Patrik_vm
Aktiv medlem
Varför A99, när A9 väntas in troligen inom1-1,5 år, den är kompaktare, lättare, har ännu bättre sensor, - en sensor som kan bytas ut, första kamerahuset någonsin med utbytbar FF sensor?
Kan man få en kopp kaffe från den också?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför A99, när A9 väntas in troligen inom1-1,5 år, den är kompaktare, lättare, har ännu bättre sensor, - en sensor som kan bytas ut, första kamerahuset någonsin med utbytbar FF sensor?
Som sagt spenderade jag 8 dagar på Irland där jag såg massvis med turister och mängder med kameror. Jag såg kanske 2-3 st Sony A55, ingen A77 men säkert 40-45 Nikon instegs-dslr.
Det måste bli så då C/N säljer 15ggr mera kameror än Sony.
Jag tror att det är dags att testa igen. IBIS har utvecklats till det bättre en hel del den senaste tiden.
Min kamera med IBIS har stabiliserad sökarbild.![]()
Att stabilisera sökarbild vid antiskak är ju självfallet möjligt också vid sensorstabilisering om man har EVF. Det är en klar fördel oavsett om det baseras på antiskak eller optisk stabilisering i objektiven.
Gör dom verkligen det även efter A77, A65, A57, A37?
Alltså, har det inte vänt senaste året, eller lever du fortfarande kvar med de gamla siffrorna och tekniken då Sony höll på med massvis av enkla kameror i trillingserier med minimala skillnader? Det är ju en totalt annan helhet och strategi som Sony nu visar upp.
Generellt har väl hela marknaden för stora traditionella systemkameror minskat lite pga. de små EVIL-kamerorna. Tittar man på marknadsandelar däremot så är min gissning (vet inte var man får tag i relevanta siffror) att Sony ökat iom. de nya SLT-kamerorna. Man ser i alla fall betydligt fler Sony "på stan" nuförtiden.
/Mats
Var inte så förvånad! Jag är noga med beteckningarna. Vi som höll på med fotografering för 40 år sen vet att tredjepartsobjektiv brukade kallas just för "piratobjektiv". FOTO hade t.o.m. ett test av sådana objektiv illustrerad med bl.a. en piratflagga.
Som jag skrev så har inte den gamla beteckningen "piratobjektiv" med sådant att göra.
Det är som sagt en rätt gammal beteckning och den används väl mest av oss som också är rätt gamla.![]()
Att sedan varenda rapptext framförd av svarta i avsikt att misskreditera sina egna "brothers" i dessa texter staplar mängdert av ordet "nigger" på varann komplicerar det ytterligare eftersom det språkbruket är helt reserverat för svarta om svarta.
Det innebär väl en hoppning som med film med a77?
/Mäts
Idag ska vi nog säga "afro amerikans" åtminstone om det gäller svarta amerikaner men det komplicerar eftersom ju inte alla svarta i exv. USA är just afro americans.
Mats syftar förmodligen på att när man har ett stabiliseringssystem som är kontinuerligt inkopplat och sedan vrider kameran bara lite grand, så kommer man snabbt utanför systemets väldigt begränsade korrigeringsområde. Då måste stabiliseringssystemet "ta ett nytt tag" och centrera linselementen (eller sensorplattan eller den digitala stabiliseringen). Blir förstås på precis samma sätt i detta fall vare sig man använder objektiv- eller sensorstabilisering.Hej Mäts!
Vad betyder "hoppning som med film med a77"?
Hej Mäts!
Vad betyder "hoppning som med film med a77"?
Mats syftar förmodligen på att när man har ett stabiliseringssystem som är kontinuerligt inkopplat och sedan vrider kameran bara lite grand, så kommer man snabbt utanför systemets väldigt begränsade korrigeringsområde. Då måste stabiliseringssystemet "ta ett nytt tag" och centrera linselementen (eller sensorplattan eller den digitala stabiliseringen). Blir förstås på precis samma sätt i detta fall vare sig man använder objektiv- eller sensorstabilisering.
Har inte videofilmat med A77:an - knappast av intresse för min del. Har andra kameror med videofilmsmöjlighet men använder inte denna funktion.
Däremot hände det att jag åkte på dessa "hopp och ryck" när jag körde med Canons stabiliserade objektiv. Då blev bilden mycket suddigare än ifall stabiliseringen hade varit avslagen. #%@§& !
Detta problem uppstår inte vid stillbildstagning med Sony Alpha-kamerornas sensorskifts-system, eftersom sensorn där ligger parkerad i centrumläget fram tills dess att slutaren öppnas.
.
Men motverkas inte detta av att jag och många andra har slutat att investera i A-mount och köper NEX istället. Dessutom missar ju Sony mycket av eftermarknaden eftersom många täckt in bristerna i det utbudet med manuella objektiv och adaptrar. Det ger ju inte mycket merförsäljning.
Jag tror Joakim fortsatt har rätt tyvärr. Därför hoppas jag mycket på Sonys FF-modeller framöver. Blir de oöverträffat prisvärda och att Sony även täcker in en del hål när det gäller långa telen exv. så kan det ju bli lite roligare även för A-mountsegmentert. Jag tror det behöver en vitamininjektion.
Sony kanske trots allt och trots att de nu inte tjänar så mycket pengar i det segmentet ser kameraproduktlinjerna som strategiska när TV-marknaden blivit tuffare för företaget. Sony måste dessutom försöka hitta mer synergier mellan sina olika verksamheter. Det är ju märkligt att Sony som har kontroll över så mycket "content" inte kan intedgrera detta i telefoner och annat på samma sätt som en del andra konkurrenter lyckats med. Man blir ju inte fet på gammal Walkman nostalgi idag.
Du hänger inte med Sten-Åke!Det är bra länge sen "afro-american" var den gängse termen (1970-tal). Sen 1980-talet ska man säga "african american".