Annons

Sony vs. Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle kunna tänka mig att Sony förlorar även en räkneövning på Pro-klassade vädertätade objektiv, märkiga specialobjektiv som få eller ingen behöver osv.

Faktum är väl att Sony "bara" vinner på just stabilliseringstävlingen? Detta faktum brukar dock Sonyister bita fast sig i som en rottweiler i en julskinka.

Rolig liknelse måste jag medge. Men din mening som avslutas med ....."som få eller ingen behöver" är faktiskt ännu bättre än bettet om julskinkan. En skinka har ju alltid en tvilling. Tillsammans utgör dessa skinkor tu en bakdel och just den delen av din sentens visar verkligen baksidan av denna tråd:)

Den meningen pekar perfekt hur långt bort tråden ringlat sig från köprådet trådstartaren ville ha hjälp med. Vederbörande måste vid det här laget fått så mycket "onödigt vetande" till livs att hon tappat lusten att läsa den tråd hon startade.

Sedan "Sonyister", "Canonister", "Nikonister" ? Sysslar vi med någon lagsport där hemmalaget ligger risigt till här?
 
Rolig liknelse måste jag medge. Men din mening som avslutas med ....."som få eller ingen behöver" är faktiskt ännu bättre än bettet om julskinkan. En skinka har ju alltid en tvilling. Tillsammans utgör dessa skinkor tu en bakdel och just den delen av din sentens visar verkligen baksidan av denna tråd:)

Den meningen pekar perfekt hur långt bort tråden ringlat sig från köprådet trådstartaren ville ha hjälp med. Vederbörande måste vid det här laget fått så mycket "onödigt vetande" till livs att hon tappat lusten att läsa den tråd hon startade.

Sedan "Sonyister", "Canonister", "Nikonister" ? Sysslar vi med någon lagsport där hemmalaget ligger risigt till här?
Tackar :)
Jo visst är det en lagsport, visste du inte det ;-)

Jag brukar försöka att påpeka att det inte spelar sååå stor roll vilket märke man köper. Det är sällan där det sitter så att säga. Fast när hallelulia-kören kör på för fullt så att annan fakta drunknar i stabilliseringsträsket brukar jag tröttna efter ett tag.

Är det stabilt ni vill ha köp ett stativ för he*. Jag har ett själv, Stabil Tredel faktiskt.

Själv är jag Nikonist vilket märks, jag är medveten om det. Påpekar det faktiskt ofta när jag ger råd åt stackars nybörjare som allt för ofta sugs in i märkeskriget som kanonmat.
 
Jag tycker det varit många omskrivelser här för att motivera Sony: trots alla experters (och säkert de flesta av oss) utlåtande om fördelen med glasprisma istället för pentaspegel så håller vissa Sonyanvändare på pentaspegeln som fördel, att fota i JPEG är lika bra som RAW (motivera varför HDR i kameran är så förträfflig), objektivurval är inte viktigt för det är bara stabiliserat som räknas. Jag har fortfarande inte förstått var alla Sonyanvändare köper alla sina begagnade objektiv, i synnerhet inte de i de övre segmenten - jag ser sällan annonser på blocket eller FS, men visst finns de ibland.

Jag tycker dessa omskrivelser säger sitt eget språk som är emot konventionell uppfattning. Men, har man dessa åsikter, ja då är Sony bra, annars så tycker jag att debatten belyst vilka perspektiv man har på foto för att välja Sony. Jag är inte ironisk, utan jag menar att utifrån dessa perspektiv så är Sony bra. Samtidigt tycker jag att frågan om recessenters antiSony bias har skingrats då en majoritet av fotografer nog inte värdesätter dessa fördelar med de uppoffringat som dessa kräver.
 
Dessutom verkar Sony-användarna köra primärt med Tamron och Sigma i brist på egna bra normalzoomar, samma normalzoomar som Canikonister tycker är andrahandsval jämfört med egna objektiven ;)
 
Så du har ju givetvis rätt i att du själv inte prioriterar funktionen, men kanske du tänker om ifall du hade haft tillgång till funktionen på alla objektiv tack vare bildstabilsering i kamerahuset under en längre tid.

