Advertisement
Annons

Sortera i mappar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag har funderat på att köpa något program för att sortera mina bilder men kommer för tillfället inte fram till vad jag vill ha. Så länge tänkte jag försöka sortera enligt nåt smart system i mappar. Jag har tittat en del på FS och sett några som förespråkar "mappvarianten". Däremot kommer jag inte på riktigt enligt vilket system jag ska sortera. Har försökt med tematisk sortering men det blir mycket svårt att hitta på namn till alla teman. Har någon kommit på nåt system som håller över några år och som går att utöka allt eftersom? Tacksam för idéer ...!

Jag sorterar mina mappar enligt år. Sedan skapar jag undermappar under varje år som jag döper enligt datum-namn metoden.
Tex, jag har under mappen 2002 en mapp som heter "0621 Midsommar". Där lägger jag alla bilder från den dagen. Men om jag har en serie med dagar så döper jag hela gruppen till ett gemensamt namn. Tex, "1106 Teneriffa". Under den mappen är därför min semstervecka uppdelad i ytterligare undermappar där hela den veckan finns samlad. Vissa har fått en egen mapp, men andra resor så ligger alla bilder (olika dagar) samlade i en och samma mapp.

Jag använder ACDSee 6.0 för att titta och sortera bilderna.

/Fredrik, som hade en dator före kameran.

leta bilder efter tema

Fredrik:
Låter som ett logiskt system du använder. Kan du på nåt sätt leta bilder efter tema. Dvs hitta alla tex "strandbilder" utan att de är samlade i samma mapp samma år eller får man helt enklet låta bli den finessen?

Jag kör även jag med år-datum modellen!
Det vill säga en mapp som heter "2004" under den en mapp för varje datum, och eventuellt tillägg!
t.ex.
2004-09-10 (Nattfoto Södermalm)

Dock har jag ingen möjlighet att söka i kategorier på något sätt, förutom att i mitt eget huvud hålla koll på vad för bilder som kan tänkas finnas vid varje plåtning.

Väldigt enkelt, logiskt och smidigt!
Snabbarbetat, och behövs inget extra program för det!

/Jocce

Ola
Vad använder du för kamera?
Jag använder Downloader pro som sorterar efter år/månad/dag eller som jag vill att den ska göra.

Med ett CF kort som du har fotograferat med olika dagar på så ordnar den automatisk nya mappar för varje dag.

Skickar en länk för att ladda ner demo
http://www.breezesys.com/downloads.htm

Det finns funktion i ACDSee att man kan skriva in sökord på varje bild. Keywords som man lägger in i en enkel databas som man sedan kan koppla till bilderna. Om man vill ha den möjligheten. Jag har så pass få bilder och tittar rätt ofta så jag håller reda på vad jag har var. Om jag har varit ute och fotat klättring en hel dag och så råkade en ekorre springa förbi som blev fotad. Då hamnar just den bilden under mappen "9999 Blandat". Därför så är det oftast bara klätterbilder under klättermappar.
Har man riktigt många bilder kan det ju bli jobbigt att sätta keywords på ALLA bilder.

Jag låter bilderna få det löpnummer som sätts av kameran. Sen använder jag alltid tumnaglarna i ACDSee för att se bilderna så jag använder inte filnamnet spec mycket. Det enda jag ändrar filnamn
är i mappen "9999 Blandat" där jag döper om filerna med "batch"-funktionen så att dom får filnamnen utifrån EXIF-informationen när dom är tagna. (Tex. "2004-08-02 Mitthögskolan.jpg")

Ola, hur gör du idag??

/Fredrik, som har en kamera som sortera varje dag i en egen mapp.

Ola Rockberg skrev:
Fredrik/Joacim
Är det någon av er som märker varje bild eller får de ha sitt nummer från kameran?

Standarbilderna får heta originalnamnet från kameran (som är räknat från noll på kameran, så ser jag hur många bilder jag tagit), men använder jag bilden till något, så gör jag juh oftast nån justering i PS, och då sparar jag bilden med ett annat namn som kan vara passande!

