PMD
Aktiv medlem
Otroligt vad tjafsigt det är i den här tråden f.n.
Eftersom du skrev detta som en kommentar till ett av mina inlägg så blir jag förstås nyfiken på varför du tycker att det inlägget bör stå som representant för tjafsigheten i tråden.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Otroligt vad tjafsigt det är i den här tråden f.n.
nej, nu kan vi snart se hur sensorn uppträder i en annan kamera
Varför inte ta ett redan laddat batteri till din A900, det är ju samma
Jo, det finns förstoring.
När jag provade A77 innan den släpptes var det en av sakerna jag testade just för att se om det är någon förändring jämfört med A580.
På A580 återgår kameran till vanlig förstoring när man trycker avtryckaren halvvägs, vilket är skitdumt vid Macro-foto. Då vill jag kunna ha förstorad sökarbild och gunga in skärpan för att kunna smälla av i precis rätt ögonblick och det funkar inte med A580.
Därför provade jag just detta på A77. Minns att den har förstoring, men kommer inte ihåg hur den funkar i detta avseende, vilket gjorde hela testet värdelöst tyvärr
/Mats
Eftersom du skrev detta som en kommentar till ett av mina inlägg så blir jag förstås nyfiken på varför du tycker att det inlägget bör stå som representant för tjafsigheten i tråden.
Jag skulle kolla på hockey först. Dessutom var båda batterierna till A900 nästan urladdade. Jo, men jag har hittat det. Man får dedicera den s k smart teleconv-knappen för denna funktion. Den går tillbaks vid utlösning (jaja, när avtryckaren trycks ned så där har ingen förändring skett)
Har bara provskjutit några bilder. Alla objektiven hamnar spot-on i alla fall. T o m f/1.4-gluggarna. Så det verkar vara ett bra exemplar i det avseendet.
Medföljande 16-50/2.8 SSM verkar vara en riktig pärla. I alla fall detta exemplaret. Man har tydligen micklat lite med processorn också (tror jag). "Fördröjningen" mellan display och EVF upplever jag som korrigerad. Är minst lika snabb som på A55.
Likaså upplever jag inte att inmatningshjulen laggar efter på samma sätt som på det exemplaret jag provade för några månader sedan.
Men peakingen är ju helt underbar. Utan förstorad sökarbild satte jag skärpan helt perfekt manuellt i ett rum bara upplyst av ett stearinljus. EVF är avsevärt bättre än på A55.
Jag har faktiskt inte hittat något negativt ännu. Själva bildkvaliteten ser bättre än förväntad ut. Men jag hittar säkert något att reta på imorgon när jag ska ta några mer seriösa bilder. Fast första intycket är positivt och jag tror verkligen A900:an fått en polare som kompletterar den.
//Lennart
nej, nu kan vi snart se hur sensorn uppträder i en annan kamera
Jag skulle kolla på hockey först. Dessutom var båda batterierna till A900 nästan urladdade. Jo, men jag har hittat det. Man får dedicera den s k smart teleconv-knappen för denna funktion. Den går tillbaks vid utlösning (jaja, när avtryckaren trycks ned så där har ingen förändring skett)
Har bara provskjutit några bilder. Alla objektiven hamnar spot-on i alla fall. T o m f/1.4-gluggarna. Så det verkar vara ett bra exemplar i det avseendet.
Medföljande 16-50/2.8 SSM verkar vara en riktig pärla. I alla fall detta exemplaret. Man har tydligen micklat lite med processorn också (tror jag). "Fördröjningen" mellan display och EVF upplever jag som korrigerad. Är minst lika snabb som på A55.
Likaså upplever jag inte att inmatningshjulen laggar efter på samma sätt som på det exemplaret jag provade för några månader sedan.
Men peakingen är ju helt underbar. Utan förstorad sökarbild satte jag skärpan helt perfekt manuellt i ett rum bara upplyst av ett stearinljus. EVF är avsevärt bättre än på A55.
Jag har faktiskt inte hittat något negativt ännu. Själva bildkvaliteten ser bättre än förväntad ut. Men jag hittar säkert något att reta på imorgon när jag ska ta några mer seriösa bilder. Fast första intycket är positivt och jag tror verkligen A900:an fått en polare som kompletterar den.
//Lennart
Nej, det var mest en allmän reflektion.