//L

Du har rätt - det hade säkert varit en uppskattad och dessutom blivit en prioriterad funktion - om funktionen i fråga hade varit tillgänglig inom ramen för Nikonsystemet.
Hur jag än vrider och vänder på det, så ser åtminstone jag ett stort mervärde i att investera i ett mer "etablerat" system, även om det inte är 100% perfekt.
Precis som Fredrik skriver ovan, är ju dessutom Sonys andrahandsmarknad väsentligt mera begränsad. Detta ger mig en extra trygghet, i och med att utrustning från Nikon/Canon sannolikt är mer "självraggande", den dag som jag väljer att sälja.

Jag köper Audi, trots att Alfa Romeo också säljer trevliga bilar. Alla har vi olika prioriteringar och olika acceptans för de uppoffringar som våra val medför.
 
Jag tycker det varit många omskrivelser här för att motivera Sony: trots alla experters (och säkert de flesta av oss) utlåtande om fördelen med glasprisma istället för pentaspegel så håller vissa Sonyanvändare på pentaspegeln som fördel, att fota i JPEG är lika bra som RAW (motivera varför HDR i kameran är så förträfflig), objektivurval är inte viktigt för det är bara stabiliserat som räknas. Jag har fortfarande inte förstått var alla Sonyanvändare köper alla sina begagnade objektiv, i synnerhet inte de i de övre segmenten - jag ser sällan annonser på blocket eller FS, men visst finns de ibland.

Jag tycker dessa omskrivelser säger sitt eget språk som är emot konventionell uppfattning. Men, har man dessa åsikter, ja då är Sony bra, annars så tycker jag att debatten belyst vilka perspektiv man har på foto för att välja Sony. Jag är inte ironisk, utan jag menar att utifrån dessa perspektiv så är Sony bra. Samtidigt tycker jag att frågan om recessenters antiSony bias har skingrats då en majoritet av fotografer nog inte värdesätter dessa fördelar med de uppoffringat som dessa kräver.

Inget av det du skriver går att snacka bort. Självklart är prisma bättre än pentaspegel och självklart är rawformatet alltid bättre än jpeg vad gäller att få ut mesta möjliga bildkvalitet.

Ang objektiv: Vad är det du saknar i Sonys utbud(det egna) som du absolut måste ha för det egna fotograferandet.
 
Jag tycker det varit många omskrivelser här för att motivera Sony: trots alla experters (och säkert de flesta av oss) utlåtande om fördelen med glasprisma istället för pentaspegel så håller vissa Sonyanvändare på pentaspegeln som fördel, att fota i JPEG är lika bra som RAW (motivera varför HDR i kameran är så förträfflig), objektivurval är inte viktigt för det är bara stabiliserat som räknas. Jag har fortfarande inte förstått var alla Sonyanvändare köper alla sina begagnade objektiv, i synnerhet inte de i de övre segmenten - jag ser sällan annonser på blocket eller FS, men visst finns de ibland.

Jag tycker dessa omskrivelser säger sitt eget språk som är emot konventionell uppfattning. Men, har man dessa åsikter, ja då är Sony bra, annars så tycker jag att debatten belyst vilka perspektiv man har på foto för att välja Sony. Jag är inte ironisk, utan jag menar att utifrån dessa perspektiv så är Sony bra. Samtidigt tycker jag att frågan om recessenters antiSony bias har skingrats då en majoritet av fotografer nog inte värdesätter dessa fördelar med de uppoffringat som dessa kräver.
"Trots alla experters utlåtande ..."? Knappast alla.

Du skriver att ditt inlägg inte är ironiskt. Nåväl, men det úppvisar definitivt kraftiga förvrängningar av vad seriösa Sony-användare brukar ha för uppfattningar.

Att det är så många som propagerar för CaNikon är väl inte så märkligt. Det finns helt enkelt så många fler CaNikon-användare, än så länge. Till för inte så längesedan hade de tillsammans över 85% av marknaden. Sony satte sin första DSLR-kamera på marknaden år 2006. På den tiden har de åstadkommit kolossalt mycket mer än vad de andra har gjort.

