Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför diskuteras mycket ingående Sony A580 och Nex 7 i denna tråd ?? Tråden avser a77!! Antagligen är jag helt off topic (OT) med detta påpekande OT = vid sidan av ämnet för tråden.
A77 och NEX 7 som jag har har samma sensor som Mats påpekat. Vi har sett en del mindre lyckade exempel på brushantering i dessa bildfiler från båda dessa kameror. Det påverkade mitt val mellan JPEG respektive RAW / DNG (Adobe Digital Negative). I RAW har ingen allvarligare brusreducering skett till skilnad från i JPEG.

A580 är en bra referens för mig (och Mats för vi har båda dena kamera att jämföra med) eftersom jag där varit mer nöjd med hur JPEG-bilderna ser ut. För oss här i dessa Sony-forum är det naturligt att göra dessa jämförelser för att förklara våra val. Inte minst när vi blir lite ansatta för de val vi gjort.

Till sist en liten godbit från ett Canon-forum om 5D MK III (#1720) där man aldrig är OT och där OT-poliserna jobbar hårt:

"........Nån som har reagerat på hur bra jpeg bilderna blir med 5D3? Jag provade idag i standardläget i bildstil. 6-2-1 får helt fantastiska bilder, får kämpa hårt för att få raw bilden lika bra. Helt sjukt bra jpeg motor, kvinskarpa bilder med mycket tryck i. Av det jag minns så har inte Canon haft bra jpeg motorer. Jpeg filerna från min brors 7D ser ut som skräp i jämnförelse."

Detta som en liten kickpassning till Bengt (som ju sett att det hänt en del med JPEG-verktygen i A77 och andra nya kameror som underlättar för JPEG-fotograferna) och Mats. Det är en intressant reflektion, eller hur?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
HA!
Sten-Åke visste nåt som Joakim inte visste, vilken fjäder i hatten! :)


Förstår att just du fastnat för det där.
"For example, if you go on a safari and takes 5 000 pictures..." :)

/Mats
Visst är det lite häftigt!
Synd bara att Joakim aldrig är stroppig, arrogant, ouppfostrad eller ens lite OT, för jag kommer ju aldrig få någon chans att påminna honom om detta!

Men Joakim är väl ursäktad för han kör väl inte Lightroom och de nyheter vi har nu i LR 4 kommer ju av hävd alltid lite senare i Adobe Camera RAW. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
... jag jobbar på Colt Magnum - fabriken i Mölndal. Minsta oenighet medför att det smäller direkt ... 6 kulor i luften.
Det här blir ta mig f-n bättre och bättre. Först pratar Lars bankrån och nu är vi inne på bankrånarverktygen. Det här måste bara vara dagens bästa OT. :) Det blir värre ju senare det är på kvällen kanske. Bäst att gå och lägga sig nu så man kan göra det med hedern i behåll.
 

Canyon

Aktiv medlem
Det här blir ta mig f-n bättre och bättre. Först pratar Lars bankrån och nu är vi inne på bankrånarverktygen. Det här måste bara vara dagens bästa OT. :) Det blir värre ju senare det är på kvällen kanske. Bäst att gå och lägga sig nu så man kan göra det med hedern i behåll.
Jo, bankrån utfört med a77, 12 skott/sek i taket, är troligen OT :)
 

Bengf

Aktiv medlem
"Både i min gamla och min nya A77, ........", - va nu rå?
Kör du i den ena A77:n i första hand svart/vitt och i den andra A77:n i första hand färg, likt den gamla analoga tiden?

Vilken bank, därhemma, har fått ditt besök efter stängningstid, med fördel nattetid? :) :) :)
Nja....Flera av oss skriver som man samtalar, jag tycker att det är roligt att skriva så, men det blir knepigt så klart när man blandar för mycket. Vid samtal öga mot öga, har man möjligheten att kvickt kunna ändra orden och välja nya, lägga till nya formuleringar, förklara sig på nytt osv.

Ja min gamla blir ett samtalsuttryck för att slippa att skriva så mycket, min gamla är KMD5D som tacksamt nog inte tillhör dom längsta beteckningarna. när man skall nämna vissa objektiv behöver man nästan ha uppskrivet på lappar när alla kombinationer skall skrivas in, den kan vara hur långt som helst, Sigma har ett 18-50/2,8 DC EX HOS eller US, ja du ser jag kommer aldrig ihåg ordningen med bokstäver på den klassikern.

Kommer in mer och mer med Fokuspeakingen som A77 har, och vete tusan om man inte får till en ytterligare liten skärpeökning, när man varsamt justerar med dom gula strecken, fungerar kanske inte klockrent till alla motiv. men jäklar i mig det är finurligt med peakingen, vid ett tillfälle ville inte AFen fästa
Det var regnigt och lite konstigt att det inte gick mot en röd vägg, riktade jag mot en skarv nöp det direkt, men jag rattade snabbt in Fokuspeakingen, och skärpan satt perfekt.
 

