mer än två års tid totalt knäpptyst om A-mount. Inga nya produkter och inte någon som helst marknadsföring eller omnämnande alls av systemet.

Samtidigt lägger man ner stora resurser på E-mount med en radda nydanande modeller och med kraftig marknadsföring som i stort går ut på att de stora tjocka kamerorna inte behövs, utan litet och smidigt ger samma resultat och är bättre. Tydligt att de försöker att med A6000 och A7-orna ta marknad från de som annars skulle köpt Canon och Nikon DSLR, vilket de också lyckats med. Baksidan är att det med detta ju samtidigt undergräver sina egna större kameror av samma typ.

Om inte det är ett recept för att totalt förstöra marknaden för A-mount så vet jag inte vad.

Sedan släpper Sony hux-flux A77 II.
Helt oannonserat utan en plan med nya matchande tillbehör och inte någon marknadsföring alls någonstans. Den bara finns där och är skitbra, fast de låter bli att tala om det för någon.

"Vi" som är någotsånär insatta i Sonys kamerasystem uppmärksammar det ju såklart, men det räcker ju knapast för att det ska kunna bli någon framgång för Sony. Nu har de ju the King of APS-C, men det är ju färskvara och det gäller att smida medan järnet är varmt. Sony verkar dock ha is i sin ässja.

Därför har jag varit lite tveksam att igen skaffa A-mount, oavsett hur bra kameran faktiskt är, för jag tror inte på systemet i längden. Min tanke var att begrunda detta mer i lugn och ro och titta noga på A77 II och sedan eventuellt köpa den ändå. För mig personligen spelar det ingen som helst roll att ha ett udda märke som ingen annan känner till knappt hur det funkar, bara det är ett fungerande system med tillgång till bra objektiv och annat. Det är det just nu, men samtidigt bär det emot att investera i bra kostsamma objektiv mm. om det är grejer som blir kalla på marknaden om man skulle vilja avyttra dem senare.

Nu råkade det här tillfället dyka upp att köpa kameran för 3000 kr mindre än den annars kostar och därför slog jag till innan jag hade begrundat färdigt. Kanske var lite förhastat trots allt.

Nu efter mer begrundande kan jag konstatera att det är en fantastisk kamera. De har verkligen lyckats plocka bort alla de saker som jag upplevde som negativt med A77. Sökaren är inget annat än helt fantastisk och nu kan definitivt en EVF ersätta även de bästa OVFerna och samtidigt tillföra en massa fördelar. AF-systemet verkar alldeles otroligt bra, men jag är itne rätt person att bedöma om det är vassare än Canons och Nikons avacerade AF i deras påkostade presskameror. Bildkvaliteten är bra, typ i toppen med övriga moderna APS-C kameror på marknaden, men ligger efter FF såklart och även aningen efter de allra vassaste.

Skulle vara roligt att se ett riktigt test, gjort av någon som behärskar de här sakerna, på hur den här lilla uppstickaren står sig mot kameror som Canon 1Dx och Nikon D4s för actionfoto. I bra ljus måste tilläggas, för att i ISO-matchen slår den sig slätt såklart.

Agfors och Fröderberg, kommer det något sådant snart?

Sen har tekniken en överlägsenhet vid filmning med sin kontinuerliga AF, vilket bara annars bara Canon 70D har, men i övrigt så är de egenskaperna där A77 II verkligen glänser dock inte riktigt det som tilltalar mig personligen och jag har fortfarande vissa betänkligheter om systemets framtid. Nu finns det dock vissa indikationer på att det inte går alldeles fort då t.ex. Sigma nu faktiskt levererar sina nya Art-objektiv 50/1,4 och 18-35/1,8 till A-mount.

För mig så känns det dock inte helt bra och därför så säljer jag kameran igen. Alltså inte alls för att jag tycker att det är en kass kamera på något sätt. Om det ändå blir så i förlängningen att jag ska sälja den så är det bättre att göra det på en gång då den är minimalt använd och det inte finns några spår av att den är använd. Objektivet är redan sålt på annat håll, så kameran säljs separat till samma förmånliga pris som jag inhandlade den för. Tycker att det är lite konstigt att det inte är stor rusning efter den bland alla här som aviserat att de vill ha en , men så småningom så åker den väl iväg.