Känner man "alla dessa experter" som är Sony-negativa på pulsen, så finner man att praktiskt taget INTE EN ENDA av dem har någon erfarenhet av Sony-systemet överhuvudtaget...

Det har däremot jag. Samt av Nikon, Canon, Pentax, Olympus mm mm. Jag äger/har genom livet ägt systemkameror från över TRETTIO olika systemkameratillverkare. Jag har använt båda de kameror som trådskaparen väljer mellan, alltså Nikon D90 och Sony A580 (dock A550 mycket mer, i och för sig).

Finns det någon av er ovan med Sony-negativa inlägg som har erfarenhet av dessa båda? Kan med tämligen stor säkerhet påstå att så inte är fallet. SKULLE ni ha det, så skulle ni nämligen inte vara så Sony-negativa...

Ja, D90 har pentaprisma. Det är en mycket bra kamera, anser jag. Det är inte svårt att förstå varför användarna genomgående är nöjda med den. Fram tills dess att man får möjlighet att bekanta sig med en A550 eller A580...

Då ser man plötsligt att D90 är bestyckad med gårdagens teknik, medan A580 har morgondagens. A580 är försedd med en nyare och bättre sensor som ger bättre bildkvalitet - den har bl.a. bättre hög-ISO-prestanda och bättre färgåtergivning. Vill man ha denna sensor i en Nikon så kan man förstås köpa en Nikon D7000, men man får då förstås inte alla de andra möjligheter som A580 ger. A580-kameran innehåller också ganska många funktioner som ger betydligt bättre möjligheter att fånga BILDEN.

Får väl återkomma om dessa vid något annat tillfälle ifall det behövs, för nu vill dom kasta ut mig härifrån biblioteket..
 
Jag tycker det varit många omskrivelser här för att motivera Sony: trots alla experters (och säkert de flesta av oss) utlåtande om fördelen med glasprisma istället för pentaspegel så håller vissa Sonyanvändare på pentaspegeln som fördel, att fota i JPEG är lika bra som RAW (motivera varför HDR i kameran är så förträfflig), objektivurval är inte viktigt för det är bara stabiliserat som räknas. Jag har fortfarande inte förstått var alla Sonyanvändare köper alla sina begagnade objektiv, i synnerhet inte de i de övre segmenten - jag ser sällan annonser på blocket eller FS, men visst finns de ibland.

Jag tycker dessa omskrivelser säger sitt eget språk som är emot konventionell uppfattning. Men, har man dessa åsikter, ja då är Sony bra, annars så tycker jag att debatten belyst vilka perspektiv man har på foto för att välja Sony. Jag är inte ironisk, utan jag menar att utifrån dessa perspektiv så är Sony bra. Samtidigt tycker jag att frågan om recessenters antiSony bias har skingrats då en majoritet av fotografer nog inte värdesätter dessa fördelar med de uppoffringat som dessa kräver.

Sony är som hundvärldens Pitbull, när den väl bitits sig fast släpper den inte taget.
 
Inget av det du skriver går att snacka bort. Självklart är prisma bättre än pentaspegel och självklart är rawformatet alltid bättre än jpeg vad gäller att få ut mesta möjliga bildkvalitet.

Ang objektiv: Vad är det du saknar i Sonys utbud(det egna) som du absolut måste ha för det egna fotograferandet.

Objektiv, två exempel: crop:18-50/2,8 Sony/Zeiss. En SKARP 35/1,4 (finns en föträfflig Zeiss 35/2,0) men du frågade.

F ö se punkten ovan: hur lätt få tag i beg 70-200/2,8 SSM? 24-70/2,8? Första gången på länge (någonsin?) såg jag på blocket en Zeiss 16-35/2,8. För Nikon och Canon dräller det av beg proffsoptik och då de ersätts var 7-12 år finns en del från föregående generation rel billigt. Var får alla Sonyanvändare tag i rel moderna beg gluggar? Verkar inte vara blocket.
 