Karl2

Aktiv medlem
Sony har gått fyra år på förlust och nu är senaste årets förlust 4,9 miljoner euro. Man planerar att minska antalet anställda med 6% eller 10000 personer. Det är ju bedrövligt och tär på förtroendet och produktansvaret. Det enda positiva är väl då att A77 med största sannolikhet är värd mera än sitt pris, eftersom den också lett till förluster.
 

Ingju

Aktiv medlem
Sony har gått fyra år på förlust och nu är senaste årets förlust 4,9 miljoner euro. Man planerar att minska antalet anställda med 6% eller 10000 personer. Det är ju bedrövligt och tär på förtroendet och produktansvaret. Det enda positiva är väl då att A77 med största sannolikhet är värd mera än sitt pris, eftersom den också lett till förluster.
Det blir väl bättre nu för Sony då Sten-Åke varit inne på 5DIII-tråden och haft väckelsepredikan för alla förtappade Canonägare som inte vet sitt bästa, om åtminstonde hälften av Canonköparna i stället väljer Sony så skulle det nog bli till lite hjälp.
 

Karl2

Aktiv medlem
Men om man stöder Canon, så har de möjligheter att tillverka massor med tillbehör, objektiv och lämpliga hus. Vi måste ju behålla åtminstone en tillverkare med ett komplett system.
 

larsborg

Aktiv medlem
Sony har gått fyra år på förlust och nu är senaste årets förlust 4,9 miljoner euro. Man planerar att minska antalet anställda med 6% eller 10000 personer. Det är ju bedrövligt och tär på förtroendet och produktansvaret. Det enda positiva är väl då att A77 med största sannolikhet är värd mera än sitt pris, eftersom den också lett till förluster.
Tillverkarna tar ut i pris, för sin produkt, i hänsyn vad andra tillverkare tar, samt vad marknaden / fotografer är villiga att betala, - har inget att göra med om försäljningspriset ger förluster!
Med ett högre pris skulle det, rent av, inte gå att sälja kameran alls, då kan man säga, - "bita i gräset, inga pengar in"!

Se kameran/kamerahuset (A77) för vad det är, det visar sig bli bättre och bättre för varje ny FW!

Sony har problem med försäljningen av sina mobiltelefoner, platt-tv, övrig hemelektronik, där ligger roten till förlusterna, inte kameradiv., det finns billiga och bra mobiltelefoner från andra länder i Asien!

Utvecklingsavdelningen för Sony mobiltelefoner finns i Sverige (Lund) och i Japan, den svenska delen har idag 2500 personer, där dras det ner troligen i antalet anställda!

Gör Sony en tjänst, - köp 1000 mobiltelefoner för eget bruk, då blir resultatet något bättre, ökar ditt "förtroende och produktansvar"!!!!!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det blir väl bättre nu för Sony då Sten-Åke varit inne på 5DIII-tråden och haft väckelsepredikan för alla förtappade Canonägare som inte vet sitt bästa, om åtminstonde hälften av Canonköparna i stället väljer Sony så skulle det nog bli till lite hjälp.
Underbart, du har hittat ut ur Canon-hålan och är just i färd med att skåda ljuset! :)
Hade du med dig ett garnnystan när du gick in så att du kunde följa tråden tillbaka eller hur bar du dig åt?
Välkommen!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
... jag jobbar på Colt Magnum - fabriken i Mölndal. Minsta oenighet medför att det smäller direkt ... 6 kulor i luften.
Jag kan inte smälta det. Hur macho tror man inte att det är (men det är det förstås inte alls antar jag) . Dirty Harry, Charles Bronson, Micke Risedal name it. Det är annat än att skjuta med en fjösig NEX 7 eller A77 med för den delen.
 

afe

Aktiv medlem
Jag kan inte smälta det. Hur macho tror man inte att det är (men det är det förstås inte alls antar jag) . Dirty Harry, Charles Bronson, Micke Risedal name it. Det är annat än att skjuta med en fjösig NEX 7 eller A77 med för den delen.
Jag tror att canyon menade att han har för många trebokstavskombinationer på jobbet - inte revolvrar. När jag svarade på det syftningsfelet spann han nog bara vidare på det :)

Tror inte att Colt tillverkar så många revolvrar i Mölndal :)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
"DNG" var ju kanske inte en av de bokstavskombinationer jag tänkte på först när jag läste inlägget innan jag stängde ner för kvällen. Det fanns andra, som verkade ligga närmre till hands.

