ROYSAN
Aktiv medlem
Finns det någon som kan hjälpa mig med att tolka specen på en D200.
Vid Diopter adjustemenet står det: -2.0 - +1.0m-1
Detta är ju justeringen av sökaren om man tittar utan glasögon, mne vad betyder m-1 ? Dvs m upphöjt till minus 1.
Likaså vid Eyepoint 19.5mm, dvs avståndet till ögat från sökaren, (-1.0 m-1) vad betyder parantesen minus 1 m upphöjt till minius 1 ???
Vi ser även m upphöjt till minus 1 vid Magnification där det står: 0.94 x (50 mm lens at infinity; -1.0m-1)
Dvs objetivet inställt på oändlgt och semikolon minus 1 m upphöjt till minus 1 ???
Man ser även faktorn m -1 i andra kamerors spec, från NIKON.
Jag har försökt ställa frågan till NIKON men de skiter i att svara.
Finns det någon som vet storleken på LCD skärmen på D200? Längd ggr bredd i SI enheter???
2,5 tum säger inget om bildytan eller formatet.
Jag vet att potensen minus 1 kan nyttjas som "per", exvis i km/timme kan man skrivas km timme-1.
Men det går ändå inte ihop i dessa fall tycker jag.
Vid Diopter adjustemenet står det: -2.0 - +1.0m-1
Detta är ju justeringen av sökaren om man tittar utan glasögon, mne vad betyder m-1 ? Dvs m upphöjt till minus 1.
Likaså vid Eyepoint 19.5mm, dvs avståndet till ögat från sökaren, (-1.0 m-1) vad betyder parantesen minus 1 m upphöjt till minius 1 ???
Vi ser även m upphöjt till minus 1 vid Magnification där det står: 0.94 x (50 mm lens at infinity; -1.0m-1)
Dvs objetivet inställt på oändlgt och semikolon minus 1 m upphöjt till minus 1 ???
Man ser även faktorn m -1 i andra kamerors spec, från NIKON.
Jag har försökt ställa frågan till NIKON men de skiter i att svara.
Finns det någon som vet storleken på LCD skärmen på D200? Längd ggr bredd i SI enheter???
2,5 tum säger inget om bildytan eller formatet.
Jag vet att potensen minus 1 kan nyttjas som "per", exvis i km/timme kan man skrivas km timme-1.
Men det går ändå inte ihop i dessa fall tycker jag.