Objektiv, två exempel: crop:18-50/2,8 Sony/Zeiss. En SKARP 35/1,4 (finns en föträfflig Zeiss 35/2,0) men du frågade.

F ö se punkten ovan: hur lätt få tag i beg 70-200/2,8 SSM? 24-70/2,8? Första gången på länge (någonsin?) såg jag på blocket en Zeiss 16-35/2,8. För Nikon och Canon dräller det av beg proffsoptik och då de ersätts var 7-12 år finns en del från föregående generation rel billigt. Var får alla Sonyanvändare tag i rel moderna beg gluggar? Verkar inte vara blocket.

Jag menade inte begagnade gluggar. Däremot håller jag med om att 35/1.4 är mjuk och ger en massa CA dessutom.

Annars finns det mesta och därtill mycket bra objektiv. Tyvärr något dyra Sony CZ-objektiv, men inte speciellt dyrare överlag än Canons/Nikons motsvarande. G-serien håller annars mycket bra kvalitet. Vi glömmer 35/1.4:):)
 
För mig och många andra är beg enda sättet att köpa optik som matchar vad sensorn kan leverera. Jag tycket det är högst relevant.
 
Precis som jag alltid slår på bildstabiliseringen när jag vill ha kort skärpedjup. ;-)

Är det inte bättre o slå av den dom gångerna man ställer upp på stativ istället så vet man att det alltid är så stabilt som möjligt ovs bländare/skärpedjup och brännvidd ;)

Skämt o sido alla system har sina för och nackdelar ovs storlek på objektivutbud,optisk eller sensorbaserad bildstabilisering mm...det system som uppfyller ens personliga krav och behov som man har är det bästa systemet.
 
Denna tråd tar nog priset i att halka av banan i långa utsvävningar, ett kort konsist svar till flickan vore: " stanna hos Sony, om du trivs där, en a580 är en mycket bra kamera. mer modern än den snart utgågna D90, som ändå även den är en mycket bra kamera". Det finns för och nackdelar med allt, men alla fungerar till det mesta. Sony har tidigare haft problem med brus vid höga iso, men det gäller inte a580 som är utmärkt i detta avseende". Detta skrivit av en nöjd Canon-ägare.
 
Dessutom verkar Sony-användarna köra primärt med Tamron och Sigma i brist på egna bra normalzoomar, samma normalzoomar som Canikonister tycker är andrahandsval jämfört med egna objektiven ;)

Hur många normalzoomar äger/behör man?? För alla dom flesta av världens fotograferna räcker det med en...långt ifrån alla Canon och Nikonanvändare köper orginaloptik...vilken av följande normalzoom för APS-C till Canon och Nikon tror du har sålts i flest ex...Sigmas EX 18-50/2,8 för ca 4200sek, Canons F-S 17-55/2,8 för ca 9200sek eller Nikons AF-S DX 17-55/2,8 för 13000sek??
 
Mitt ursprungssvar till trådskaparen kvarstår: fortsätt gärna med Sony men planeras större satsningar längre fram i 20.000:- klassen, se över marknaden förutsättningslöst för då kan det löna sig att byta märke.

Om man vill ha FF och proffszoomar, inte relevant för många om beg eller nytt kan det se ut så här:
Canon: 5DII (låg länga samma A850 även om lägre nu, men vi sätter samma pris på båda) 20.000, 16-35/2,8II beg 9000:-, 24-70/2,8 7000:- beg, 70-200/2,8 L IS ver ett 11.000:- beg = 47.000:-
Sony A850 20.000:- + 16-35/2,8 (sannolikt ny) 16.000:- + 24-70/2,8 (ny) 16.000:- + 70-200/2,8 SSM 18000:- = 70.000:-. detta avser +/- samma prestanda. Gluggarna ger samma prestanda även om ej nya.
Om vi sedan ser till att om man inte bländar ner är skillnaden mellan 16 och 25mpx vid bl 2,8-4 för zoomarna (kanske f u 70-200 vid bl 4) mätbar men ej synliga (MTF för lågt nära fullglugg) så kan Canonköparen överväga en beg 1DsII för 11.000:- och spara ytterligare 9000:-. Brusnivåerna skiljer inte mycket. Nu är detta övergående för snart lär ju A850 finnas beg och då blir prisdifferensen mindre.
 