"A77" är för övrigt en tre-symbols-kombination också. Jag hoppas man slipper skriva ut "Sonys kamera av DSLR-typ med fast spegel, som har produktbeteckningen SLT-A77V-EU" varje gång man nämner kameranamnet.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ang. DNG...

Ajaj... Förstörande komprimering i DNG-convertern... Undrar hur dom tänkte där? Undrar fall dom menar gamma-komprimering (som Nikon) eller nåt annat?

Jag har väntat på mail om den nya DNG-specen som dom fortfarrande renskriver på (den är färdig, men inte i publicerbar form), men den kommer väl snart. v1.4 ska ju släppas med dokumentation och allt - inte bra av Adobe att släppa både LR4 och CameraRaw-modulen enligt en ny specifikation utan att ha dokumentationen till sagda specifikation klar först. Om man vill säga sig vara en "öppen lösning".

Enligt Eric skulle kanske t.o.m Adobes eget verktyg för färgkorrigering, deras "DNG Profile Editor" som varit beta sedan Hedenhös uppfann pekdonet - uppdateras. Men det kanske bara gällde filkompatibilitet...
 

Karl2

Aktiv medlem
Vet man inte vad DNG står för är det fiffigt att först fråga Wikipedia.
"DNG (av engelskans Digital Negative, "digitalt negativ") är ett filformat för digitala bilder i råformat. Formatet utvecklades av Adobe Systems som en reaktion på att många kameratillverkare tagit fram egna, inkompatibla format för rådata från digitalkameror."
 

Ingju

Aktiv medlem
Underbart, du har hittat ut ur Canon-hålan och är just i färd med att skåda ljuset! :)
Hade du med dig ett garnnystan när du gick in så att du kunde följa tråden tillbaka eller hur bar du dig åt?
Välkommen!
Jag har huserat på div forum sedan länge, och har inga svårigheter att hitta. Du har kanske missat att en herre vid namn Mikael Risedal har funnits på Canon-forumet. Tyvärr har han blivit avstängd, inte för att han påtalat olika tillkortakommanden av Canon utan av andra orsaker, han kunde såväl Canon som andra fabrikat, ditt försök att ersätta honom var väl inte helt lyckat. Det har påtalats och diskuterats förekommande problem och frågeställningar, det har gnällts och klagats också i Canonforumet, vi vet nog vad våra kameror går för bättre än någon tillfälligt inhoppare från Sony. Ingen skugga dock över Sony, på senare tid har de visat att de är att räkna med, inte minst nu med a77 sedan de tycks ha fått ordning på den, komponenttillverkning har de sedan länge varit ledande i. Sen är det lite oroande med den japanska företagskulturen där det varit lätt och billigt att låna, vilker gjort att många stora företag där har dragit på sig gigantiska skulder och underskott, ett riskabelt tillvägagångssätt, Canon har vad jag vet handlat motsatt och istället betalat sina skulder, vilket här har benämnts för att de är passiva och sover, då de inte investerat över sina tillgångar. Framtiden får väl utvisa vilken strategi som är mest framgångsrik i längden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har huserat på div forum sedan länge, och har inga svårigheter att hitta. Du har kanske missat att en herre vid namn Mikael Risedal har funnits på Canon-forumet. Tyvärr har han blivit avstängd, inte för att han påtalat olika tillkortakommanden av Canon utan av andra orsaker, han kunde såväl Canon som andra fabrikat, ditt försök att ersätta honom var väl inte helt lyckat. Det har påtalats och diskuterats förekommande problem och frågeställningar, det har gnällts och klagats också i Canonforumet, vi vet nog vad våra kameror går för bättre än någon tillfälligt inhoppare från Sony. Ingen skugga dock över Sony, på senare tid har de visat att de är att räkna med, inte minst nu med a77 sedan de tycks ha fått ordning på den, komponenttillverkning har de sedan länge varit ledande i. Sen är det lite oroande med den japanska företagskulturen där det varit lätt och billigt att låna, vilker gjort att många stora företag där har dragit på sig gigantiska skulder och underskott, ett riskabelt tillvägagångssätt, Canon har vad jag vet handlat motsatt och istället betalat sina skulder, vilket här har benämnts för att de är passiva och sover, då de inte investerat över sina tillgångar. Framtiden får väl utvisa vilken strategi som är mest framgångsrik i längden.
Jag minns inte riktigt när du mera frekvent började att besöka Sonytrådar Ingju, men flera av oss gamla Konica/Minolta och sedemera Sonyägare, har inte varit rädda för att ibland rikta skarp kritik mot Sony och deras periodvis lite underliga kamerasläpp och i Sverige bristande marknadsföring, vi har reagerat mot lite onödigt höga priser på objektiv som trots högre pris inte varit precis strålande.