Det rörde ju inget i kommentaren till ditt inlägg, utan det råkade bara vara samtidigt som jag svarade på ditt inlägg som jag skrev det andra också.
Men nu är det inlägg du nyss skrev och jag svarar på faktiskt en alldeles utmärkt representant. Precis det här påpekandet om petitesser. Dessutom med ett lite trist sätt att formulera sig där man fastslår fakta i själva frågeställningen. Du frågar inte ens om jag menar att ditt inlägg var tjafsigt eller så, utan påstår det helt felaktigt i frågeställningen, typ "har du slutat slå din fru".
Nu tycker jag att du ska sluta tjafsa, Mats.
Muntra upp dig med en kul fototsession och låt bli att läsa tråkiga, sura inlägg på fotosidan ett tag.
Oj,oj 3112 inlägg redan!
Jo det blev en jäkla massa inlägg innan Aspmannen blev övertygad och köpte en A77a.
Och snart får vi höra dommen falla över Sonys orörliga spegel.
Väntar med spänning på Lennarts tester inne i badrummets hemliga vrå.
Mvh. /Lennart Erik Edlund
//Lennart
Den kompletta domen dröjer. Sitter just nu och betraktar en bild som jag tog idag i det mulna vädret från vårövernattningsvåning i em. A77 med 16-50/2.8 SSM. Interpolerad till c:a 40 Mp och sedan "skar" jag en bit och skrev på A3 i 240 dpi. Tål att granskas på mycket nära håll.
Det klarade aldrig Eos 7D utan att linjer och böjda föremål "krackelerade" på bilden. Först var jag något undrande över vad jag såg på skärmen. Eftersom pixeldensiteten motsvarar över 50 MP översatt till FF kan man bedra sig när man tittar i 100%. Vid utskrift märker man dock att skärmen skulle behövt högre upplösning istället om man ska kolla i 100%.
AF är mycket bra och exakt. Den mest exakta jag har haft sedan Nikon D2Xs och Nikon D3. Gäller såväl när man plåtar i oneshotläge med EVF eller display. Mycket nöjd med den. Tog ett en sekvens på en bil som kom körande snett emot mig med 8bps. Alla blev faktiskt skarpa. Använde den mellersta gruppen av AF-sensorer. Gick lika bra som med 7D på den typen av motiv. Mer irrationella har jag inte testat ännu.
Peakingen och även förstorad MF-assist är faktiskt outstanding. Skulle vara förbjudet att inte ha det i alla nya systemkameror. Likaså är den vinklingsbara displayen också något som snabbt blir vanebildande.
Växling mellan EVF och display går jättesnabbt. Så snart man sätter kameran för ögat finns sökarbilden där. Likaså när man tar kameran från ögat så tänds momentant displayen. Tydligen något man förbättrat sedan "recensionsexemplaren". EVF:n är bra för det mesta och man kan lägga upp 5 olika grupper/ typer av information i den. Enda nackdelen med den för mig är i starkt solsken, men det problemet är överdrivet.
Medföljande 16-50/2.8 SSM får ju 16-80-zoomen med Z-logga att skämmas. Mycket bra.
Jag trivs mycket bra med den så långt, men har ett par saker jag vill utvärdera mer innan jag fäller något mer positivt omdöme som jag sedan inte kan stå för. Vill göra ett par sida vid sida jämförelser med A900 bl a och kolla blixtstyrning samt de högre isoområdena. Har hållit mig till iso 50-1250. Ska försöka provocera fram några "ghostings" också. Men ännu så länge är jag positivt överraskad. Detta exemplar uppför sig mycket bättre än det jag hade till låns i höstas vad gäller s k fördröjningar.
Bilden nedan interpolerades upp till 40 Mp utan problem.
//Lennart
Som vanligt godtar jag inte andras påståenden, vem det än må vara från, rakt av utan har jag möjlighet så provar jag själv. Jag tog några olika 7D bilder interpolerade från måttliga ca 40MP till 150MP skar ut en bit och skrev ut. jag har nu inte tillgång till A3 utan fick ta en mindre bit och skriva ut på A4, men någon "krackelering" i vare sig raka eller böjda linjer kunde jag inte se, personer på bilden såg också fullständigt mänskliga. Har jag gjort något fel som fick fram utmärkta bilder med den kameran?