Denna tråd tar nog priset i att halka av banan i långa utsvävningar, ett kort konsist svar till flickan vore: " stanna hos Sony, om du trivs där, en a580 är en mycket bra kamera. mer modern än den snart utgågna D90, som ändå även den är en mycket bra kamera". Det finns för och nackdelar med allt, men alla fungerar till det mesta. Sony har tidigare haft problem med brus vid höga iso, men det gäller inte a580 som är utmärkt i detta avseende". Detta skrivit av en nöjd Canon-ägare.

Det är som det alltid blir med "vs-trådar"...det spårar tyvärr alltid ut o blir ren pajkastning tillslut.
I övrigt håller jag med dig fullt ut Ingemar...säger en nöjd Sony-ägare som tidigare kört med både Nikon och Canon.
 
Hur många normalzoomar äger/behör man?? För alla dom flesta av världens fotograferna räcker det med en...långt ifrån alla Canon och Nikonanvändare köper orginaloptik...vilken av följande normalzoom för APS-C till Canon och Nikon tror du har sålts i flest ex...Sigmas EX 18-50/2,8 för ca 4200sek, Canons F-S 17-55/2,8 för ca 9200sek eller Nikons AF-S DX 17-55/2,8 för 13000sek??

Ingen aning, har inte tillgång till Canons eller något annat företags försäljningssiffror. Men det är ett andrahandsval för de med tight budget, och det finns bättre alternativ som tex nämnda Canon 17-55 2.8. Du är hänvisad till andrahandsvalen ;)
 
Mitt ursprungssvar till trådskaparen kvarstår: fortsätt gärna med Sony men planeras större satsningar längre fram i 20.000:- klassen, se över marknaden förutsättningslöst för då kan det löna sig att byta märke.

Om man vill ha FF och proffszoomar, inte relevant för många om beg eller nytt kan det se ut så här:
Canon: 5DII (låg länga samma A850 även om lägre nu, men vi sätter samma pris på båda) 20.000, 16-35/2,8II beg 9000:-, 24-70/2,8 7000:- beg, 70-200/2,8 L IS ver ett 11.000:- beg = 47.000:-
Sony A850 20.000:- + 16-35/2,8 (sannolikt ny) 16.000:- + 24-70/2,8 (ny) 16.000:- + 70-200/2,8 SSM 18000:- = 70.000:-. detta avser +/- samma prestanda. Gluggarna ger samma prestanda även om ej nya.
Om vi sedan ser till att om man inte bländar ner är skillnaden mellan 16 och 25mpx vid bl 2,8-4 för zoomarna (kanske f u 70-200 vid bl 4) mätbar men ej synliga (MTF för lågt nära fullglugg) så kan Canonköparen överväga en beg 1DsII för 11.000:- och spara ytterligare 9000:-. Brusnivåerna skiljer inte mycket. Nu är detta övergående för snart lär ju A850 finnas beg och då blir prisdifferensen mindre.

Sant när det gäller beg-marknaden för denna typen av optik så är Canon och nikon överlägsna Sony och övriga märken/tillverkare...men om detta nu hade varit så otroligt avgörande,relevant och avgörande för dom flesta av den stora massan fotografer världen över så hade verken Olympus,Pentax,Samsung,Sigma,Panasonic eller Sony som har obefintlig utbud på beg-marknaden jämfört med Canon och Nikon funnits vid detta laget.

Begagnade objektiv kan mycket väl ha slitna bländare,fokusera fel eller vara defekta/slitna på annat vis som påverkar prestandan o som säljaren inte uppger eller har upptäckt vid försäljning....vid nyköp har man garanti om objektivet skulle visa sig vara defekt eller inte presterar optiskt som det skall.
 
ANNONS