För några år sedan kunde man köpa ett synnerligt skarpt objektiv från Sigma 18-50/2,8 DC EX för det facila priset runt 3700 Kr, Sony hade släppt ett 16-80 och ville ha 8000 Kr för det, sigmaoptiken knockade rent ut sagt ut Sonyoptiken, sådan läsning var inget trevligt att läsa för det vimlade inte av bra optik från Sony som samtidigt inte var för dyra.

Självklart måste man reagera ibland över underligheter, se FirmWaren 1.03 som släpptes till A77 och ingen jäkel kunde märka någon skillnad, vad mena Sonys ingenjörer med den FW:n. Underligheter finns också från dom världsledande märkena, där förväntningar och kraven borde ligga ett snäpp högre på grund av deras position på alla rankingslistor.

Minns du Ingju när Canon 20D kom, en kamera som för sin tid slog knock på det mesta, välbyggd kunde smattra 5b/s när andra låg på 2,5b/s. Denna modell gav starka vindar om att efterföljarna skulle verkligen bli något att längta efter. du vet vad som hände det dröjde till att 7D släpptes 2009 den modellen trodde många Canonägare skulle ha kommit redan 2007, vad jag menar haft dom specarna och prestandan, kraven är höga på världsledande märken. Ingen fabrikant är alltid klockren.

Kritik är jätteviktigt för att en produkt skall utvecklas och ofta passa många köpare om det så må vara barnstolars säkerhet eller för mycke mjöl i falukorven.

Vänl./Bengt.
 

Ingju

Aktiv medlem
Bra skrivit Bengt, självklart ska man vara kritiskt till när olika tillverkare gör dåligt ifrån sig, och det gjörs ju i olika forum, jag vet mycket väl att Nikonägare klagar på Nikon när de är missnöjda, liksom Canonägare och Sonyägare gör i sina forum. Men jag tror inte det skulle uppskattas här i Sonyforumet om någon från Canon, Nikon eller någon annan kom och "omyndigförklarade" er Sonyanvändare här, ni är väl själva kompetenta att bedömma om kamerorna passar er. Det här är en trevlig tråd att husera i och jag tycker också att a77 är en intressant kamera att följa här, och jag känner mig trots att jag nu mest använder Canon hemma här då det är en del år kvar innan jag har haft Canon lika länge som Konica. Och självklart är ni Sonyanvändare välkomna att delta i Canonforumet, men som gäst så får man lov att tänka på sitt uppträdande.
 

PMD

Aktiv medlem
För några år sedan kunde man köpa ett synnerligt skarpt objektiv från Sigma 18-50/2,8 DC EX för det facila priset runt 3700 Kr, Sony hade släppt ett 16-80 och ville ha 8000 Kr för det, sigmaoptiken knockade rent ut sagt ut Sonyoptiken, sådan läsning var inget trevligt att läsa för det vimlade inte av bra optik från Sony som samtidigt inte var för dyra.
Tvärtom! Det måste ju ha varit jättetrevligt att veta att det fanns ett billigare, och bättre, alternativ till den svindyra Sonyoptiken.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Visst upplysning och fakta är alltid bra. Såklart även om det negativt för det märke som man själv råkar använda, tom. I synnerhet då.

Ingemar, varför skulle vi ha något emot att nån som har en Canon är med och diskuterar och påpekar en brist hos Sony där Canon har en bättre lösning? Så välkommet så.

Det har ju ockkså variitv fallet med t.ex. Sara Nordling (var är du förresten) och andra. Ibland har de inte riktigt haft torrt på fötterna och blivit motargumenterade. Allt är ju inte objektivt bättre/sämre, utan mycket är ju tycke och smak mellan olika avägningar som tillverkarna gör.

Visst kritiserar vi här det egna märket, liksom i Nikonforumen, men i Canonforumen görs det i mycket mindre utsträckning. Där uttalas det att man ska fokusera på de positiva sakerna och tttysta ner problemen.

Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare!

Det betyder inte att alla är det, men många är det, det är fakta.

Om man är otrygg och inte vill att andra ska se ner på en pga kameramärket, att det ger lägre status osv. Så köper man inte Sony, utan Nikon eller först och främst Canon. Det är väldigt vanligt inom en massa områden och. Kommer såklart förnekas. De personerna finns inte här, men de finns hos Canon och utgör en icke ringa del.

Självklart säger jag inte man är osäker om man har Canon, men det finns och de finns gott om i Canonlägret, mmen inte här.

Det är fel som Ingemar skriver att vi inte skulle tycka om att någon som använder Canon påpekar brister på en Sonykamera. Det är visst välkommet och "vi" har inget emot det.

Bara för att det tydligen är tvärtom i Canonforumet gör inte att det är så här. Det är helt olika kultur.


/Mats
 
ANNONS