Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

spara som PDF- hur få rätt storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

16517

Aktiv medlem
Hej, alla kunniga!Jag använder PSE7 och vill spara bilder som PDF (originalet är PSD) När jag sparar, så blir dom ca 5-6 MB stora, vilket är väl mycket när jag senare ska maila iväg bilderna, jag skulle vilja ha ner dom till ca 1MB eller mindre. Jag kan inte hitta något sätt att minska storleken när jag sparar, har jag missat något uppenbart? Tilläggas kan att det är inga fotografier, utan grafiska illustrationer, så ingen diskussion om vilket filformat som är lämpligast, tack!

Hej, alla kunniga!Jag använder PSE7 och vill spara bilder som PDF (originalet är PSD) När jag sparar, så blir dom ca 5-6 MB stora, vilket är väl mycket när jag senare ska maila iväg bilderna, jag skulle vilja ha ner dom till ca 1MB eller mindre. Jag kan inte hitta något sätt att minska storleken när jag sparar, har jag missat något uppenbart? Tilläggas kan att det är inga fotografier, utan grafiska illustrationer, så ingen diskussion om vilket filformat som är lämpligast, tack!

En diskussion om filformat blir nog nödvändig trots allt. Även om det är grafiska illustrationer som kanske(?) är vektorbaserade från början så blir det ju pixelgrafik när de exporteras från PS och därmed tyngre. Man kan absolut få ner vikten på olika sätt, men då behöver man veta lite mer. Är det bara för skärmvisning, eller ska de kunna printas med bra kvalitet? I vilket program är illustrationerna skapade i? m.m.

Hej Mats! Tack för snabbt svar. Bilderna ska bara visas på skärm, kvalitetskraven är ganska låga, illustrationerna är skapade i PSE7.

Hej Mats! Tack för snabbt svar. Bilderna ska bara visas på skärm, kvalitetskraven är ganska låga, illustrationerna är skapade i PSE7.

Ok. Nu vet jag inte riktigt vilka parametrar man kan ställa in i PSE7, men man borde kunna ställa in storlek och upplösning även där. (se dump). Annars får du helt enkelt ta ner pixelstorleken innan du exporterar till PDF.
Men varför inte spara hela rasket till Jpeg? Det kan alla mailklienter och webläsare visa direkt.

Bilagor

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    88.2 KB · Visningar: 647
Ok. Jodå, storlek o upplösning går att ställa in, det får bli den varianten. I PSE7 kan man klicka på "spara för web", då kommer man till en ruta där det går att ställa in storlek, format, mm, och direkt se hur tung filen blir, väldigt praktiskt! Tyvärr finns inte PDF som ett spara-alternativ där.Det var en sådan "allt i ett funktion" som jag skulle vilja ha för PDF. Nu blir det ett moment extra att göra, det är ju jättejobbigt :) Tack för snabba svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto