Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Spara jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har ett riktigt rookiepoblem.

Jag vill spara en helt vanlig rawfil tll jpeg med bra resultat för att lägga på FS. Har sparat många gånger förut men ser nu att alla bilderna blir olika stora . Någon som har några tips för att spara bilderna så jag kan lägga upp dom här?

Har försökt följa Kelbys tips att dra ner till 72 pix/tum men bilderna bli extremt stora ändå.

Nej, nej, nej och åter nej... Kan inte denna myt dö någon gång?!

Antalet pixlar per tum har ingenting att göra med skärmvisning. Du ska ändra antalet pixlar till något lämpligt, dvs höjd och bredd i antal pixlar. Ska du lägga in bilden på FS (i bildpooler mm) så är max 1024 pixlar på längsta sidan.

Ja exakt jag såg det. Då försökte jag i den änden istället och drog ner till 1024, då hade jag fortfarande en bild som var mycktet större än 800 kb

Ja exakt jag såg det. Då försökte jag i den änden istället och drog ner till 1024, då hade jag fortfarande en bild som var mycktet större än 800 kb

Då gör du något fel.
1024 pixlar i bredd eller höjd alltså (beroende på vilken ledd som är störst). Strunta helt i pixlar/ytenhet om du inte pysslar med utskrifter.

ANNONS
Götaplatsens Foto