/Jocce

Jag använder mappar. För orginalbilder från kameran enligt systemet

X:\ORGINAL\yyyy\yyyy-CDnnnn (t.ex ORGINAL\2004\2004-CD025) och sparar alltså orginalen på CD allt eftersom.

Bearbetade bilder ligger också i mappar enligt systemet X:\ARKIV\yyyy\<bildnummer> (t.ex ARKIV\2004\1567) Bildnumret är kamerans bildnummer.

Använder sedan ACDSee 7.0 för att (försöka..) ha bra ordning.

ACDSee är ett program för att kika på/hantera bilder på ett smidigt sätt. Ett enkelt sätt att sortera och döpa om filer. Det innehåller även det mest grundläggande funktioner, så som beskära, ställa in nivåer, skärpa upp bilder, etc.
Ett mycket smidigt program som du finner här: www.acdsys.com

För egen del använder jag inte de inbyggda funktionerna för redigering i ACDSee utan använder möjligheten att koppla ACDSee till ett extrernt bildredigeringsprogram istället.

Jag använder de inbyggda funktionerna när det bara skall till att göras enkla funktioner. Men jag använder även möjligheten att kunna öppna photoshop inifrån ACDSee. Men om bilden bara ska beskäras, förminskas och skärpas lite, så går det överlägset snabbast att göra detta i de inbyggda funktionerna...
I version 7.0 finns det även väldigt avancerade funktioner för att kunna editera befintliga bilder. Men tack vare att det är så få funktioner så går det snabbt också!
/Fredrik

Hmmm... det skulle kanske vara värt att titta närmare på funktionerna för redigering i 7.0

Jag har använt ACDSee sedan ver 5 och det har blivit ren slentrian att öppna bilden i Paint Shop Pro så snart det är något över huvud taget som behöver göras.

Du har ju även Photoshop Album 2 som gör samma saker. Fördelen är om du kör Photoshop så "samarbetar" de två programmen med varandra.
Där lägger man upp taggar så man kan söka på alla sätt och vis.
Även lite bildredigering, som ofta räcker, funkar bra.

Jepp det kan man säga är den stora skillnaden! ACDSee är ett bildvisningsprogram medans photoshop är ett redigeringsprogram. Svårt därför att jämföra de två olika programmen.

Jag använder ACDSee för att titta på bilderna för att sedan högerklicka på en bild och välja "edit" för att starta ett nytt program, om jag vill redigera bilderna...
När jag säger "nytt program" menar jag antingen photoshop eller fotocanvas (inbyggda edit-vertyget i ACDSee). Men ACDSee är till för att visa/strukturera bilderna på datorn kan man säga...

Jo, jag är med på att photoshop och ACDSee är två olika programvaror i grund och botten men photoshop har ju en funktion som kallas för "filläsaren" där man kan titta på tumnaglarna för att sedan klicka på en bild om man vill redigera den. Det finns några andra finesser i filläsaren också. Jag tittade snabbt på ACDSee:s hemsida och såg en bild där som påminner om filläsaren i photoshop och därför tänkte jag att de kanske har liknande funktioner....?

Jag skulle säga att skillnade är att ACDSee är ett program för att:

- Kategorisera bilder med hjälp av olika begrepp som kategorier, nyckelord mm, mmm, mm.

- Söka bland bilderna med hjälp av begreppen ovan men dessutom kan sökningen inkludera bl.a filegenskaper och EXIF information.

Mycket kraftfullt förutsatt att man verkligen gör jobbet att tänka efter hur bilderna ska kategoriseras och sedan verkligen kategoriserar dom.

Dessutom finns som påpekats tidigare en del funktioner för att regigera bilder. Dessa verkar ha "växt till sig" efter hand men man klarar sig knappast med bara ACDSee. Man kan komplettera ACDSee med deras egna program för redigering men hur dom är har jag ingen aning om.

ANNONS
Götaplatsens Foto