Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony och Olympus inbränner objektivkorrigering i råbilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Det kan vara värt att notera att Sony A7R III och Olympus E-M5 III ser ut att bränna in objektivkorrigering i själva råbilden i stället för att enbart ha det i metadatan. Detta kan framträda vid underexponering.

Så för den som fotograferar i råformat och där detta sker, se till att stänga av korrigering för vinjettering.

Det kan vara värt att notera att Sony A7R III och Olympus E-M5 III ser ut att bränna in objektivkorrigering
[...]
Så för den som fotograferar i råformat och där detta sker, se till att stänga av korrigering för vinjettering.
Jag har använt Sonys kameror de senaste tolv åren och är ganska besviken på en del beslut Sony tagit under tiden.
Det här med korrigering av vinjettering rätt in i råformatfilerna är ett j-a påhitt. Samma sak med den brusreducering som kallas "Sony star eater" och som drabbade astrofotografer för några år sedan. En tredje grej är den första typen av komprimering av råformatfilerna som inte var lossless. De två sista påhitten tror jag är fixade nu.

Jag har inte drabbats av något av problemen eftersom jag inte tar bilder av stjärnhimmeln, har alla justeringar avstängda i menyn och inte använt komprimering av filer eftersom jag ändå gör om dem till DNG-format. Tur för mig men jag undrar vad mer ingenjörerna på Sony kan få för sig.

Nu gör tydligen OM System något liknande? Trist. Kanske alla märken har sina hyss för sig?

ANNONS
Götaplatsens Foto