Nåja, jag ville förklara mig lite för jag märker att mitt sätt här kan upplevas raljerande med köp och sälj, vilket absolut inte är avsiktligt. Det blev bara så hastigt då det här tillfället råkade dyka upp så jag hann inte med processen att begrunda om jag skulle återgå till A-mount eller inte, så därför är det lite tråkigt om stämingen dalar i forumet och diskussionen avtar, vilket jag uppfattar att det blev lite så...

Ser fram emot lite mer djuplodande tester av den här kameran som kommer att visa hur grym den verkligen är. Det är en revansch från Sonys ingenjörer, men om det inte backas upp av Sonys marknadsavdelning så får de tyvärr ingen utväxling på det.


/Mats
 
Skulle vara roligt att se ett riktigt test, gjort av någon som behärskar de här sakerna, på hur den här lilla uppstickaren står sig mot kameror som Canon 1Dx och Nikon D4s för actionfoto. I bra ljus måste tilläggas, för att i ISO-matchen slår den sig slätt såklart.

Agfors och Fröderberg, kommer det något sådant snart?

/Mats

Vi har diskuterat ett test med fokus (...) på just autofokusprestanda i olika kameror, ihopkopplat med en artikel kring hur autofokus egentligen fungerar. Det pågår ju en hel del utveckling kring detta.

Men det är en av många artikelidéer som snurrar, vi hinner ju bara med en del av de vi funderar på, och just det här är ett ganska arbetskrävande test. Men finns det ett stort intresse så är det inte alls otänkbart :)
 
Mats, jag tror det blir svårt att sälja kameran till det priset när Japanphoto tar samma betalt för en helt ny kamera.
Men jag förstår inte riktigt hur du resonerar riktigt; du tror inte på Sony A i det långa loppet? Men en 16-50 f/2.8, en 35 f/1.8 och en 50/1.8 för sammanlagt 7000-8000:- så har man ju ett kit som ingen annan fattning kan matcha. Och du kommer du garanterat få tillbaka hälften av det om säg tre-fyra år.

Kör du RAW? Min A77 II beter sig riktigt bra upp till ISO 1600 med försiktig brusreducering i LR 5.5.

Jag har precis insett att inget system kan göra allt. Jag har missat så många bilder där min Sony A7 missat fokus eller inte hunnit med som en A77 hade smackat iväg 8 st skarpa. Sedan är det en enorm skillnad på hantering och fart i hanteringen. A77 II känns som en förlängning av handen medan A7:an kändes som en förlängning av handen....med grillvantar på.

Jag gillar min nya A77 hittills och den kommer helt klart stanna. Behöver bara öva lite på kritisk fokusering så blir det här topp..
 
Mats, jag tror det blir svårt att sälja kameran till det priset när Japanphoto tar samma betalt för en helt ny kamera..

?? Vad snackar du om???

A77 II kostar 11 290 kr hos Japan Photo.
http://www.japanphoto.se/sony-alpha-a77-ii-kamerahus-se?source=japanphoto_prisjakt

Jag säljer det för 8 500 kr.

Beträffande det andra så märker du att jag INTE klagar på kameran i sig på något sätt. Så visst har den bra bildkvalitet (för att vara APS-C) och snabb och suverän AF osv, så varför argumentera om det?




/Mats
 
?? Vad snackar du om???

A77 II kostar 11 290 kr hos Japan Photo.
http://www.japanphoto.se/sony-alpha-a77-ii-kamerahus-se?source=japanphoto_prisjakt

Jag säljer det för 8 500 kr.

Beträffande det andra så märker du att jag INTE klagar på kameran i sig på något sätt. Så visst har den bra bildkvalitet (för att vara APS-C) och snabb och suverän AF osv, så varför argumentera om det?




/Mats

Japanphoto har 20% off just nu (samma deal som jag utnyttjade): http://www.japanphoto.se/sony-alpha-a77-ii-kamerahus-se#.U6lkuhZNGBI
 

Det var bra. Fanns tyvärr inte nåt annat där som var intressant för min del.

Men vad fasiken, jag sänker priset en femhundring till 8 000 kr så är det en dryg tusenlapp under också Japan Photos super-rabatterade pris (som gäller till i morgon bitti). Om man vill ha en sån här kamera så är det definitivt ett klipp att köpa min, men snarare är det så att de här som vill det kanske inte riktigt gillar min stil och inte vill handla av mig eller nåt :-(.

Som sagt grym kamera och jag följer utvecklingen. Hoppas att Sony rycker upp sig och basunerar ut dess fördelar och satsar på A-mount, men jag är lite skeptisk till det.


/Mats
 
ANNONS