Om du bara har provat den ena av dessa två, kan du väl knappast ge råd med så där väldigt stor säkerhet, eller hur?
OK, för din egen del är du naturligtvis fri att välja efter vad du tycker eller på basis av vilken mer eller mindre komplett information som helst. Men knappast för någon annan...
Just därför jag påpekar att jag inte har provat den, precis som en annan person i samma tråd påpekade att han inte hade provat rx100.
Visst är RX100 mindre än en NEX-kamera, och det kan vara avgörande i vissa fall. Men även dess sensor är mindre än NEX:arnas, och detta kan vara avgörande i andra, som t.ex. i det här. Trådskaparen skriver ju bl.a.: "En viktig egenskap är alltså att den ska klara förhållanden med dålig/svagt ljus."
Vilket NEX:arna förstås gör mycket bättre.
Detta är en vanlig missuppfattning. NEX:arna ger naturligtvis markant bättre bildkvalitet än RX100. Skillnaden på 20 resp. 16 Mp är inte särskilt stor, men den mer än tre gånger större sensorn i NEX:arna gör däremot en betydande skillnad. NEX:arnas bildkvalitet är minst lika bra som vilken APS-C "tjockkameras" som helst. Att jag skriver "minst" beror på att vid slutartider längre än 1/250 eller 1/500 sekund blir bilderna skarpare från NEX:arna pga att de saknar spegel. Spegelvibrationer suddar bort en hel del av de vanliga DSLR-kamerornas bildskärpa vid lite längre exponeringstider.
ÄVEN om man monterar dem på ett rejält stativ!
Om du däremot jämför RX100 med övriga kompaktkameror i samma storlek så ger den i sin tur markant bättre bildkvalitet än någon av dessa klarar, som t.ex. Canon G15. Vilket beror på att RX100 här i sin tur har större sensorarea än någon av dessa.
Du kan naturligtvis inte jämföra bländarstorlekarna på detta sätt för kameror med olika stora sensorer. Räknar du om bländare och brännvidd för dessa t.ex. till FF-ekvivalenta värden, får du ungefär 1:5,0 i båda fallen vid 28 mm ekvivalent brännvidd. Zoomar du sedan in till ca 75 mm, blir den FF-ekvivalenta bländaren ca 1:9 för RX100 och 1:8 för kitobjektivet till NEX.
MEN!
På en NEX kan du slänga på t.ex. E 50/1,8 vilket ger 75 mm och 1:2,6. Jämfört med 1:9 för RX100, som sagt. Detta är en skillnad på 3,5 EV-steg till NEX fördel, vilket naturligtvis gör STOR skillnad vid t.ex. konsertfotografering. Jämför du däremot RX100 mot marknadens övriga fickstora kompakter, så är den i sin tur ungefär 2 EV-steg bättre än dessa.
Så till skillnad från vad du skulle valt för dig själv med dina tilltänkta fotograferingsområden, så skulle jag tveklöst råda trådskaparen med hans angivna kriterier att välja en NEX-kamera. Likaså över någon av Micro FourThirds-kamerorna, eftersom deras mindre sensorer inte har lika bra lågljusegenskaper som NEX:arna.
.