Annons

spara från photoshop i iphoto (mac)?

Produkter
(logga in för att koppla)

jalm

Medlem
När jag drar ett foto från iPhoto till photoshop CS3, redigerar och därefter sparar under nytt namn i samma mapp som jag hämtade den ur ("händelser" som är det sätt de använder nu i Leopard)så går den inte att se där. Inte heller kan jag söka upp den. Men den finns där likafullt.

Är deta skäl nog att skippa iPhoto? (har läst den diskussionen också)
Jag försöker förstå varför men misslyckas. Jag är ny på mac så det här kanske är en macfråga mer än photoshop...

Eller, förlåt, där var jag för snabb, jag väljer "spara som" i photoshop och lägger till ett "b" i filnamnet. (IMGP4321b.jpg tex)

jalm skrev:
Eller, förlåt, där var jag för snabb, jag väljer "spara som" i photoshop och lägger till ett "b" i filnamnet. (IMGP4321b.jpg tex)

Ja alltså om det är jpg eller raw ska inte spela nån roll.
Men om du använder exportera först och sen öppnar i CS3 via öppna och sen sparar och efter det väljer importera i iPhoto så måste det väl funka.
Testa med det istället för att dra.

Jag har bilderna i iphoto. (minneskortet laddar upp dit automatiskt) Därifrån drar jag bilden till Ps.
Efter behandling verkar "exportera" inte vara rätt val, det ser ut att handla om annat; banor till illustrator, videoförhandsgranskning etc...

"Spara som" i den mapp ur händelser där jag hämtade bilden visar nu att bilden redan är sparad i den mappen men likafullt kan jag inte se den i iPhoto när jag öppnar programmet.

Det verkar inte gå att se iphoto biblioteket som filuppsättning utan bara som bilder - märkligt.

Tack - jag förstår vad du menar.
Exportera/importera gäller iphoto - det går inte att bara dra bilden till photoshop.

Har gjort hela proceduren och det ger en bild som är ny händelse som sen får slås ihop med gamla händelsen. Lite omständligt men på så sätt funkar det.

Men det är fortfarande svårt att förstå varför den bild som producerades i min förra process inte visas trots att den ligger i mappen.

jalm skrev:
Tack - jag förstår vad du menar.
Exportera/importera gäller iphoto - det går inte att bara dra bilden till photoshop.

Har gjort hela proceduren och det ger en bild som är ny händelse som sen får slås ihop med gamla händelsen. Lite omständligt men på så sätt funkar det.

Men det är fortfarande svårt att förstå varför den bild som producerades i min förra process inte visas trots att den ligger i mappen.

iPhoto visar inte mapparnas innehåll som tex iView utan har en databas med de importerade bilderna. iPhoto-biblioteket är alltså helt styrt av iPhoto. Om du istället sparar-som på tex skrivbordet och sedan drar in bilden i iPhoto så ska du se att det fungerar.

Tack igen, jag förstår principen.
Men i längden - om man vill justera nivåer etc på många bilder men ändå behålla orginalen så är det kanske bra att hitta ett alternativt sätt att sortera bilderna.

Iphoto är kanonbra för kompis/släkt spontanvisning av bilder...

Har försökt använda iPhoto men är på väg att ge upp eftersom det inte går att lägga upp datummärkta mappar som jag sedan kan gå in i och leta upp en viss bild, eller har jag missat något.

Alla bilder ligger i en gigantisk databas i ett bibliotet (iPhotoLibray) under Användare/Bilder.

Funderar faktiskt på att offra 2.000:- på Aperture?

Melker Humala skrev:
iPhoto visar inte mapparnas innehåll som tex iView utan har en databas med de importerade bilderna.
Man kan använda Iphoto som databas utan att låta programmet importera bilderna till sitt eget bibliotek. Lägg dem i mappar på din hd i den ordning du trivs med, gå in under inställningar/avancerat och kryssa ur alternativet "importera...". Gränssnittet i Iphoto kommer att funka precis lika smidigt som vanligt, men dina bilder ligger kvar där du vill ha dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto